شریان حیاتی ناوگان حمل و نقل ارومیه فرسوده است

شریان حیاتی ناوگان حمل و نقل ارومیه  فرسوده است

گروه اجتماعی: تاکسی ها یکی از شریان های اصلی ناوگان حمل و نقل عمومی هستند که سومدیریت در این بخش از ناوگان، مردم ارومیه و حتی خود تاکسی داران را کلافه کرده است.
داخل تاکسی های مسافرکش شهر ارومیه که می نشینی بوی فرسودگی اجزای ماشین، خیالت، را به دهه ۶۰ و ۷۰ می برد و به خوبی می توانی بوی کاهگل خانه های روستایی اطراف ارومیه را احساس کنی.حال بماند که آستانه تحملت باید آنقدر بالا باشد تا با این بوی نامطبوع ماشین و اجزای مستهلکش کنار بیایی.
حال این یک بخش از قضیه است.مساله دیگری که خاطرت را مکدر می کند فرسودگی بیش از حد ماشین هایی است که این روزها روزانه نزدیک چند ده هزار مسافر را درون شهر جابجا می کنند و صدای عیوب بدنه ماشین، این تلنگر را به تو می زند که من دیگر بیش از این طاقت ندارم، بس است دیگر خسته شدم!
*ناوگان حمل و نقل آذربایجان غربی فرسوده است!
در همین راستا یکی از مسئولین حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی در گفت و گو با ندای ارومیــــه با اشاره به عمر ۱۷ ساله ناوگان حمل و نقل استان، گفت: این ناوگان فرسوده بوده و نیازمند جایگزینی با خودروهای جدید است.
این مسئول که خواست نامش فاش نشود با اعلام اینکه ناوگان حمل و نقل استان با عمر متوسط ۱۷ سال نیازمند نوسازی و بهسازی است، افزود: در این راستا واردات خودرو با عمر حداکثر ۳ سال توسط شرکتهای حمل و نقل با اسقاط خودروهای فرسوده و بهره مندی از ۱۵ درصد معافیت عوارض گمرکی برنامه ریزی شده است.
وی با اعلام اینکه ۴٫۳ درصد ناوگان حمل و نقل کشور متعلق به آذربایجان غربی است ولی متاسفانه تنها ۲٫۴ درصد بار کشور توسط این ناوگان حمل و نقل می شود و به دلیل فرسوده بودن غیر بهره ور است، اظهار داشت: ظرفیت لحظه ای حمل بار استان ۳۸۲ تن بوده ولی عملا خیلی کمتر از این میزان جابجا می شود.
*تاکسیرانان ارومیه ای: جلوی مسافربران شخصی را بگیرید!
(مجید . ح) یکی از تاکسیرانان ارومیه ای درباره مشکلات خود می گوید: یکی از بزرگترین مشکلات ما، واگذاری تاکسی های جدید به افراد دارای شغل است به گونه ای که بیش از ۷۰ درصد ازواگذاری ها تاکسی های ون به افراد دارای شغل بوده است در حالی که این خلاف مقررات و قوانین سازمان تاکسیرانی است و ما از مسئولین استان خواستار جلوگیری و برخورد با خاطیان در این امر هستیم.
این راننده تاکسی در خصوص وضعیت معیشتی خود و خانواده اش گفت: در حال حاضر ماهیانه ۱۸۰ هزار تومان قسط تاکسی، ۷۰ هزار تومان قسط لاستیک، ۵۰ هزار تومان قسط بیمه ماشین، ۴۰ هزار تومان حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می کنم که با این وضعیت پایین بودن نرخ کرایه ها حتی قادر به پرداخت اقساط ماهیانه خود نیستم.
یک راننده خودرو ون نیز به ما گفت: مهمترین مشکل تاکسی های ون، کمبود مسافر است و علت اصلی آن وجود بیش از حد مسافر کش های شخصی است که ما از مسئولین تاکسیرانی و راهنمایی و رانندگی تقاضای جلوگیری از مسافرکشی خودروهای شخصی را داریم.
*تعامل دوسویه تاکسیرانان و مسئولین، تنها راه حل مشکلات!
حال مسافران که هیچ گونه نقشی در ارتباط با مشکلات موجود ندارند، فقط و فقط در این بین متضرر می شوند و دود این مشکلات به چشم بی گناه آنان می رود. مشکلات افسارگسیخته ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه مخصوصا تاکسیرانان و عدم رسیدگی به آن مشکلات سبب شده است تا سومدیریتی پدید آید که تنها راه حل آن، نوسازی ناوگان حمل و نقل و مدیریتی توانمند برای رسیدگی این قشر زحمت کش باشد.شاید تعامل دوسویه سازمان تاکسیرانی و تاکسیرانان و برنامه های مدون این سازمان، بتواند گره از کلاف مشکلات کور جابجایی مسافر در ارومیه بکاهد!

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 9