شهردار اروميه:

زمین های ارتش قربانی عدم تحقق وعده های مسئولان

زمین های ارتش قربانی عدم تحقق وعده های مسئولان

رقیه قربانی
گروه گزارش:طبق توافقنامه مابین ارتش، شهرداری ارومیه واستانداری زمین های لشکر ۶۴ پیاده ارومیه باید در طول پنج سال گذشته تغییر کاربری داده و ارتشیان به محل جدید خریداری شده توسط این دو ارگان انتقال می یافتند که این وعده نیز همانند هزاران وعده ای دیگر به فراموشی سپرده شد.
لشکر ۶۴ پیاده ارومیه یکی از لشکرهای وابسته به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که درآذربایجان غربی به مرکزیت ارومیه واقع شده است.
دستور تخلیه پادگان لشکر ۶۴ پیاده ارومیه و انتقال ارتشیان به خارج از شهر با وجود تمام محاسن سبب کشمش های متعددی مابین دستگاه های زیربط شده است.
شهرداری ارومیه از جمله مهمترین دستگاه های متولی رسیدگی به زمین های ارتش بود که این نهاد نیز در طول سه سال گذشته به دلیل عدم تعیین تکلیف دچار سردرگمی شده است.
شایعه تفکیک اراضی زمین های ارتش در طول دوسال گذشته در سطح شهر پیچده شده است تا جایی که روابط عمومی تکذیبه این خبر را در سایت شهرداری ارومیه منتشر کرد.
بازگشایی خیابان امام و ورود شهرداری ارومیه جهت رسیدگی به درختان پادگان لشکر ۶۴ پیاده ارومیه بر میزان شایعات موجود در بین مردم ومسئولان شهر افزود
در این میان شیطنت برخی از افراد در جهت راه اندازی کمپین مخالفت با تفکیک اراضی سبب به وجود آمدن تنش میان مسئولان با شهرداری ارومیه شد تا جایی که شهردار ارومیه جهت تنویر افکار عمومی بارها در مصاحبه های خود با رسانه ها تفکیک اراضی ارتش را تکذیب کرد.در این بیانیه آمده است که براساس توافق صورت گرفته در کمیسیون ماده۵ ?، از مجموعه زمینهای ?? ۳۵هکتاری پادگان ارتش،بخشی جهت ایجاد فضای سبز ، فرهنگسرا و معابر شهری در نظر گرفته شده است ومابقی زمین در اختیار ارتش میباشد.
لازم به یادآوریست؛سابقأ نیز پادگان ارتش دارای ابنیه بیمارستان ارتش، غذا خوری ارتش دادسرای نظامی ،مسجد ،پادگان ارتش وپارکینکهای ارتش فرودگاه بالگردها وتسلیحات ارتش بود، لذا هیچ گونه تفکیکی در آنها صورت نگرفته است.
شهردار ارومیه در جمع خبرنگاران در واکنش به بلاتکلیفی زمین های ارتش، اظهار داشت: شهرداری ارومیه در خصوص تفکیک اراضی زمین های ارتش متولی نبوده و دستور تفکیک اراضی ارتش و فروش آن جهت نوسازی پادگان های ارتش از سوی فرمانده کل قوا صادر شده است.
وی ادامه داد: سه سال از زمان تصویب کمیسیون ماده ۵ سپری شده و تاکنون سهم شهرداری از این اراضی پرداخت نشده است.
حضرت پور گفت: عدم تعیین تکلیف اراضی ارتش سبب از بین رفتن منابع گران قیمت و فضای سبز موجود در این زمین ها می شود، فضای سبز موجود در این زمین ها به عنوان تنفسگاه شهر بوده و لازم است این فضا به درستی حفظ شود.
وی ادامه داد: ارتش باید زمین های خود را به فروش برساند و برای نوسازی پادگان اقدام کند، در این صورت شهرداری نیز می تواند نسبت به حفظ بافت موجود در این زمین ها اقدام کند، در حال حاضر شهرداری ارومیه قادر به ورود به ساختمان های ارتش را ندارد و مطابق توافقی که با ارتش انجام داده است فقط می تواند به برخی از زمین های ارتش رسیدگی کند.
شهردار ارومیه تاکید کرد: تا زمانی که ارتش نسبت به پرداخت سهم شهرداری از زمین های ارتش اقدام نکند هیچ گونه اجباری به آنان نخواهیم کرد.
این مسئول ابراز امیدواری کرد در صورت واگذاری سهم شهرداری می توانیم نسبت به نوسازی و حفظ این بافت اقدام کنیم ، در حال حاضر بخشی از درختان خشک شده و برابر نظر کارشناسان آفت زده بودند.
شهردار ارومیه گفت: مقرر شده است ساختمان موجود لشکر ۶۴ ارومیه به عنوان موزه جنگ یا موزه ارتش همچنان حفظ و کاربریهای مربوط به سهم ارتش نیز با تصویب کمیسیون ماده ۵ عملیاتی شود و شهرداری ارومیه نیز متعهد شده است شوارع طراحی شده را اجرایی کرده و فضاهای سبز، پارک و پارکینگ‌های مورد نیاز به همراه یک سری از طرحهای فرهنگی و گردشگری طراحی و اجرایی شود بنابراین هیچ‌گونه فضایی برای منظورهای استفاده به صورت تفکیک یافته مسکونی میسر نخواهد بود.
فرمانده قرارگاه شمالغرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفت: پادگان لشکر۶۴ در صورت عدم پایبندی مسئولان شهری به توافق‌ها به وضعیت قبلی بازمی‌گردد.
وی ادامه داد: در صورت عدم پایبندی مسئولان استانی و شهری به مفاد توافق نامه، این توافق نامه به دلیل جلوگیری از بروز هرگونه موارد سوء امنیتی و تأمینی لغو شده و امتداد خیابان امام مسدود شده و پادگان لشکر۶۴ به وضعیت قبلی باز خواهد گشت.
شرفی گفت: مطابق توافق نامه منعقده در سال ۱۳۹۱ مابین قرارگاه شمالغرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و استانداری آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه، می‌بایست زمین جایگزین برای محل جدید استقرار پادگان از سوی استانداری و شهرداری به این امر اختصاص می‌یافت و همچنین سهم ارتش که ۵۲ درصد از کل زمین پادگان بوده است تغییر کاربری یافته و به فروش می‌رسید تا هزینه‌های احداث پادگان جدید در محل مدنظر و تعیین شده تامین می‌شد که تاکنون علی رغم پایبندی قرارگاه شمالغرب نیروی زمینی ارتش به تعهدات خود مبنی بر تخلیه پادگان و بازگشایی امتداد خیابان امام خمینی (ره) که حتی زودتر از موعد قانونی نیز به مرحله اجرا رسیده، هیچ گونه اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نگرفته است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


شش × 6 =