خانه دیزج سیاوش ارومیه موزه اسناد بانکی کشور می شود

خانه دیزج سیاوش ارومیه موزه  اسناد بانکی کشور می شود

گروه گزارش: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: خانه تاریخی اربابی دیزج سیاوش ارومیه تبدیل به موزه اسناد بانکی کشور می شود.
محمد فتحی با بیان اینکه مرمت و بازسازی این بنای تاریخی در حال اجراست اظهارداشت: این ساختمان از بناهای اواخر دوره پهلوی است و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های معماری معاصر محسوب می‌شود متاسفانه در طول زمان الحاق‌های نامناسبی به این بنای تاریخی افزوده شده که در این مرمت تخریب شدند.
وی ادامه داد: در این راستا برخی از رسانه‌های استان تخریب این الحاق‌های غیرضروری را به عنوان تخریب این بنای تاریخی قلمداد کردند و از این اداره کل انتقاد کردند این در حالی است که میراث فرهنگی استان نه تنها مرمت این بنای تاریخی را در دستور کار قرار داده بلکه قرار است این اثر به موزه اسناد بانکی تبدیل شود.
فتحی در خصوص آخرین روند مرمت و بازسازی این بنای تاریخی اظهارداشت: خانه اربابی دیزج سیاوش که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بنایی ویلایی در دو طبقه با ۱۸ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۸٫۵ متر ارتفاع بوده که به شکل مستطیل و کاملاً متقارن احداث شده و در ساخت آن از مصالحی مانند خشت، آجر، ملات ماسه و شن و در پی بنا از سنگ‌های لاشه استفاده شده است.
*خانه دیزج سیاوش ثبت ملی شده است
وی اضافه کرد: اجرای کاملاً متقارن و منتظم بنا، مهارت به کار رفته در اجرای آجرکاری جداره خارجی، طرح بغدادی پوشش شیروانی سقف بنا، بالکن واقع در ضلع شمالی، مقاومت بالا در برابر گذشت زمان و عوامل مخرب جوی، حفظ ایستایی و طرح اصلی بنا از دلایل ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی است.
معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اعلام اینکه این بنا با کاربری مسکونی و مالکیت دولتی در محوطه‌ای معروف به باغ سیاوش واقع در خیابان شورای شهر ارومیه قرار دارد گفت: متاسفانه در سالهای گذشته غفلت از این بنای تاریخی موجب آسیب جدی به این اثر شده که در حال حاضر عملیات مرمت و بازسازی آن در دست اجراست.
فتحی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۲ این بنا از بنیان نوسازی و تعمیر شده و سقف شیروانی موجود نیز در آن تاریخ نصب گشته بود گفت: با توجه به اینکه این سقف شیروانی خاصیت خود را از دست داده بود، تصمیم به برداشتن آن و اقداماتی از قبیل سقف سازی و خرپاسازی را از نو شروع کرده‌ایم که در این راستا برخی از رسانه‌ها برداشتن سقف را از تخریب بنا یاد کرده‌اند.
*موزه اسناد بانکی کشور در ارومیه ایجاد می‌شود
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه سقف شیروانی موجود که برداشته شد مانند اورجینال آن در هنگام تأسیس اولیه بنا نبود افزود: تعمیرات و ترمیم در مسیری خواهد بود که هویت اصلی بنا حفظ و بازسازی شود، قسمتی در این بنا که تبدیل به استخر و اصطبل شده بود نیاز به نوسازی کلی داشت که تخریب و بازسازی خواهد شد.
فتحی با اشاره به امضای تفاهم نامه این اداره کل با بانک مسکن استان عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شده است با تأمین اعتبار مشترک این بنا مرمت شده طبقه اول آن به شعبه سنتی بانک مسکن و طبقه دوم آن نیز به موزه اسناد بانکی کشور تبدیل شود.
وی اعتبار تأمین شده برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی را ۲۴۰ میلیون تومان اعلام و اضافه کرد: در این راستا این اثر تاریخی به مشاور واگذار شده و هم اکنون نیز کارهای مرمت و بازسازی بر اساس روند پیش بینی شده رو به انجام است.
فتحی یاد آور شد: در موزه بانک مسکن ارومیه، تعدادی از اشیاء قدیمی مانند انواع اقسام اسناد بانکی، وسایل تحویلداری، ماشین حساب‌ها، پرفراژها و تلفن‌های قدیمی نگهداری خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


7 × = چهارده