اختصاصي آراز آذربايجان؛

مخاطب شعار حمایت از کالای ایرانی کیست

وحید حاج حسینی
گروه اقتصادی: اثرات و برکات حمایت از کالای ایرانی بر همگان آشکار است ولی این مقوله در سال های اخیر چنان مغفول مانده و مورد بی مهری قرار گرفته است که تبعات منفی آن تا سال ها گریبانگیر مردم و مسئولان خواهد بود. ریشه اصلی این ماجرا را نیز می توان در الف) کیفیت پائین کالاهای تولید داخل ، ب) برند پوشی و فخر فروشی در استفاده یا حتی داشتن لوازم خارجی ضروری و غیر ضروری ، پ) اشباع بازار از محصولات خارجی و تبلیغ مداوم در رسانه ملی و سایر شیوه های تبلیغاتی، ت) سود سرشار حاصل از قاچاق کالا و … دانست که این مورد اخیر را می توان اصلی ترین عامل ورشکستگی اقتصاد ملی نامید.
در واقع اکثر کارشناسان قاچاق کالا را در صدر عوامل تهدید کننده اقتصاد ملی می دانند. هر چند مبارزه با مافیای قاچاق در کشور نیاز به یک عزم ملی و یک رنسانس اقتصادی خارق العاده دارد ولی در این میان نباید از نقش آلترناتیو رسانه ملی و تبلیغات شبانه روزی و گسترده کالاهای خارجی به سادگی گذشت!
دوستانی که مثل حقیر از تبعات و مضرات ماهواره در امان هستند و کماکان به تماشای برنامه های آموزنده رسانه ملی مبادرت می_ورزند، نیک می دانند که این رسانه علاوه بر تبلیغات بی مهابای کالاهای خارجی قبل، حین و بعد از برنامه های پر بیننده، حساسیت عجیبی بر روی سانسور تبلیغ ناخواسته کالا های مختلف به ویژه محصولات وطنی در فیلم ها و سریال ها و برنامه های مستند دارد و از کندن برچسب نوشابه و دوغ گرفته تا شطرنجی کردن آرم و مارک بخاری و کولر ارج و آزمایش, علاء الدین و سایر محصولات وطنی ابایی ندارد.
اما به محض اینکه کارخانه ای مثل ارج با ۸۰ سال سابقه ورشکسته می شود، همین رسانه از سوراخ سنبه های آن گزارش تهیه می کند و فریاد وا اسفا و واویلتا سر می دهد! دردمندانه از میان دهها کارخانه‌ای که محصولات خانگی ازجمله یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی اجاق‌گاز و دیگر وسایل خانگی تولید می‌کردند شمار قابل‌توجهی طی یک دهه اخیر ورشکسته و تعطیل شده‌اند ولی جریان‌ها و جناح‌های سیاسی فعلی و قبلی در عوض یافتن راهکاری برای جلوگیری از ورشکستگی کارخانجات ایرانی، بر آنند ثابت کنند این ورشکستگی‌ها در دولت مخالف آنها رخ داده و هر دولتی که بر سر کار می‌آید، دولت قبل را عامل فلاکت و خود را منجی موعود معرفی می‌کند و برای پرکردن همه خلاء‌ها و کمبودها و ضعف‌ها از «واژه های سوفسطایی و اغراق آمیز » مدد می گیرد و سعی می کند با شعارهای دهان‌پر‌کن و اغواگرانه لنگان خرک خویش به مقصد برساند!
در شعار سال امسال نیز قطع به یقین مخاطب اصلی و ردیف اول شعار رهبری ، مردم نیستند چرا که اگر کالای با کیفیت و دارای قیمت مناسب ایرانی تولید شود، دست کم عده کثیری از مردم خرید کالای ایرانی را در دستور کار قرار خود قرار می دهند! در حقیقت اگر مخاطب مقام معظم رهبری مردم بودند، سال را به نام »حمایت از مصرف کالای ایرانی« نامگذاری می کرد در صورتیکه »حمایت از کالای ایرانی« با »حمایت از مصرف کالای ایرانی« تفاوت های ماهوی دارد!
متاسفانه بعد از نامگذاری سال جدید توسط رهبر انقلاب، باز هم عده ای از محور اصلی شعار که همانا تلاش در جهت احیای کالای ایرانی و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای خارجی است، خارج شده و با صدور بخشنامه_های کلیشه ای، نظیر ممنوعیت خرید کالا توسط ادارات، تبلیغات نیم بند محصولات ایرانی در رسانه ملی، ساخت فیلم و انیمیشن و …. سعی در عقب نماندن از قافله این رویکردهای نمایشی و نخ نما دارند.
البته در ماه های آتی نیز قطعاً شاهد اجرای همایش های مفصل در خصوص حمایت از کالای ایرانی با توزیع هدایای خارجی، نصب بنر بر سر در ادارات با رول های چینی، درج شعار سال بر روی سربرگ های ادارات با کاغذ ۷۰ گرم مالزی و … خواهیم بود!
شاید با اجرای برخی سیاست های فرهنگی و هنری و افزایش کیفیت کالای ایرانی بتوان اندکی از میل وصف‌ناپذیر به خرید کالاهای خارجی کاست ولی بی هیچ تردید حمایت از کالای ایرانی نیاز به مدیریت علمی منابع، تلاش قاطع در جهت جلوگیری از قاچاق سیستماتیک کالا و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند در جهت نجات اقتصاد ملی دارد. شاید فردا دیر باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


سه − 1 =