سرشماری عمومی کشاورزی، گامی بلند برای توسعه بهینه کشاورزی

سرشماری عمومی کشاورزی، گامی بلند برای توسعه  بهینه کشاورزی

سیده فاطمه سجادی
گروه گزارش:سرشماری عمومی کشاورزی از پنجم مهرماه امسال همزمان در سراسر کشور و آذربایجان غربی به اجرا در آمده و هر روز، آمارگیران به منازل و محل های کار کشاورزان مراجعه می کنند.
سرشماری و اخذ آمار در دنیای امروز به مهمترین فعالیت در راستای توسعه پایدار جوامع تبدیل شده و در بسیاری از کشورها، مبنای توسعه تمامی بخش ها بر روی آمار و سرشماری پایه ریزی می شود.هرچند کشورهای توسعه یافته در حوزه آمار و سرشماری بسیار پیشرفته تر هستند ولی در دهه های گذشته اقدامات بسیار خوبی نیز در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران در این خصوص شکل گرفته و برنامه ریزی شده است.
در ایران نیز روند سرشماری تنها با سرشماری عمومی نفوس و مسکن در بین اقشار مختلف مردم، شناخته می شود ولی در بخش های دیگری نیز در سالهای گذشته سرشماری ها و آمارگیری هایی صورت گرفته که سرشماری عمومی کشاورزی از این گونه به شمار می رود.
امسال با برنامه ریزی های انجام شده، پنجمین دوره سرشماری عمومی کشاورزی در ایران اسلامی برگزار می شود تا نتایج آن به عنوان پایه و اساس تمهیدات مسئولان در آینده در حوزه کشاورزی، نیروی انسانی این بخش، اقتصاد کشاورزی و دیگر موارد قرار گیرد.نخستین سرشماری کشاورزی در سال ۱۳۵۲ در کشور صورت گرفت و پس از آن سه بار در سالهای، ۱۳۶۷، ۱۳۷۲ و ۱۳۸۲ تکرار شد و امسال، پنجمین دوره این سرشماری به اجرا درمی آید.
تولید سالانه افزون بر شش میلیون تن محصولات کشاورزی، وجود بیش از ۲۵۰ هزار بهره بردار در این بخش و حائز بودن رتبه های برتر در تولید بسیاری از این محصولات از جمله سیب، انگور و عسل و همچنین مصارف آبی بسیار زیاد در این بخش در استان با توجه به کمبودهای موجود، لزوم اجرای این سرشماری در آذربایجان غربی را بیشتر از گذشته نشان می دهد.معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی که مسوولیت اصلی اجرای این طرح سرشماری را نیز در استان عهده دار است، در گفت و گویی آمارگیری صحیح را زمینه ساز برنامه ریزی دقیق در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: این سرشماری می تواند موجب استحکام و پایه ریزی برای یک برنامه ریزی دقیق در این بخش شود.
تقی کهوریان اضافه کرد: باید برای رونق بخش کشاورزی و توسعه متوازن آذربایجان غربی در این بخش از کشاورزی سنتی گذر کرده و به سوی کشاورزی مدرن حرکت کرد که در این مسیر، وجود آمار اولیه در حوزه های مختلف اساسی ترین اصل است.
وی اظهار کرد: امیدواریم نتایج حاصل از این سرشماری در راستای توسعه بهینه بخش کشاورزی و احصای نیازها و لازمه های این بخش تاثیرگذار باشد.معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه امسال از دستگاههای تبلت به جای کاغذ در آمارگیری استفاده می شود، می توان با سرعت بیشتری نتایج سرشماری را احصا کرد.رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این خصوص اظهار کرد: کشاورزی، از محورهای توسعه و اقتصاد استان است و افزون بر ۲۵۴ هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.
اسماعیل کریم زاده افزود: وجود تعداد بسیار زیاد بهره برداران، ضرورت این آمارگیری و نقش آن را برای برنامه ریزی های اقتصادی در استان بسیار بیشتر نشان می دهد.
وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی به ویژه در حوزه ایجاد امنیت غذایی در کشور، اظهار کرد: انتظار داریم آمار تهیه شده زمینه تصمیمات صحیح و درست را در بخش کشاورزی استان فراهم کند. رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در آذربایجان غربی آمار و اطلاعات دقیق در خصوص کشاورزی وجود ندارد که امیدواریم با اجرای کامل سرشماری شاهد جمع آوری اطلاعات کامل در خصوص کشاورزی باشیم.فرماندار سلماس نیز در خصوص لزوم اجرای طرح سرشماری کشاورزی به خبرنگار ایرنا گفت: آگاهی از نیازهای بخش کشاورزی گامی در راستای خوداتکایی ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
مسعود حاجی علیلو اضافه کرد: سرشماری کشاورزی از اهمیت بالائی برخوردار است چون بخش کشاورزی غذای مردم را تامین و درصدی از اشتغال کشور را تشکیل می دهد.
وی اظهار کرد: فعالیت های کشاورزی از جمله زراعت، باغداری، کشت گلخانه ای، پرورش دام اعم از سبک و سنگین، پرورش طیور به روش سنتی، پرورش کرم ابریشم، ماهی و زنبور عسل در این دوره سرشماری می شوند که این آمار نشان از گستردگی اجرای طرح دارد.
امید می رود با اجرای کامل طرح سرشماری عمومی کشاورزی که تا نیمه های آبان ماه امسال نیز تداوم دارد، کشاورزان در جای جای آذربایجان غربی با آمارگیران به بهترین شکل ممکن همکاری کرده و آمار به دقیق ترین شکل ممکن به دست آید.همچنین افکار عمومی نیز انتظار دارند که با حصول نتایج این سرشماری، برنامه ریزی های مدیران به سمت برنامه های مدون و مستحکم با پایه آماری قوی سوق پیدا کند و در آینده شاهد مشکلات بخش کشاورزی در حوزه های مختلف به ویژه در آذربایجان غربی نباشیم.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


1 + هشت =