خسارت وارده از سرمازدگی و لزوم بیمه محصولات کشاورزی

خسارت وارده از سرمازدگی و لزوم بیمه  محصولات کشاورزی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: برودت هوا در اولین روزهای سال ۹۳ در آذربایجان غربی خسارات فراوانی به محصولات کشاورزی استان زده است و باید با اعتمادسازی سازمان‌های متولی بیمه در راستای حمایت از کشاورزان می‌توان فشار مالی ناشی از خسارت‌های وارده از بلایایی چون سرمازدگی، سیل و بارش تگرگ به باغات و محصولات کشاورزی کشاورزان را به حداقل ممکن رساند.
در حالی اسفند ماه گذشته هوای گرمی در استان آذربایجان غربی حاکم بود و در برخی شهرستان‌ها نزدیک بود به دلیل گرمای هوا شکوفه درختان دیده شود ولی در اواخر هفته گذشته بارندگی خوبی در اکثر شهرستان‌ها را شاهد بودیم. البته بارندگی‌های بیشتر نواحی استان به صورت بارش برف توام با بارش پراکنده باران بود و در اکثر شهرها ادامه داشت و از بعد از ظهر پنج شنبه گذشته این پدیده جوی از استان خارج شده و از میزان بارندگی‌ها کاسته، و دما تا حدودی کاهش یافته است.
در اثر بارش همین برف بهاری و سرمازدگی خسارت جدی به محصولات کشاورزی آذربایجان غربی وارد آمده است و می‌توان گفت بارش برف بهاری کشاورزان آذربایجان غربی را غافلگیر کرد.
نیم نگاهی به اخبار ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که بارش برف در همان روزها اکثر شهرهای استان را سفید پوش کرد و به همین دلیل مسئولان جهاد کشاورزی استان از احتمال سرمازدگی در درختان میوه به خصوص درختان هسته دار از روزهای دهم تا سیزدهم فروردین ماه سال جاری در سطح استان خبر داده بودند.
جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی همچنین طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های لازم را به باغداران در خصوص جلوگیری از بروز خسارت احتمالی سرمازدگی به درختان میوه به خصوص درختان میوه هسته دار و سایر بخش‌های کشاورزی استان داده بود.
این در حالی است که کارشناسان کشاورزی از وارد آمدن خسارت جدی به محصولات کشاورزی در سطح استان خبر می‌دهند.

یکی از بلایای طبیعی که هر ساله موجب وارد آمدن خسارت‌های فراوانی به قشر زحمت کش کشاورز در روستاها می‌شود، سرمازدگی محصولات کشاورزی است.
بر اساس اعلام مسئولان حوزه کشاورزی، پس از موج سرما در هفته اول فروردین ماه سال جاری باغ‌های شمال استان تا حدودی خسارت دیدند ولی هنوز آمار رسمی داده نشده است.
گزارش‌های تایید شده سازمان‌های مربوطه حاکی است که باغ‌های سلماس، خوی، منطقه باراندوز و نازلوی ارومیه بیشترین خسارت را متحمل شدند و زردآلو، آلو، سیب و گردو دارای بیشترین خسارت وارده را دیده‌اند و با توجه به اینکه باغ‌های انگور در استان‌های هم‌جوار نیز با سرمازدگی مواجه شدند امکان کمبود و افزایش قیمت این میوه وجود دارد.
این در حالی است که متأسفانه فقط ۱۴ درصد باغ‌های خسارت دیده دارای بیمه محصولات کشاورزی هستند. در صورت انجام کارشناسی دقیق‌تر برای تعیین خسارت توسط بیمه کشاورزان تمایل بیشتری برای بیمه کردن محصولات خود خواهند داشت.
دو سال گذشته نیز ۵۰ میلیارد ریال خسارت بر اثر سیل به اراضی کشاورزی این منطقه وارد شده بود که این میزان ۱۰ تا ۳۰ درصد کل اراضی کشاورزی این منطقه را شامل می‌شود.
این در حالی است که در سال گذشته در حریم رودخانه‌های روستایی بناهای زیادی احداث شده است و تخلیه بنا‌های حاشیه رودخانه‌ها و انتقال آن‌ها به مناطق امن‌تر از موضوعات قابل توجه و زمان‌بری است که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.
احداث سیل بندها در روستاهای شهرستان نیز از دیگر اقدامات مؤثر صورت گرفته در این زمینه است و البته طرح‌های آبخیزداری از برنامه‌های آینده شهرستان چایپاره است که می‌تواند تا حدودی خسارات ناشی از سیل در این شهرستان را کاهش دهد.
لزوم فرهنگ‌سازی کشاورزان در بیمه باغات و محصولات کشاورزی بسیار ضروری است و با اعتمادسازی سازمان‌های متولی بیمه در راستای حمایت از کشاورزان می‌توان فشار مالی ناشی از خسارت‌های وارده از بلایایی چون سرمازدگی سیل و بارش تگرگ به باغات و محصولات کشاورزی کشاورزان را به حداقل ممکن رساند.
این در شرایطی است که بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیت‌های کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. در ایران پس از تصویب قانون بیمه محصولات کشاورزی درسال ۱۳۶۳، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف بیمه انواع محصولات کشاورزی و دامی، به عنوان وسیله‌ای برای دست‌یابی به هدف‌ها و سیاست‌های بخش کشاورزی، در بانک کشاورزی تشکیل و شروع به فعالیت کرده است. این در حالی است که منظور حمایت و مشارکت کشاورزان در جبران زیان‌های ناشی از خطرات تهدید کننده و سوانح طبیعی و حوادث قهری، به عنوان وسیله‌ای برای نیل به هدف‌ها و سیاست‌های خودکفایی در تولیدات کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با استقلال مالی و شخصیت حقوقی طبق مقررات شرکت‌های دولتی با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال در بانک کشاورزی تاسیس شد.
وظایف صندوق بیمه، تامین پوشش حمایتی برای انواع محصولات کشاورزی، دام، طیور زنبورعسل، کرم ابریشم، آبزیان پرورشی طرح‌های جنگل کاری، مرتع داری و آبخیزداری در مقابل خسارت‌های ناشی از سوانح طبیعی و حوادث قهری نظیر تگرگ، طوفان، خشکسالی زلزله، سیل، سرمازدگی و یخ‌بندان، آتش سوزی صاعقه، آفات و امراض نباتی عمومی و قرنطینه‌ای و امراض واگیر حیوانی عمومی و قرنطینه‌ای به عنوان وسیله‌ای برای نیل به اهداف و سیاست‌های بخش کشاورزی است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


5 + = ده