تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی در حاشیه ارومیه

تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی  در حاشیه ارومیه

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – جاده امام زاده ارومیه از نمونه مناطقی است که ویلاهای زیادی با تغییر کاربری زمین های کشاورزی این منطقه احداث شده است. افزایش بی‌رویه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان نگران کننده است.
خشکسالی های اخیر در استان آذربایجان‌غربی و به خصوص خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه شرایط را برای کشاورزی استان سخت کرده و آب موجود برای آبیاری باغات، کفاف این درختان پیر را نمی دهد و باغداران نیز ناامید شده اند. برخی از مالکان باغ‌ها نیز چند سالی است که همین مختصر آب را از درختان رنجور دریغ و آنها را به حال خود رها کرده تا در تنهایی خویش بمیرند و جای آن ها را برج و باروهای فلزی و سیمانی بگیرد و بر تارک شهر خودنمایی کند.تغییر کاربری و خشک شدن باغ‌های شهر ارومیه طی سال های اخیر، کابوسی است که گستره وسیعی از باغ های شهرستان ارومیه را بلعید و اکنون که بخش عمده ای از باغات شهر از بین رفته اند مسئولین، محلات به فکر نجات باقیمانده باغ های شهر افتاده اند، باشد که این نوشداروی بعد از مرگ سهراب اثر کند.
بزرگ ترین مشکلی که اکنون باغات ارومیه با آن روبرو هستند کمبود آب و روش های آبیاری سنتی است که موجب هدر رفت آب موجود می‌شود. مشکل دیگر باغات ارومیه پیر بودن درختان آن است که در کنار معضل کمبود آب اجازه جایگزینی، اصلاح و نوسازی آن ها را نمی‌دهد.تا زمانی که آب از طریق جوی های قدیمی به باغات روان شده و روش های سنتی حاکم باشد نمی توان به حفظ باغات موجود امیدوار بود و باید برای استفاده از روش های نوین آبیاری به ویژه آبیاری قطره ای برنامه ریزی کرد.
این در حالی است که با توجه به تغییر اقلیم و الگوی هواشناسی و کاهش بارندگی ها طی سال‌های اخیر، باید با استفاده از روش های مکانیزه و مدرن آبیاری، منابع موجود آب را مدیریت کرد و برای ایجاد باغات جدید با گونه‌های درختان مقاوم در برابر کم آبی و نیاز به حداقل میزان آب، سرانه فضای سبز را افزایش داد.در سالیان اخیر خشکسالی و کم آبی از یک طرف و انگیزه تغییر کاربری باغات به دلیل سودجویی مالکان آنها از طرف دیگر باعث شده است که باغات زیادی در ارومیه خشک شوند و از بین بروند.یکی از طرح‌های مربوط به جهاد کشاورزی در این زمینه مجوز تعمیر دیوار و حصارکشی باغات است و طرح دیگری که در دستور کار جهاد کشاورزی است آبیاری قطره ای باغات و پرداخت ۸۵ درصد کمک بلاعوض به باغداران برای اجرای این طرح است.
این در حالی است که چندی پیش؛ معاون اول رئیس جمهور در دستورالعملی ویژه به وزرای جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، خواستار مقابله و برخورد جدی این وزارتخانه‌ها با پدیده زمین خواری شد و اعلام کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی به قصد ویلاسازی در مناطق مختلف خصوصا شمال کشور به طور گسترده و غیرقانونی در حال انجام است.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این دستورالعمل به وزرای جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، خواستار مقابله و برخورد جدی این وزارتخانه‌ها با پدیده زمین خواری شد.این در حالی است که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر تغییر کاربری اراضی و تخریب جنگلها را یکی از تخلفات مهم در استانها خوانده و گفته بود: دادستان کل کشور در سفری که به استان مازندران داشتند این موضوع را بررسی کردند. متاسفانه زمین های کشاورزی برای کشت برنج به ویلا تبدیل می‌شود اما امکان جایگزینی آنها وجود ندارد.
شواهد نشان می دهد که در برخی موارد، عده‌ای از اهالی شهرهای مختلف استان با دریافت همین تسهیلات یک منزل در شهر اختیار کرده و یک منزل نیز در زمین های کشاورزی حاشیه شهرها احداث کرده اند.جاده امام زاده ارومیه از نمونه این مناطق است که ویلاهای زیادی با تغییر کاربری زمین های کشاورزی این منطقه احداث شده است. افزایش بی‌رویه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان نگران کننده است.میزان تغییر اراضی کشاورزی و ساخت ویلاها به‌حدی نگران‌کننده است که کشاورزان تا چند سال دیگر زمینی برای تملک نخواهند داشت. با بهره‌برداری از بافت‌های فرسوده شهری و هدایت گردشگران و علاقه‌مندان به داشتن واحد مسکونی در سایر مناطق آذربایجان‌غربی، می‌توان بدون از بین بردن اراضی کشاورزی گردشگران استان را نیز حفظ کرد. بر اساس دستورالعمل اجرایی قانون حفظ کاربری های اراضی کشاورزی می توان در رابطه با جلو گیری از تغییر کاربری های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی، علاوه بر قلع و قمع بناهای غیر مجاز تا سه برابر نیز بصورت جریمه اعمال کرد. این در حالی است که خشکسالی های ادواری سنوات اخیر و فرایند خشک شدن دریاچه ارومیه و همچنین کمبود آب مورد نیاز در بخش کشاورزی استان نیز باعث شده تا همگان به زمین‌های زراعی به عنوان یک میراث گرانبها بنگرند.
اتفاق نامبارک تغییر کاربری های غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی بهره برداران بخش کشاورزی را دچار مشکلات عدیده ای ساخته و ضروری است که سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بهره گیری از تمامی توان کارشناسی خود و درکنار آن با استفاده از نیروهای مردمی بویژه سازمان بسیج سازندگی و کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، سعی بر مرتفع نمودن مشکلات تملکی زمین های کشاورزی نماید.
در این راستا مسئولان امر از همت بلند مجموعه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با همکاری تمامی ارگانهای مسئول به جهت کوتاه نمودن دست دلالان و سودجویان از اراضی کشاورزی ، با استفاده از اهرم های قانونی خبر می دهند ولی بدون هماهنگی و همکاری همه ارگانهای مربوطه نمی توان در این زمینه به توفیقی دست یافت.اگر چه با حمایت دستگاه قضایی و با تعامل فرمانداران، تغییر کاربری های غیر مجاز در تمامی شهرستان های استان کاهش یافته است ولی میزان تغییر اراضی کشاورزی و ساخت ویلاها به‌حدی نگران‌کننده است که کشاورزان تا چند سال دیگر زمینی برای تملک نخواهند داشت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


یک + 9 =