سلفی گرفتن با اجساد و رواج بی اخلاقی

سلفی گرفتن با اجساد و رواج بی اخلاقی

اسماعیل قدیمی
گروه اجتماعی:مساله سلفی گرفتن دانشجویان پزشکی با اجساد یک مساله اخلاقی است که به بنیان‌های اخلاقی جامعه، نظام هنجاری جامعه و نهادهای فرهنگی بازمی‌گردد.
در مواردی مانند عکس گرفتن پزشکان با اجساد، وارد شدن پزشکان به ساخت و‌ساز ساختمانی یا زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه‌ای از سوی مهندسان مشکل بیشتر اجتماعی است که از ضعف نهادهای اجتماعی ناشی می‌شود. در حال حاضر در برخی حرفه‌ها و حوزه‌های جامعه این بی‌اخلاقی‌ها رواج پیداکرده‌اند.
بسیاری از کسانی که در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی فعالیت دارند بعضا اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند. نهادهای فرهنگی جامعه باید فعالیت‌های خودشان را به صورت سیستماتیک و مطابق با نیازهای جامعه امروز انجام دهند تا ضمن آسیب‌شناسی موضوع، رویکرد مطلوبی اتخاذ شود. برای آگاهی از زوایای این مساله باید بررسی کرد کسانی که این کارها را می‌کنند تعداد کثیری از جامعه پزشکی هستند یا تعداد معدودی. علاوه بر مشکلات فرهنگی که در ایجاد این مساله نقش دارند، عده‌ای از افراد ممکن است به دلیل مشکلات شخصیتی و ناهنجاری‌هایی که در شخصیت دارند اقدام به انجام چنین کارهایی کنند. مشکل در سطح کلان به این برمی‌گردد که نهادهای فرهنگی در جامعه باید از ارزش‌های جامعه دفاع کنند و برای نیل بدین مقصود راهکارهای بهینه و مطلوب را برگزینند. مدیریت کلان در جامعه ما مشکل دارد. برای نمونه در سیلی که رخ داد شاهد ناکارآمدی بعضی از نهادها بودیم که با ساخت و سازهای غیرقانونی که صورت گرفته بود، خسارات سیل افزایش یافت. سلفی گرفتن با اجساد نهایت بی‌اخلاقی بخشی از جامعه پزشکی است که نشان می‌دهد نظام صنفی ایجادشده یک نظام صنفی ناکارآمد است.
نظارت صنف پزشکی بیشتر بر جنبه‌های مادی کار پزشکی است تا جنبه‌های اخلاق آن. نظام صنفی پزشکی در مقابل سریال »در حاشیه« که مخاطبان بسیاری داشت و بسیاری از مشکلات جامعه پزشکی را منعکس می‌کرد، یک موضع تند گرفت درحالی که در مقابل این مساله ساکت هستند و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. این نشان‌دهنده این مساله است که بعضی از کسانی که وارد این صنف شده‌اند نمی‌توانند مدیریت و نظارت قوی داشته باشند. در مقابله با این مساله لازم است دولت، نهادهای قضائی و نهادهای قانونگذاری شروع به تجدید ساختار کردن در این قشرها و حوزه‌ها کنند.
مبارزه‌ای که در حال حاضر قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی انجام می‌دهد باید تبدیل به یک مبارزه همه گیر در سایر حوزه‌های جامعه شود. از سوی دیگر، رویکرد نهادهای مختلف به جامعه ما چندان مطلوب نیست. نهادها علاوه بر توجه به امورات شخصی افراد باید جنبه‌های اجتماعی رفتار افراد را هم مورد توجه قرار دهند، وگرنه شاهد به وجود آمدن چنین مشکلات و بی‌اخلاقی‌هایی در جامعه هستیم. بنابراین بهترین اقدام در این زمینه این است که تغییر رویکرد داده شود و بر جنبه‌های اجتماعی رفتار افراد نظارت داشته باشیم و اخلاق حرفه‌ای را در همه حوزه‌ها مود تاکید قرار دهیم. در مقابله با سلفی گرفتن دانشجویان پزشکی با اجساد که یک کار زشت، ناپسند و محکوم است، نظام پزشکی باید موضع‌گیری سخت و محکمی داشته باشد، در غیر این صورت، باید خبرنگاران، منتقدان و نویسندگان وظیفه خود را در این زمینه انجام دهند و راهنمایی‌ها و هشدارهای لازم را مطرح کنند. در بررسی نقشی که رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند داشته باشند باید گفت که مدیریت رسانه‌ها باید رویکرد جدی‌تر داشته باشند. وسایل ارتباط جمعی باید مسائل را به خوبی بازتاب دهند. در کشورهای پیشرفته صنعتی وسایل ارتباط جمعی نقش نظارتی دارند و با سوال کردن‌های مکرر و تحت فشار قرار دادن مسئولان در تمام زمینه‌ها از اشتباهات آنها می‌کاهند. باید بیش از این به نقش نظارتی رسانه پرداخت و آن را جدی‌تر گرفت. در حال حاضر صدا و سیما در این زمینه باید شروع به ساخت برنامه‌هایی کند که اخلاق حرفه‌ای را به تمام حِرَف جامعه به خوبی نشان دهد.
صدا و سیما باید در این زمینه‌ها حساس باشد و به صورت عمومی کنترل و نظارت خود را افزایش دهد. دانشجویانی که دست به انتشار این عکس‌ها زده‌اند این کار را بیشتر در شبکه‌های اجتماعی‌ای کرده‌اند که نظارت کافی بر آنها وجود ندارد و بحث خودنظارتی در این رسانه‌ها بیشتر است. پس مشکلات شخصیتی و فردی در ایجاد این مساله می‌توانند نقش پررنگی داشته باشند. برای همین، لازم است از جامعه‌شناسان، روانشناسان، انسان‌شناسان و مسئولان نظام پزشکی خواسته شود از طریق انتشار مقاله، یادداشت و مصاحبه به بررسی این مشکل بپردازند تا جلوی این بی‌اخلاقی‌ها گرفته شود و در صورتی که لازم باشد با افشا و معرفی این افراد و برخورد قانونی با آنها جلوی بی‌اخلاقی‌های بعدی در جامعه گرفته شود.
برای همین نقش رسانه در اینجا بارزتر می‌شود زیرا رسانه‌ها نقش نظارتی بر رفتار قشرها، صنف‌ها، حرفه‌ها، مسئولان و مقامات در جامعه دارند و با بازتاب بی‌اخلاقی‌هایی که در بعضی از حِرَف روی می‌دهد توجه به اخلاق حرفه‌ای را در جامعه گسترش می‌دهند. رسانه‌ها و به‌ویژه سازمان صدا و سیما از طریق ساخت برنامه‌های مفید و موثر می‌توانند به مقابله با این‌گونه مسائل بروند. ناهنجاری‌هایی مانند سلفی گرفتن دانشجویان پزشکی با اجساد هم جنبه قضائی، هم جنبه رسانه‌ای و هم جنبه تربیتی دارند و همه این موارد می‌توانند در پیشگیری از ناهنجاری تاثیر داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = ده