شبکه توزیع و نظارت آذربایجان غربی ضعیف عمل می_کند

شبکه توزیع و نظارت آذربایجان غربی ضعیف عمل می_کند

گروه گزارش:افزایش قیمت تخم مرغ و به دنبال آن کمبود این کالای اساسی که به عنوان کم هزینه ترین پروتئین در سفره خانوارها مطرح است، سبب شده تا نارضایتی هایی در بین مردم ایجاد شود که به نظر می رسد عمده مشکلات ایجاد شده در این زمینه مربوط به فقدان تنظیم بازار، عدم توجه به نیاز‌های تولیدکنندگان و از همه مهم‌تر ورود دلالان به بازار تخم مرغ می شود. در یک ماه اخیر گرانی بی سابقه تخم مرغ، سبب شد افسانه تخم طلایی در آذربایجان غربی به واقعیت تبدیل شود به طوری که علاوه بر افزایش قابل توجه قیمت تخم مرغ، این کالای اساسی در شهرهای مختلف استان به ویژه در ارومیه کمیاب و زمینه جولان سودجویان بیش از پیش فراهم شده باشد.
هر چند این روزها افزایش قیمت کالاهای اساسی برای مردم عادی شده ولی دهک‌های پایین روز به روز قدرت خرید خود را از دست داده و سفره آن‌ها کوچکتر می‌شود.
در این میان شبکه توزیع با ایجاد مراکز فروش تخم مرغ به قیمت مصوب، سعی در ایجاد تعادل در بازار این کالا را داشت ولی این مراکز نیز نتوانستند پاسخگوی نیاز مردم باشند و به نظر می‌رسد پریشانی اقتصادی به ویژه در اقلام اساسی موضوعی است که انگار مسؤولان متولی امر را نگران نمی‌کند و این مشکل هر روز خود را در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد به طوری که در بازه های زمانی مختلف شاهد کمبود نان، روغن نباتی و سایر اقلام مورد نیاز مردم هستیم و مسوولان استانی افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌ها را عامل اصلی کمبود یا گرانی این اقلام مطرح می کنند.فقدان تنظیم بازار، عدم توجه به نیاز‌های تولیدکنندگان و از همه مهم‌تر ورود دلالان به بازار تخم مرغ از جمله علل افزایش نرخ تخم مرغ به شانه‌ای ۴۷هزار تومان است ولی مسوولان استانی تغییر شیوه فروش تخم مرغ از شانه ای و دانه ای به کیلویی را عامل اصلی بهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا عنوان می‌کنند.
سازمان صمت آذربایجان غربی نظارت‌ها را افزایش دهد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی که پیش‌تر از این، کمبود تخم مرغ در بازار را تکذیب کرده بود، در آخرین ستاد تنظیم بازار استان، بر روند افزایش نظارت ها تاکید کرد.
نادر صادقی اینبار با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار در روزهای اخیر، گفت: هیچ کمبودی از بابت تامین تخم مرغ توسط مرغداری‌های استان وجود ندارد و سازمان صمت استان باید بر روند توزیع و قیمت تخم مرغ در بازار فروش به قیمت مصوب نظارت بیشتری داشته باشد.
وی اعلام کرد: ضرورت دارد نظارت جدی بر روند توزیع تخم مرغ اعمال شود تا دست افراد سودجو از سفره مردم کوتاه شود.
قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ ۱۶۹۰۰ تومان است
رئیس اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد تخم مرغ مصرفی آذربایجان غربی وارداتی است، گفت: آذربایجان_غربی فقط ۴۰ درصد تخم مرغ مورد نیاز خود را تولید می‌کند.
شمعی به فعالیت ۴۰ تا ۵۰ درصدی مرغداری‌های استان اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد نهاده‌های دامی از جمله سویا و ذرت به قیمت دولتی به مرغداری‌ها عرضه می‌شود و ۴۰ درصد مابقی نهاده‌های دامی یا همان ریز مغذی‌ها به صورت آزاد توسط مرغداران تهیه می‌شود که این خود عاملی برای گرانی تخم مرغ است.
رئیس اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی ادامه داد: طی روزهای گذشته قیمت تخم مرغ با افزایش روبرو شده و بیش از حدود ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت در هر شانه تخم مرغ داشتیم و برخی خرده فروشی‌ها یک شانه تخم مرغ را حتی تا ۴۷ هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند.
رئیس اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی با بیان اینکه طی روزهای اخیر فروش دانه‌ای تخم مرغ هم با افزایش بیشتری روبرو شده است، اظهار داشت: این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.
رئیس اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی اعلام کرد: با نظارت بیشتر بر روند توزیع و قیمت تخم مرغ، می توان این موضوع را به خوبی مدیریت کرد.
با گرانفروشی به شدت برخورد می‌شود
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف ارومیه نیز در این خصوص گفت : برای کنترل و ضعیت موجود ۱۰ مرکز فروش تخم مرغ در مرکز استان راه اندازی شد تا جلوی هرگونه کم فروشی را بگیریم.منوچهر علیزاده با بیان این که با گرانفروش_ها به شدت برخورد می شود و در این زمینه اغماض نخواهیم داشت، افزود: از ابتدای بهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا، ۱۳۰ تن تخم مرغ با قیمت مصوب در استان توزیع شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف ارومیه با اشاره به شیوه فروش تخم مرغ در استان، تصریح کرد: تغییر شیوه فروش تخم مرغ در استان از شانه ای و عددی به کیلویی در حال پیاده سازی است که این امر نیز با استقبال مردم مواجه شده است.
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف ارومیه اعلام کرد: توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب و کیلویی به قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تا رسیدن به تعادل نسبی عرضه و تقاضا، در استان ادامه دارد.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۵:۱۶ ب.ظ

دیدگاه


سه − = 2