رونق سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی در گرو تهیه طرح‌های تولیدی

رونق سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی در گرو  تهیه طرح‌های تولیدی

مهدی قلی‌پور
گروه اقتصادی: پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آذربایجان غربی به علت نبود شایسته سالاری استراتژی مشخص و نقشه راه موجب هدر رفت سرمایه شده است و برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها باید با انجام مطالعات مناسب و فرهنگ‌سازی و تهیه طرح‌های تولیدی در سطح ملی در منطقه اقدام به جذب سرمایه گذار در حوزه‌های مختلف کرد.
تسهیل در روند سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان غربی که ظرفیت‌های فراوانی برای جذب سرمایه و توسعه دارد، از جمله خواسته‌های به حق مردم این خطه است و رویکرد تمام مسئولان استان باید به این سمت باشد. امنیت، یک اصل اساسی برای سرمایه‌گذاران است و با توجه به نگاه دولت تدبیر و امید به مقوله سرمایه‌گذاری، استان آذربایجان غربی، استانی امن برای سرمایه‌گذاران است و هیچ مانعی نباید پیش پای سرمایه‌گذاران ایجاد شود.
پر واضح است که برای وصول به این مهم؛ باید همه دستگاه‌های استان در کنار رسالت‌های قانونی خود، تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی را فراهم کنند و دستگاه‌های استان موظفند به استناد قوانین موجود، راه‌گشای سرمایه‌گذاری باشند و هیچ قانونی برای ایجاد مانع در مسیر سرمایه‌گذاری و اشتغال وضع نشده است و اگر کسی به استناد قوانین، مانع از سرمایه‌گذاری شود قطعا مغایر با نیت قانون‌گذار و خواست دولت حرکت کرده است.
این استان ظرفیت‌های فراوانی به لحاظ ترانزیت کالا از خاورمیانه به کشورهای اروپایی را دارد و می‌تواند از این موقعیت هم برای رشد و توسعه اقتصادی خود و هم صادرات کالاهای ایرانی به خارج و ایجاد یک بازار مطمئن در منطقه فراهم نماید و با توسعه سرمایه گذاری گام‌های اساسی برای توسعه بردارد. به تعبیری توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل موانع جذب سرمایه گذاری است.
بروکراسی شدید اداری و دیوان‌سالاری حاکم باعث شده تا روند سرمایه گذاری کند شود. همچنین بانک‌های عامل نیز در عمل تسهیل کننده امر سرمایه گذاری نیستند. بانک‌ها به جای از میان برداشتن مشکلات ارزی، مالیاتی و گمرکی، به عنوان یکی از موانع سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و استان مطرح هستند. کارشناسان اقتصادی معتقدند تهیه نقشه راه برای جذب سرمایه گذار در استان از نیازهای اساسی آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه نقشه‌های ناحیه‌ای جامع تدوین شده و ملاک و معیار سرمایه گذاری در استان این نقشه است از این رو مرکز سرمایه گذاری استان باید بر اساس نقشه ناحیه جامع تدوین شده پیش رود.
این در حالی است که باید جذب سرمایه>گذاری از طریق پنجره واحد تجاری صورت گیرد و رسیدگی خارج از نوبت به پروژه‌هایی که نیاز به جذب سرمایه گذار دارند از برنامه‌هایی است که در اولویت کاری قرار دارند و هر دستگاه نباید به صورت واحد سرمایه گذاری کند. در زمینه معادن استان نیز ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و اکتشاف نیز باید جزء اولویت‌های کاری باشد.
این در شرایطی است که حل موانع و مشکلات جذب سرمایه در استان وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی است و این امر کار گروهی و هماهنگ دستگاه‌ها را می‌طلبد تا شاهد توسعه همه جانبه اقتصادی استان باشیم.
نیاز استان آذربایجان غربی با ظرفیت‌های فراوان و بالقوه جهت نیل به توسعه و همچنین نیاز کشور در شرایط کنونی، سرمایه و سرمایه‌گذار و در حقیقت، تقویت بخش خصوصی در جهت گشایش گره‌های کور اقتصاد ایران و برون‌رفت از معضلاتی مانند بیکاری و تورم که نتیجه عملکرد اقتصاد متمرکز دولتی است.
همچنین شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی نشان می‌دهد که فراری دادن سرمایه>گذاران ظلم فاحش در حق مردم منطقه است و بایستی از کارآفرینان سالم استان حمایت عملی شده و به این نکته واقف شد که ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین اصل توسعه در استان است.
در این میان نقش رسانه‌های محلی استان بسیار تاثیر گذار است به طوری که نشر اکاذیب و یک کلاغ چهل کلاغ نمودن موضوعات و مفاسد اقتصادی، ریسک سرمایه گذاری را در آذربایجان غربی بالا می‌برد و تا زمانی که وحدت رویه در برخورد با مفاسد اقتصادی وجود نداشته باشد هرگز نمی‌توان به تحقق اصولی سرمایه گذاری در استان امید بست.
ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی به صورت مناسب و مطلوب شناسایی نشده است و عدم انجام بازاریابی بین‌المللی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بالقوه و طولانی بودن فرآیند صدور مجوزهای مختلف از جمله مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری خارجی در استان است.تامین زیر ساخت ها نقش اصلی در سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار دارد اما باید به فرهنگ‌سازی سرمایه>گذاری نیز توجه جدی داشت. از سوی دیگر؛ شهرک‌های صنعتی استان در بخش تامین زمین برای سرمایه گذاران نقش اصلی خود را ایفا می‌کند اما دستگاه‌های دیگر نیز باید برای جذب سرمایه گذار باید هماهنگ با یکدیگر در سریع‌ترین زمان ممکن و در یک زمان مشخص پاسخ دهنده سرمایه گذار باشند.
یکی از عوامل عدم جذب سرمایه گذار استفاده نکردن بهینه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها است و در برخی از شهرستان‌ها زمین و دیگر زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری آماده است اما ظرفیت‌های سرمایه گذاری در آنجا شناخته نشده است.
با توجه به بروکراسی های طولانی مدت اداری و موانع قانونی باعث کاهش رغبت سرمایه>گذاران در استان شده است و برخی از افراد به نام سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در استان با تصرف کردن زمین منابع طبیعی اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند و هدف آن‌ها از سرمایه>گذاری فقط گرفتن تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری است.این در حالی است که ترغیب سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی برای حضور در آذربایجان غربی، نیازمند تهیه هرچه سریع‌تر طرح‌های تولیدی و قابل اجرا در منطقه توسط نهادها و دستگاه‌های اجرایی است. برای اینکه بتوان سرمایه‌های مختلف را به سمت ایجاد مراکز کارآفرین و اشتغال‌زا در استان سوق داد باید طرح‌های کارشناسی شده و آماده در بخش‌های مختلف داشت.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


9 + پنج =