رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني اروميه:

ایجاد موانع صادرات مقتل اقتصاد کشاورزی آذربایجان غربی است

ایجاد موانع صادرات مقتل اقتصاد کشاورزی آذربایجان غربی است

گروه خبر: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه ایجاد موانع صادرات مقتل اقتصاد کشاورزی آذربایجان¬غربی است گفت: محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی شرایط بسیار ناگواری دارند و این مساله به‌دلیل عدم رفع موانع صادراتی است و به مرور زمان خودنمایی می‌کند.
به گزارش آرازآذربایجان ، بهنام تاج‌الدینی ، در خصوص شرایط و بازار کشاورزی، اظهارداشت: موانع صادراتی آثار خود را در بخش کشاورزی و صادراتی نشان داد.
وی، با بیان اینکه امروز شرایط صادرات میوه‌های تابستانی در شرایط بسیار تاسف‌باری به سر می‌برد، ادامه داد: میوه‌های اعلای تابستانی قیمت‌های بسیار پایینی در بازار به خود اختصاص داده و عملا با هزینه‌های بالای برداشت محصولات کشاورزان ضرر‌های بسیار بالایی را متوجه هستند در صورت ادامه شرایط فعلی ضرر‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، با اشاره به موانع صادرات محصولات کشاورزی، تاکید کرد: صادرکنندگان دلایلی همچون ترس از مالیات عدم توانایی برای ارز‌آوری، نبود بازارهای صادراتی و بندهای تعهد پیمان‌سپاری ارزی را دلیل رغبت خود برای عدم صادرات می‌دانند.
وی، با اشاره به اینکه سیاست‌های مصوبی برای بخش صادرات کشاورزی نداریم، افزود: برخی افراد سود‌جو با سوء‌استفاده از شرایط فعلی از کشور‌های همسایه همچون عراق به ایران آمده و با کاهش قیمت‌ها و ایجاد شرایط بحرانی در بازار میوه و تره‌بار اقدام به خرید محصولات کشاورزی با قیمت‌های بسیار پایین کرده و به نفع خود از بازار آشفته استفاده می‌کنند.
تاج‌الدینی، در خصوص شرایط سیب در فصل برداشت نیز، تاکید کرد: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذارانی از کشورهای افغانستان و پاکستان جهت خرید سیب سر‌درختی در استان حضور می‌یافتند و در بخش سیب، سردخانه، کارگری و موارد مربوط به برداشت سیب سرمایه‌گذاری انجام می‌شد اما با توجه به ممنوعیت‌های سال گذشته، در سال‌جاری این سرمایه‌گذاران از حضور در استان امتناع کردند.
وی، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران داخلی نیز به همان دلایل ذکر شده از سرمایه‌گذاری در بخش سیب به شدت خودداری کرده و ترس از بخشنامه‌های لحظه‌ای باعث ایجاد شرایط بسیار نامطلوب و دور از انتظار در بخش سیب خواهد شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، تصریح کرد: صادرات امروز تبدیل به اهرم فشار برای صادر‌کنندگان تبدیل شده در حالی که باید اهرم ارز‌آوری و تشویقی باشد.وی، در پایان تاکید کرد: مسئولان به فکر چاره‌جویی برای نجات سیب آذربایجان‌غربی باشند. عدم رفع موانع صادراتی از جمله نبود زیر‌ساخت‌های ارز‌آوری به‌دلیل انجام معاملات با ریال در گذشته و مواردی از این قبیل که قبلا بارها هشدار داده شده بود آثار خود را نشان داده و صادرکنندگان از سرمایه‌گذاری و صادرات دور می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۷ ب.ظ

دیدگاه


چهار + = 7