آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

زنان معتاد آذربایجان غربی در بی‌مهری جامعه

زنان معتاد آذربایجان غربی در بی‌مهری جامعه

رقیه قربانی
گروه گزارش:باورغلط مردم آذربایجان غربی در خصوص اعتیاد زنان و تبدیل اعتیاد آنان به یک موضوع غیر اخلاقی سبب شده که زنان معتاد این استان به اعتیاد پنهانی خویش ادامه دهند.
به گزارش آرازآذربایجان ، یکی از مهم‌ترین معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه، معضل اعتیاد بوده که بلای خانمان سوز معروف است .
گستردگی این معضل اگر چه در سراسر کشور به خوبی نمایان شده ولی این معضل در برخی از استان‌های کشور همچون استان آذربایجان غربی که جزو استان‌های مرزی کشور به شمار می‌رود بیشتر به چشم می‍‌خورد.
اما آنچه که در این میان بیش از همه دردآور و تاسف‌بار است افزایش آمار اعتیاد در بین زنان آذربایجان غربی بوده که تبدیل به داستانی تلخ در این استان شده است.
داستان تلخ اعتیاد زنان در جامعه آنچنان دردناک است که توجه هر چه بیشتر مسئولان را به این موضوع می‌طلبد زیرا زنان به عنوان مهم‌ترین نهاد خانواده اگر دچار صدمه و آسیب شوند دیگر نمی‌توان به آینده جامعه امید چندانی داشت.
نکته قابل تاملی که این روزها سبب نگرانی شهروندان شده، افزایش تعداد زنان معتاد در استان است که باعث شده مسئولان استانی یک واحد گرمخانه را برای کارتن‌ خواب‌های شهرستان ارومیه به مساحت ۵۵۰ متر مربع در بخش مردانه و زنانه ایجاد کنند.
در بررسی صورت گرفته شده از آمار معتادان زن در آذربایجان غربی مشخص شده است که اکثر زنان معتاد مصرف‌کننده مواد مخدر صنعتی هستند و علت این امر به دلیل تبلیغات کاذبی است که از سوی مافیای قاچاقچیان این مواد مبنی بر تاثیر مصرف مواد مخدر صنعتی در کاهش وزن است.
بنا بر اعلام کارشناسان در حال حاضر شاهد تغییر الگوی اعتیاد در زنان هستیم و اگر در گذشته زنان هر چند اندک به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کردند از میان زنان مسن بودند اما در حال حاضر متوسط سن اعتیاد زنان در آذربایجان غربی به زیر ۳۵ سال کاهش یافته و بیشترین مواد مخدر مصرفی آنان شیشه است.اگر چه بنا به نظر کارشناسان عمده دلایل گرایش زنان به اعتیاد به واسطه اعتیاد همسرانشان یا یکی از افرادی که تکیه‌گاه عاطفی آنها بوده‌اند، است اما آنچه که در حال حاضر به چشم می‌خورد گرایش بسیاری از زنان به سوی مصرف مواد مخدر صنعتی است که این موضوع به دلیل عدم آگاهی زنان در خصوص تبعات مصرف این مواد است.
برخی از زنان به دلیل افزایش اعتماد به نفس کافی برای افزایش زیبایی خویش دست به هر کاری می‌زنند و در این مسیر هوشیاری کافی نداشته و در بسیاری از موارد فریب برخی از تبلیغات کاذب شبکه‌های ماهواره مبنی بر مصرف انواع داروهای غیر مجاز را می‌خورند که همه داروها دارای انواع مواد شیمیایی خطرناک همچون شیشه است.
مافیای قاچاق داروهای غیرمجاز با ترفندهای همچون افزایش زیبایی، لاغری، تناسب اندام، رفع استرس و افزایش تمرکز زنان ساده‌لوح فریب داده و آنان را گرفتار بلای خانمان‌سوز می‌کنند.
مجرم شناختن معتادان همچنان یکی از باورهای غلط مردم بوده که سبب شده بسیاری از معتادان گرایش و انگیزه‌ای برای ترک اعتیاد خویش نداشته باشند لذا همین نگاه جرم‌انگارانه، گاه باعث می‌شود که زنان معتاد، خود را پنهان کنند و مراجعه به مراکز درمانی را برای همیشه به فراموشی بسپارند.
*شیشه چربی‌سوز نیست جان‌سوز است سحر. م زن ۲۷ ساله‌ای که مصرف‌کننده شیشه است در گفت‌وگو با آرازآذربایجان علت اصلی معتاد شدن خود را مصرف داروهای غیرمجازی عنوان می‌کند و می‌افزاید: وسوسه کاهش وزن و تناسب اندام باعث شد که من از طریق خرید اینترنتی اقدام به خرید این داروها که حاوی ماده مخدر بود کنم و این امر سبب معتاد شدن من شد.
وی ادامه داد: مصرف مداوم این داروها سبب شد که من دیگر به سوی مصرف مستقیم شیشه روی آورم و این موضوع سبب طرد شدن من از سوی خانواده‌ام شد و در حال حاضر تبدیل به یک معتاد کارتن‌خواب شده‌ام.
سحر در حال گریه گفت: از زنان و دختران همسن و سال خودم می‌خواهم که به هیچ عنوان به سمت مصرف داروهای غیرمجاز نرفته و اگر قصد تناسب اندام خودشان را دارند از طریق صحیح اقدام به این عمل کنند.
*وجود ۴ هزار و ۵۰۰ زن معتاد در آذربایجان غربی
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان_غربی در گفت‌وگو با آرازآذربایجان از وجود ۴ هزار و ۵۰۰ زن معتاد در آذربایجان غربی خبر داد و از این موضوع ابراز تاسف کرد.
کریم اکبری با اشاره به اینکه زنان در استحکام‌بخشی جامعه نقش موثری دارند و به عنوان مهم‌ترین نهاد خانواده نقش تربیت فرزندان این مرز و بوم را بر عهده دارند بر ضرورت بهبودبخشی زنان معتاد تاکید کرد.وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر زنان گرفتار در دام اعتیاد شیشه مصرف می‌کنند، گفت: تبلیغات نادرست در آرایشگاه‌ها و سالن‌های ‌ورزشی باعث شده که شیشه به عنوان ماده‌ای برای شفافیت پوست و لاغری و تناسب اندام معرفی شود.این مسئول با بیان اینکه متأسفانه توزیع کنندگان مواد مخدر در چند سال اخیر با توزیع مواد مخدر در اماکن زنانه سبب شیوع اعتیاد بین زنان شده‌اند
وی افزود: این موضوع سبب افزایش تعداد زنان مبتلا به اعتیاد شده لذا لازم است در خصوص شیوع مواد مخدر صنعتی میان بانوان نظارت و کنترل همه جانبه و گسترده‌ای انجام شود.
*درمان ۱۰۱ زن معتاد در آذربایجان غربی
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در خصوص اعتیاد زنان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: امور بانوان استانداری آذربایجان غربی تمام توان خود را در جهت بهبودبخشی به اعتیاد زنان خواهد کرد.
شهلا تاج‌فر تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۱ نفر از معتادین زن در مراکز سرپایی درمان اعتیاد در حال مداوا هستند و امید است امکانات لازم برای بهبود سایر زنان معتاد این استان فراهم شود.
این مسئول با اشاره به وجود یک کمپ اعتیاد بانوان در آذربایجان غربی از وجود ۳۲ تشکل مرتبط با اعتیاد بانوان در راستای درمانی و پیشگیری خبر داد.
وی افزود: امید است کمپ ترک اعتیاد زنان در شهرستان ارومیه کارآمدی لازم را در جهت ترک اعتیاد زنان مبتلا به اعتیاد داشته و بتواند زنان معتاد را در استان بهبود بخشیده و به آغوش جامعه بازگرداند.
متاسفانه اغلب مردم، اعتیاد زنان را به شکل یک موضوع غیراخلاقی در نظر می‌گیرند و این نگرش مانع بزرگی برای درمان اعتیاد زنان است و در نهایت باعث می‌شود زنان معتاد از درمان اجتناب و یا از معرفی خود به عنوان معتاد در مجامع عمومی احساس شرمساری کنند.
این مسئله حتی پس از ترک اعتیاد نیز دیده می‌شود به نحوی که زنانی که به طور کامل دست از مصرف مواد مخدر برمی‌دارند بعد از ترک نیز با مشکلات متعددی از جمله طرد از خانواده و جامعه روبه رو می‌شوند.
در حالی که زنان به دلیل نقش بنیادی خود در خانواده در انسجام کانون خانواده و در درازمدت در ثبات کانون‌های اجتماعی تاثیر اساسی دارند و نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان کشور هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


چهار + = 9