زن و خانواده‌ از استراتژیک‌ترین موضوعات سینما

زن و خانواده‌ از استراتژیک‌ترین موضوعات سینما

گروه فرهنگی:یک تهیه کننده سینما با بیان اینکه زن و خانواده‌ را باید از استراتژیک‌ترین موضوعات امروز سینما دانست، گفت: نیازمند نگاه فاخر به موضوع زن و خانواده در سینما هستیم که باید درخصوص آن‌ها از نگاه شعاری جداً پرهیز کرد. پروانه مرزبان (تهیه کننده سینما) با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع زنان و خانواده در سینما به بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا عنوان کرد: سینما امروز در دنیا نقش‌محوری دارد و سینمای ایران نیز به دلیل پیشرفتی که داشته را باید مهم دانست. بسیاری از سینماگران ایران اکنون تجربه‌های فراسرزمینی دارند لذا از این ظرفیت می‌توانند در خارج از کشور بهترین استفاده را برای ایران داشته باشند.
او به جایگاه زن و خانواده در سینمای ایران پرداخت و عنوان کرد: زن همواره در فرهنگ ایرانی محترم و دارای جایگاه والایی بوده است؛ تا آنجا که من می‌دانم و اطلاع دارم این نوع نگاه نیز در سینما و آثار هنری ایرانی وجود داشته است لذا در نهایت نگاه سینمای ایران به زن و خانواده نگاه مثبتی بوده که هرچند این مسئله متناسب با هر فیلم و سوژه و موضوع آن فرق دارد.
این تهیه‌کننده سینما به جایگاه زن در آثار تولید شده خود پرداخت و گفت: ما در فیلم‌هایی که در موضوع دفاع مقدس ساخته‌ایم وقتی درباره شهدا صحبت کرده‌ایم، همیشه نقش زن را مثبت نشان داده‌ایم چون حقیقتاً معتقدیم جز این نبوده است چراکه اگر یک زن در جایگاه مادر و همسری بد باشد، نمی‌تواند یک رزمنده که مدافع آب و خاک و ناموس این کشور بوده را تربیت کند.
مرزبان با بیان اینکه به‌طور تخصصی سینمای جنگ دنیا را دنبال می‌کنم تا بهترین بهره‌برداری را در آثار خود داشته باشیم، افزود: ما برای تولید و پخش آثاری که با محوریت دفاع مقدس که مهم‌ترین عنصرهای آن زن و خانواده است، نیازمند پشتیبانی جدی هستیم؛ شرایط سخت ما به عنوان فیلمسازان این عرصه درحالی است که مردم بیشتر تمایل به دیدن فیلم‌های کمدی دارند. مخاطبان درعین‌حال بدشان نمی‌آید فیلم‌هایی را نیز تماشا کنند که درباره آدم‌هایی است که برای آن‌ها زحمت کشیده‌اند لذا در هر شرایطی معتقدم باید پشتیبانی از این گونه فیلم‌ها صورت گیرد هرچند مخاطب می‌تواند برای دیدن و یا ندیدن آن‌ها تصمیم بگیرد.
او توجه به سابقه حرفه‌ای فیلمسازان برای دریافت حمایت‌های دولتی را ضروری دانست و تاکید کرد: ما قائل به توجه به تجربه و توان فیلمسازان در راستای دریافت حمایت هستیم و معتقدیم هر فیلمسازی که توان ساخت فیلم داشته باشد به همان اندازه مورد حمایت قرار گیرد چراکه شاهد هستیم برخی از فیلمسازان برای موضوعات مهم مورد حمایت قرار می‌گیرند که کمترین تجربه و یا حتی علاقه به موضوع مورد نظر را دارند.
این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه زن و خانواده‌ را باید از استراتژیک‌ترین موضوعات امروز سینما دانست، گفت: ما در سینمای امروز که شرایط خاصی در آن حاکم است نیازمند نگاه فاخر به موضوع زن و خانواده هستیم؛ در این موضوع باید از نگاه شعاری نسبت به آن جداً پرهیز کرد. ما اگر هر روز قصد داشته باشیم یک غذای لذیذ را به‌اجبار به خانواده خودمان بدهیم، آن‌ها حتماً نسبت به کار ما واکنش نشان خواهند داد لذا باید در این آثار نگاه هنری و فاخر وجود داشته باشد و از تکرار کلیشه‌ها و شعار دوری کرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایلنا،مرزبان خانواده و زن را از جلوه‌های مهم آثار سینمایی خود خواند و ادامه داد: »تا آمدن احمد« و »بزرگ مرد کوچک« از فیلم‌هایی است که من در آن روایت زن و خانواده در جنگ را نشان داده‌ام؛ این فیلم‌ها سراسر دارای احساس و روح حاکم در خانواده است؛ مخاطب هیچ‌گاه این فیلم را متفاوت با فرهنگ ایرانی خودش نمی‌داند و حتماً بیننده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ نمایش این آثار بازنمایی و تکرار فرهنگ کشورمان است که در شرایط فعلی برای مخاطب مفید خواهد بود.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


3 + هفت =