فرماندار اروميه:

مشکلات آموزش و پرورش با سهم ۱۴ درصدی از بودجه استانی رفع نمی شود

مشکلات آموزش و پرورش با سهم ۱۴ درصدی از بودجه  استانی رفع نمی شود

گروه خبر: دومین جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی آذربایجان¬غربی در حالی با مشخص شدن سهم هر دستگاه از اعتبارات استانی برگزار شد که قریب به اتفاق مدیران از بودجه ناچیز اختصاص داده شده به بخش مربوطه انتقاد کردند.
توسعه اقتصادی از رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت‌های تولیدی اعم از ظرفیت‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی ناشی می‌شود و در توسعه اقتصادی رشد کمی تولید نیز حاصل شده اما در کنار آن نهادهای اجتماعی نیز متحول نیز می‌شوند.
توسعه امری فراگیر در جامعه است و نمی‌تواند تنها در یک بخش از آن اتفاق بیفتد به گونه‌ای که توسعه مرز و سقف مشخصی ندارد بلکه به سبب وابستگی آن به انسان پدیده‌ای کیفی است که هیچ محدودیتی ندارد و این موضوع برخلاف رشد اقتصادی است که کاملاً کمی است.توسعه اقتصادی دو هدف اصلی دارد که هدف نخست آن افزایش ثروت، رفاه مردم جامعه و ریشه کنی فقراست و هدف دوم ایجاد اشتغال است که هر دوی این اهداف در راستای عدالت اجتماعی است.برنامه‌ریزی از فرآیندی دارای مراحل مشخص و به هم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیمات است و موضوع برنامه ریزی فکر کردن راجع به آینده یا کنترل آن نیست بلکه فرآیندی است که می‌تواند در انجام این امور مورد استفاده قرار گیرد.تصمیم‌گیری‌های مقطعی و ناپیوسته و اتخاذ سیاست‌ها برای پیشبرد سازمان در زمان حال یا آینده برنامه ریزی نیستند و برنامه ریزی متکی بر انتخاب و مرتبط ساختن حقایق است و حقایق مفاهیم واقعی، قابل آزمون و اندازه‌گیری هستند و دیدگاه‌ها، عقاید احساسات و ارزش‌ها به عنوان حقایقی تلقی می‌شوند که فرآیند برنامه ریزی بر اساس آن‌ها سازمان داده می‌شود.
برنامه بیانی روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصمیمات است و خروجی فرآیند برنامه ریزی است اما برنامه ریزی یک فرآیند پیوسته است که بیش از اتخاذ هر تصمیمی آغاز می‌شود و پس از اجرای آن تصمیم ادامه می‌یابد و برنامه‌ها تهیه شده و اجرا می‌شوند.
*۲۲ درصد از بودجه استان آذربایجان‌غربی به توسعه حمل و نقل اختصاص یافت‌
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت عمومی استان آذربایجان‌ غربی در این جلسه افزود: در این استان بخش حمل و نقل با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم و مشکل اصلی در این زمینه فقدان زیرساخت‌هاست که به نحو مطلوبی در استان وجود ندارند بنابراین امسال ۲۲٫۲ درصد از بودجه توزیع شده آذربایجان_غربی به این موضوع اختصاص یافته که این رقم نشان دهنده عمق مشکلات در این حوزه است.قربانعلی سعادت خاطرنشان کرد: بخش آموزش و پرورش استان نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است بنابراین امسال مقدار ۱۴ درصد از بودجه و اعتبارات استان نیز به فصل عمومی آموزش و پرورش اختصاص داده شده که اگر معضلات و مشکلات را به خوبی برطرف نکنیم در آینده دچار بحران اساسی می‌شویم.
وی تصریح کرد: امسال ۹٫۶ درصد بودجه نیز به آب و فاضلاب استان در نظر گرفته شده و جمعیت شاخص توزیع بودجه نیست و توجه به امکانات و برخورداری مردم از امکانات دلیل توزیع بودجه است چرا که برخی مناطق هستند که جمعیت فراوان ولی امکانات کم دارند از همین رو باید به این مناطق باید توجه شود.
*سهم ۱۴ درصدی آموزش و پرورش از بودجه آذربایجان‌غربی مشکلات را برطرف نمی‌کند
فرماندار ارومیه نیز در این جلسه اظهار کرد: در برخی از برنامه‌ها، بخش‌ها و فصول از منابع مختلفی تأمین اعتبار می‌شود و در سفر ریاست جمهوری به شهر ارومیه در حضور ایشان به موضوعات آب شرب روستایی و فصل و آموزش و پرورش توسط استاندار آذربایجان_غربی اشاره شد تا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
عباس حسن‌خانی با اشاره به کم و کاست‌های فراوان حوزه آموزش و پرورش گفت: اگر با وضعیت کنونی پیش برویم و مدارس با مجوزهای اداره نوسازی تخریب شوند در آینده نزدیکی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شویم اگرچه هم اکنون هم به نوعی با بحران روبه‌رو شده‌ایم بنابراین باید تمامی مسئولان از نگرش بخشی به موضوعات و فصول دوری کنند.
وی خاطرنشان کرد: با وضعیت کنونی اعتبارات نمی‌توانیم مشکلات آموزش و پرورش را برطرف کنیم و در برخی از نواحی شهر بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی مشغول تحصیل هستند و روز به روز شهریه این مدارس افزایش می‌یابد که سبب سرریز‌شدن دانش آموزان این مدارس به مدارس دولتی می‌شود.حسن‌خانی بیان کرد: با افزایش شهریه ممکن است این درصد به ۲۵ درصد و در سال‌های آینده به ۲۰ درصد برسد و مدارس دولتی مملو از دانش‌آموز شوند که باید برای این موضوع چاره اندیشی شود چراکه اعتبار ۱۴ درصدی از محل بودجه استان که برای فصل آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است بسیار کم و ناچیز است.وی تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم در برنامه توسعه سال ۹۶ در آذربایجان غربی جابه‌جایی بین فصول انجام شود تا مشکلات بخش‌های دیگر نیز برطرف شود.
*آذربایجان غربی در رتبه شانزدهم کسب درآمد کشور قرار گرفت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت درآمدی آذربایجان غربی افزود: وضعیت درآمدی استان رقم ۹۳۳ میلیارد تومان است که ۸۳۴ میلیارد تومان آن وصول شده است و بیش از ۹۰ درصد را شامل می‌شود که در رابطه با میزان تحقق اعتبارات درآمد مالیاتی حدود ۹۶٫۳ درصد و سایر موارد ۷۰٫۸ درصد است.
ناصر حضرتی پر با اشاره به درآمد آذربایجان غربی بیان کرد: در سه ماهه نخست سال ۹۶ درآمد استان ۱٫۲ درصد در بین ۳۱ استان کشورمان است و استان تهران با درآمد ۵۰ درصدی در این میان جایگاه نخست را از آن خود کرده است و ما در رتبه شانزدهم در میان ۳۱ استان قرار داریم.وی تأکید کرد: از نظر رشد درآمد به رقم ۷٫۶ درصد رسیده‌ایم و در رتبه ۲۲ در میان ۳۱ استان قرار داریم و استان تهران در این مورد نیز در رتبه نخست جای دارد و در سال ۹۵ از منابع مختلف میزان یک هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم و در این میان مشکلات تخصیص اعتبار معضلی کشوری است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس برنامه راهبردی توصیه‌ای استاندار آذربایجان غربی برخی از پروژه‌های ناتمام استان که به سبب کمبود منابع ناتمام مانده‌اند در حال انجام هستند و تعداد پروژه‌ها در سال ۹۲ تعداد ۹۳ پروژه، در سال ۹۳ تعداد ۱۴۵ پروژه، در سال ۹۴ تعداد ۶۹ پروژه و در سال ۹۵ تعداد ۵۹ پروژه است.وی خاطرنشان کرد: ۱۵ میلیارد تومان برای طرح‌های اقتصادی در سال ۹۶ در برنامه توزیع اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است که این رقم برای سال جاری است و اتمام پروژه‌های نیمه تمام، تعمیر و تجهیز ادارات، تأمین اعتبار نیروهای طرحی و اعتبار مطالبات پیمانکاران از دیگر اقدامات در سال ۹۶ است.
*رتبه ۲۷ آذربایجان‌ غربی از اعتبارات صندوق حمایت از کشاورزی تاسف‌بار است‌
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات فنی باید برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی به کار گرفته شود تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم و با این اعتبار تا حد مطلوبی درصد سودهای بانکی را کاهش دهیم و می‌تواند کمکی برای صندوق کشاورزی باشد.
اسمعیل کریم‌زاده بیان کرد: در ابتدای تشکیل صندوق حمایت از کشاورزی آذربایجان غربی متاسفانه مسئولان وقت کمکی به این موضوع نکردند و حداکثر پول دریافتی از کمک‌های بلاعوض استانداری رقم ۴۰۰ میلیون تومان است و رتبه استان در صندوق حمایت از کشاورزی در بین ۳۱ استان ۲۷ است. وی خاطرنشان کرد: سهم فصل کشاورزی از تملک دارایی‌های آذربایجان_غربی رقم ۵٫ ۳ درصد است که با تقسیم این درصد در بین کشاورزی، دامپزشکی و منابع طبیعی این مقدار برای کشاورزی رقمی در حدود ۳ درصد باقی می‌ماند که نمی‌تواند کفاف نیازهای استان را بدهد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: رقم ۵٫ ۳ درصدی از اعتبارات استانی به تنهایی برای سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بسیار ناچیز است.کریم زاده تصریح کرد: سال‌هایی بوده که این رقم ۷٫۳ درصد بوده بنابراین باید مسئولان بیشتر به این حوزه توجه کنند چرا که طرح‌های نیمه تمام بسیاری در حوزه کشاورزی داریم که از این میان می‌توان به طرح برگ آبرسانی در شهرستان مهاباد اشاره کرد که ۳٫ ۵ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. وی تاکید کرد: سهم فصل منابع آبی از اعتبارات بودجه‌ای استان رقم ۱۷ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد این مبلغ به سازمان جهاد کشاورزی استان تعلق می‌گیرد و باید کمیته برنامه ریزی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها در جلسات حضور داشته باشند تا از حقوق خود دفاع کنند و سهم خود را مطالبه کنند.
*شهرک صنعتی فاز ۳ ارومیه برای اجرای سرمایه‌گذاری‌های خارجی اختصاص یافت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: در بخش اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی همیشه کوشیده‌ایم تا در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال گام برداریم. امسال موضوع بازسازی و نوسازی صنایع و معادن در آذربایجان‌غربی در اولویت کار‌ها قرار داده شده و دولت نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد.جعفرصادق اسکندری اظهار کرد: رفع انواع مشکلات و نواقصات طرح های اقتصاد مقاومتی باید در کارگروه رفع موانع تولید و اشتغال بررسی شوند تا برنامه های ایجاد اشتغال و افزایش تولید محقق شوند. زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی بحث مهم دیگری است که نیازمند توجه بیشتر در همه برنامه ریز‌ها و اقدامات دولت است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی گفت: دولت مصمم است امسال تعداد ۱۰ هزار واحد راکد را فعال سازی کند. امسال ۶ هزار طرح صنعتی نیز اجرایی می‌شود که سهم آذربایجان غربی ۶۵۰ طرح است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 54