سایه سنگین قاتل پنهان بر سر خانواده‌ها

سایه سنگین قاتل پنهان بر سر خانواده‌ها

گروه گزارش: همه ساله تعداد زیادی از هم_وطنان بر اثر مسمومیت با منو اکسید کربن و عدم آگاهی کافی از خطرات آن جان خود را از دست داده و با آغاز فصل سرما این موضوع نمود بیشتری در بین حوادث از خود نشان می دهد.
تلفات انسانی ناشی از خفگی با گاز مونواکسیدکربن سالانه از حوادث تلخ و دلخراش روزهای سرد زمستان مردم به_ویژه در مناطق سردسیر از جمله آذربایجان غربی محسوب می شود به_طوری_که طی سال گذشته ۱۴ تن در اثر بی احتیاطی، عدم رعایت موارد ایمنی و … در سطح استان بدرود حیات گفته اند.
مونوکسید کربن، گاز نامرئی و بی ‌بو که از اجاقها، آبگرمکن گازی، وسایل گازی پخت و پز غذا، دستگاههای حرارتی سامل بخاری و شومینه و سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود امروز بلای جان انسان‌های شده در لابلای زندگی پرمشغله امروزی شاهد اهمیت توجه به این گاز را به فراموشی می سپارند.
فراموشی که عدم توجه به آن سالانه قربانیان زیادی گرفته و باعث بروز بیماریهای زیادی در افراد می شود که شاید به مرور زمان نمود یافته و سلامتی فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد موضوعی که همه سالانه با شروع فصل سرما سازمان_های مختلف در خصوص احتمال وقوع و نکات ایمنی آن هشدارهای لازم را می دهند.
*ترکیب مرگ آور هموگلوبین خون و گاز منواکسید کربن
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام هشدار نسبت به لزوم رعایت نکات ایمنی و اطمینان از عدم نشت گازهای سمی از وسایل گازسوز داخل منزل، مغازه و پارکینگ_های سربسته، افزود: متاسفانه عدم توجه به این نکات سال گذشته جان ۱۴ تن در آذربایجان غربی را گرفت.محمد رضا فروتن از مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی‌ بو بعنوان »قاتل پنهان« بویژه در فصول سرد سال نام برد و ادامه داد: چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد در صورت مسمومیت مانع رسیدن اکسیژن به بافتهای بدن و مرگ می شود.
*بی احتیاطی جان ۲ تن را در آذربایجان_غربی گرفت
وی از ارائه آموزش_های اولیه به خانواده خبر داد و با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش خانواده ها به مسائل ایمنی و دریافت نکات ایمنی، ادامه داد: متاسفانه در مهرماه سال جاری دو نفر از اهالی شهرستان خوی، به دلیل روشن نگه داشتن خودرو در پارکینگ بسته، دچار مسمومیت شده و جان خود را از دست دادند.رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت_های پزشکی آذربایجان_غربی سر درد، شنیدن صدای زنگ در گوش، درد قفسه سینه، ضعف عضلانی، تهوع سرگیجه وتاری دید یا دو بینی، بی هوشی، ایست تنفسی و قلبی را از جمله علائم ونشانه های مسمویت با گاز منو اکسید کربن دانست.
فروتنی اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده را رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او اعلام و عنوان کرد: به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کنیم.
*عدم آشنایی کافی با نحوه کارکرد وسایل گرمازا
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان غربی نیز در گفت_وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هم اکنون هیچ بخاری غیر استانداردی در سطح استان تولید نمی شود افزود: ولی باز هم باید مردم به هنگام خرید بخاری چه نفتی و چه گازی از استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل کرده و با نحوه کارکرد دستگاه به طور کامل آشنا شوند.
منصور جلایر با اشاره به اجرای دریافت گواهی معیار مصرف انرژی برای تولیدات داخلی اجباری است، ادامه داد: در این راستا ۱۹ گواهی معیار مصرف انژری در سطح استان از بین ۳۲ فرآورده مشمول صادر شده که امیدواریم تعداد صدور گواهی در این راستا افزایش یابد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


9 − = شش