جایگاه نا مطلوب دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در بازار کار

جایگاه نا مطلوب دانشگاه جامع علمی کاربردی  استان در بازار کار

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی –: تشویق صنایع برای استفاده از طرح های دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی دانشگاه علمی کاربردی یکی از عوامل زمینه ساز فرصت های شغلی دانشجویان در صنعت آذربایجان غربی است.
دانشگاه علمی کاربردی با رویکرد مهارت آموزی و ارتباط تنگاتنگ با بازار کار و اشتغال تاسیس شده است و این در حالی است که نیم نگاهی به نیروی کار در استان آذربایجان غربی نشان می دهد که با وجود اهمیت مهارت آفرینی در سطح استان نیروی انسانی با کمبود مواجه است.
دانشگاه علمی کاربردی توان خود را به کار گرفته تا در راستای تربیت نیروی مهارت آموز گام بردارد و بتواند به عنوان دانشگاه نسل سوم تربیت نیروی انسانی کارآفرین را برعهده گیرد.
در حقیقت موفقیت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در تحقق این آرمان منوط به همکاری مدرسان است و با همکاری مدرسان می توان زمینه اشتغال جوانان و نیروهای مهارت آموخته را فراهم ساخت.
دانشگاه علمی کاربردی در راستای ایجاد پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه فعال شده است و ماموریت اصلی این دانشگاه حرکت به سمت بازار و اقتصاد دانش بنیان است و ضروری است این دانشگاه جایگاه خود در بازار را یافته و با همکاری مسئولان استانی در راستای رفع بیکاری فعال تر شود.
این در شرایطی است که بزرگان اقتصاد کارآفرینی را فرآیند پذیرش مخاطرات و پیامدهای تأسیس کسب و کار بر مبنای اندیشه ها و ایده های تعریف می کنند که نتیجه آن ایجاد فرصت های شغلی و بهبود شرایط اقتصادی و ارتقای توانمندی جوامع خواهد بود. به عبارت دیگر کارآفرینی فرآیند ایجاد ثروت و هدایت خلاقانه منابع، خلق سازمان یا سازمان های جدید و نیز توسعه موقعیت های اقتصادی و روش اداره و مدیریتی است که فرصت ها را کنترل و تعقیب کرده و به عنوان شیوه ای عالمانه از زندگی، با درک ظرفیت های بلا استفاده، زمینه را برای بهره گیری از آن فراهم می سازد و برای رسیدن به آرمان رشد اقتصادی رفاه اجتماعی به وسیله افزایش سرانه تولید کاهش نرخ بیکاری به جریان ها و شریان های اقتصادی کمک های شایان توجه و مؤثری می کند.
برخی نیز کارآفرینی را فرآیند تأسیس یک شغل بر مبنای یک فکر و یک ایده ی نو می دانند. از منظرگاه عده ای نیز کارآفرینی راهبردی است برای حل مسأله اشتغال و ایجاد و خلق عرصه های نویت در جهت رشد و پویایی و تولید ثروت در جامعه، که با توجه به اهمیت کلیدی آن در اقتصادهای نوین، کشورهای گوناگون مجدانه برنامه های مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیده اند.
در دنیای امروز مهم ترین جهت گیری ها توجه به استراتژی توسعه کارآفرینی است که در برنامه چهارم توسعه نیز بر آن تأکید شده است. هر جامعه‏اى براى تداوم حیات و بقا به کار و فعالیت مردم و مسؤولان احتیاج دارد. کار سرمایه و ذخیره‏ ملى است و مى‏تواند به رشد تمدن کمک کند. اگر افراد جامعه‏اى به طور نسبى بتوانند کار و شغل مناسب به دست آورند و شغل آنان متناسب با استعدادها، توانایى‏ها و علائق آنها باشد، زمینه براى نوآورى، ابتکار، رشد و پیشرفت در ابعاد اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى جامعه به وجود مى‏آید. این در حالی است که سطح بهره وری در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی بسیار پایین است. برای اینکه در جامعه کار مضاعف صورت گیرد باید نیروی کار در سطوح مختلف مورد احترام قرار گیرد.
مدرک گرایی و نبود مهارت های حرفه ای شغلی و همچنین نداشتن فرهنگ و روحیه کارآفرینی و علاقه مندی به مشاغل دفتری از ویژگی های نسل جوان امروز آذربایجان غربی است.
کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. در حقیقت بدون توجه کافی به مقوله توسعه فرهنگ کارآفرینی نمی‌توان به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یافت. این در حالی است که کمرنگ بودن ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین نبود نگاه کاربردی به مدارک دانشگاهی مهمترین معضل بر سر راه اشتغال در آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه باید دانشگاه های علمی کاربردی برای تامین نیروی انسانی کارخانه ها و واحدهای صنعتی راه اندازی شوند ولی به علت رابطه سرد علم و صنعت دانشجویان برای کار در کارخانه ها بکار گرفته نشده و استعدادهای آنها مورد غفلت قرار می گیرد.
از سوی دیگر، با توجه به افزایش نرخ بیکاری در سال های گذشته و تعطیلی بسیاری از کارخانه های در آذربایجان غربی که استانی همجوار سه کشور خارجی و موقعیت فوق العاده ترازنیتی را یدک می کشد، بیشتر دانشجویان مراکز علمی کاربردی به سمت شغل های کاذب کشیده شده اند.
شغل یکی از نیازهای اساسی جوانان به ویژه دانشجویانی به شمار می رود که به دنبال رسیدن به شغل مورد نیاز خود از راه تحصیل علم هستند و به علت نداشتن کار مناسب و پایدار از رفتن زیر بار مسئولیت خودداری می کنند که این امر بیش از پیش به توجه جدی متولیان امر نیاز دارد تا با حمایت های خود باعث ایجاد اشتغال و حمایت از طرح های کارآفرینی آنها شوند. در این میان به نظر می رسد که برگزاری نمایشگاه های کارآفرینی و اشتغال از سوی دانشگاه های جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی راه کاری مناسب برای جوانان و توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی آنها به شمار می رود اما باید به این نکته نیز توجه داشت که برگزاری این نمایشگاه ها تا چه حدی می تواند پاسخگوی نیاز شغلی جوانان باشد.
این در شرایطی است که سالانه با ورود تکنولوژی های پیشرفته و متناسب با شغل های جدید آمار رشته های تحصیلی مراکز علمی کاربردی افزایش می یابد و در دانشگاه علمی کاربردی کشور یک هزار رشته تحصیلی وجود دارد که سهم رشته های تحصیلی آذربایجان غربی سی صد رشته است.
برگزاری نمایشگاه های اشتغال و توسعه کارآفرینی با اهداف معرفی کارآفرینان و مولدان کسب و کار دانشگاه علمی و کاربردی برای صنایع ، معرفی رشته ها و مشاغل قابل احراز، کلینیک اشتغال و کارآفرینی، نمایشگاه کار، نمایشگاه مشاغل خانگی، برگزاری کارگاه های آموزشی کسب و کار، نمایشگاه عکس و چند رسانه ای در شرایط کنونی اقتصاد و اشتغال آذربایجان غربی یک ضرورت است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایجاد رابطه قوی بین علم و صنعت در استان برای توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی یک مهم و یک اصل اساسی است و در توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی باید نیازهای واقعی دانشجویان شناسایی شده و بر اساس آن مشاوره کارآفرینی، اشتغال و کارگاه های آموزشی در این زمینه برگزار شود.
تشویق صنایع برای استفاده از طرح های دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از عوامل زمینه ساز فرصت های شغلی دانشجویان در صنعت آذربایجان غربی است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 5