ساخته شدن غیر اصولی پروژه استخر ذخیره آب قره باغ

ساخته شدن غیر اصولی پروژه استخر ذخیره آب قره باغ

گروه گزارش: معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: در پروژه استخر ذخیره آب قره باغ هم اشکال مطالعه طرح اولیه توسط مشاور و هم عدم اجرای مناسب و غیر اصولی توسط پیمانکار وجود دارد.
پروژه های عمرانی استان در جلسه شورای فنی آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفت و آنچه بیش از همه جلب توجه می کرد آمار پروژه هایی است که مربوط به سنوات گذشته بودند و هر سال این پروژه با ذکر درصد پیشرفت فیزیکی شان مورد ارزیابی قرار می گیرند.
برخی از پروژه ها آنقدر زمان برای ساخت می برند که مورد استهلاک واقع شده و نیاز به ساخت دوباره دارند، هر چند بودجه آن ها از قبل دریافت شده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، معاون عمرانی استاندار در جلسه شورای فنی با ذکر پروژه های در دست احداث و یا تمام شده آذربایجان غربی را نام برده و اظهار داشت: احداث مدرسه ۱۰ کلاسه گلشهر، پروژه آبرسانی به شهر ارومیه( مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی)، تکمیل ساختمان دانشگاه الزهرا (با پیشرفت ۶۰ درصدی و صرف اعتبار ۲۲ هزار میلیون ریال) اجرای آن ضعیف و عدم رعایت نکات ایمنی در آن مشهود است.
تقی کهوریان در ادامه بیان کرد: احداث استادیوم ۱۵ هزار نفری ارومیه( با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی توسط پیمانکار خارج از استانی قرار به تکمیل یکساله آن شده است)، بهسازی و آسفالت راه روستایی سه راه کهریز- کاسب، سامانه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه، احداث استخر ذخیره آب قره باغ با اجرای سنگ چینی با کیفیت نامناسب و غیر اصولی با پیشرفت ۸۵ درصدی از جمله ضعیف ترین پروژه های عمرانی استان است.
این مسوول در خصوص سایر امور عمرانی استان بیان کرد: احداث مدارس مشارکتی کودکان استثنایی ارومیه، شبکه آبیاری و زهکشی شهرچایی (پیشرفت ۸۳ درصدی و با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال)، بهسازی محور ارومیه- ریحان آباد که پیشرفت آن به صورت ۱۰۰ درصدی بوده و ارزیابی آن خوب است، آبرسانی به زمین های توحید ارومیه که تخلل آن در بتن مورد استفاده دیده شده است که وجود دانه بندی در آن و جداسازی این ذرات ریز سنگ مشکل آفرین خواهد شد.
کهوریان در خصوص استخر ذخیره آب قره باغ با اجرایی اداره کل جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در این پروژه هم اشکال مطالعه طرح اولیه توسط مشاور و هم عدم اجرای مناسب و غیر اصولی توسط پیمانکار وجود دارد.
وی افزود: در این طرح از سنگ لاشه برای دیوار چینی استخر استفاده شده است در حالی که این نوع سنگ برای نگهداری آب استخر نامناسب بوده و می توان گفت که این امر نزدیک به محال است.
این مسوول تصریح کرد: حداقل متریال لازم جهت دیوار سازی پروژه استخر ذخیره آب قره باغ می بایست بتنی در نظر گرفته شود.
*پروژه استخر ذخیره آب قره باغ در راستای آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی این منطقه
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: اگر شورای فنی دستور به اصلاح این پروژه دهد آن را اصلاح می کنیم و اگر دستور به تخریب دهد، قطعا از آن پیروی کرده و آن را تخریب و از نو می سازیم.
اسمعیل کریم زاده در نشست شورای فنی استان که در محل سالن جلسات استانداری، برگزار شد اظهار داشت: استخر ذخیره آب قره باغ به دلیل کمبود آب در آن منطقه از سد زولابی سلماس به ابعاد ۲۰۰ میلی لیتر احداث می گردد.
این مسوول با بیان اینکه این استخر ذخیره آب قادر به آبیاری ۴۰۰هکتار از اراضی منطقه قره باغ خواهد بود، بیان کرد: استخر ذخیره آب قادر به ذخیره سازی ۳ هزار و ۶۰۰ متر مکعب برای جلوگیری از قطع برق به مدت ۲٫۵ ساعت می باشد.
وی افزود: برای این پروژه در حدود ۵۵۵ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، پروژه استخر ذخیره آب قره باغ از سال ۹۵ شروع شده است و هم اکنون مراحل آخر را باغ پیشرفت ۸۷ درصدی آن طی می کند.
این مسوول در پاسخ به معاون عمرانی استاندار مبنی بر غیر اصولی بودن مراحل اجرا و و مشاوره و مواد استفاده شده در آن بیان کرد: برای رفع اشکالات آن اقداماتی نظیر قیر گونی روی لاشه چینی سنگ، حفاظ دور استخر را برای استفاده هر چه بهتر کشاورزان انجام داده ایم.
وی افزود: شورای فنی در بازرسی از مراحل اجرای پروژه استخر ذخیره آب قره باغ، استفاده از سنگ لاشه را غیر اصولی و محال در نگهداری آب دانستند البته از نظر بنده نیز در بعضی نقاط سنگ چینی درستی انجام نگرفته است ولی این اداره قبلا نیز استخرهای ذخیره آب با استفاده از سنگ لاشه را نیز ساخته است.کریم زاده در ادامه بیان کرد: اگر شورای فنی دستور به اصلاح این پروژه دهد آن را اصلاح می کنیم و اگر دستور به تخریب دهد، قطعا از آن پیروی کرده و آن را تخریب و از نو می سازیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


دو × 8 =