تشدید موانع صادراتی در مرز بازرگان

تشدید موانع صادراتی در مرز بازرگان

گروه اقتصادی:با وجود نقش مهم صادرات در تحقق جهش تولید، همچنان صادرات از برخی مرزهای مهم کشور مثل مرز بازرگان با سختی های فراوانی صورت می گیرد. یکی از مولفه‌های تحقق شعار جهش تولید، توجه جدی به صادرات کالا است، با توجه به شیوع بیماری کرونا، کشورهای همسایه‌ مقررات و ضوابط سخت‌گیرانه‌ای برای آمد و شد و تجارت وضع کردند که علاوه بر آن، برخی مرزها با رنگ و بوی سیاسی نیز همراه است.
مرز بازرگان که محور مواصلاتی ایران با ترکیه و مسیر تردد کالا به شرق اروپا محسوب می‌شود از سوم اسفندماه به روی کامیون های ایرانی بسته شد. این وضعیت، مشکلات عدیده‌ و بلاتکلیفی برای فعالان اقتصادی و تجار ایجاد کرد که در نهایت با رایزنی‌های متعدد ۱۵ خرداد مرز بازرگان بازگشایی شد.
در همین باره سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک گفته بود: پس از پیگیری های مستمر مقامات کشورمان با مسئولان ترکیه به ویژه گفتگوی روسای جمهور دو کشور فعالیت مرز بازرگان به حالت عادی بر می گردد. با اجرای پروتکل های بهداشتی کامیون های ایرانی و ترکیه ای برای تعاملات تجاری از مرزهای دو کشور، اجازه تردد پیدا می کنند.
گشایش محدود ایجاد شده، پاسخگوی نیازها نیست و بسیاری از رانندگان و تجار همچنان از روند فعلی گلایه دارند و با عبور از هفت خان دست اندازهای داخلی برای تولید و صادرات حالا باید در مقام یک رایزن اقتصادی، بار مشکلات ناشی از قصور و کاستی‌های دیپلماتیک با کشورها را نیز ایفا کنند.
یکی از رانندگان ترانزیتی (کرم خانی) از حجم بالای تردد در گمرک کشور ترکیه خبر داده که منجر به صف‌های طولانی شده و کالا با توقف چند روزه پشت مرز همراه است.
وی علت کندی و توقف در مرز ترکیه را همکاری نکردن مسئولان این کشور دانسته و می‌گوید: برای انجام تشریفات گمرکی باید سلامت راننده و پس از آن کالا، توسط تیم پزشکی تایید شود. با وجود حجم بالای تقاضا و کالاهایی که وجود دارد تنها یک پزشک، کار معاینات را انجام می‌دهد و از ساعت ۴ بعداز ظهر به بعد نیز دیگر پزشکی وجود ندارد. کوهچایی راننده تریلی دیگری بیان می‌کند: علی رغم آنکه می‌گویند گمرک ترکیه شبانه روزی است اما تا پزشک تایید نکند امکان تردد و ترخیص کالا وجود ندارد. دکتر از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر کار می‌کند و بعد از آن تعطیل است. چطور می‌شود گفت این گمرک شبانه روزی است؟
راننده کامیون بار صادراتی دیگری به ما می‌گوید: ترکیه کامیون‌های کشور خود را راه‌ می اندازد و مشکلی ندارند اما نوبت به کامیون‌های ایرانی که می‌رسد بهانه می‌آورند. قبلا از گرجستان کالا به شرق اروپا می بردیم و راحت‌تر از مرز ترکیه بود اما چند ماهی است که مرز این کشور به روی ما بسته شده و هیچ توضیحی نمی‌دهند که مشکل کجاست و چه زمانی باز می شود.
در همین رابطه با صادق نامدار مدیرکل گمرک بازرگان گفت‌وگو کردیم. وی در تشریح آخرین وضعیت گمرک بازرگان و همکاری گمرک ترکیه برای تردد کامیون‌های حامل کالاهای تجاری گفت: اینکه تجار بازرگانان و رانندگان کامیون ها احساس کنند شرایط کنونی باید مانند قبل از وضعیت کرونا باشد، طبیعی است که این چنین نیست. در گذشته روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون خروجی از گمرک بازرگان داشتیم و در حال حاضر با توجه به پروتکل های بهداشتی ۱۵۰ تا ۱۷۰ کامیون خروجی از گمرک داریم.
مدیرکل گمرک بازرگان با تاکید بر اینکه اعتراض ها را قبول داریم، معتقد است: در حال رایزنی با کشور همسایه هستیم تا تمهیدات بهداشتی تسهیل شود. حتی مسئولان بهداشت ماکو اعلام آمادگی کردند تا به گمرک ترکیه برای رصد سلامت و بهداشت رانندگان کامیون کمک کنند.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گمرک بازرگان روزی ۳۰۰ کامیون از سمت ترکیه پذیرش دارد، تصریح کرد: رایزنی‌های مختلف صورت گرفته و مدیرکل گمرک گوربولاغ ترکیه قول همکاری داده تا در نقطه صفر مرکزی با حضور نماینده بهداشت این کشور و گمرک بررسی‌های لازم صورت بگیرد.
نامدار با بیان اینکه در حال حاضر حداقل دو روز معطلی در گمرک بازرگان برای کامیون ها متصور است، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر صف ? کیلومتری از کامیون‌ها پشت مرز وجود دارد که ۲۴۰ کامیون آن بیرون از گمرک و ۵۰ تا ۶۰ و دستگاه نیز در داخل گمرک هستند. مرز بازرگان سه ماه بسته بوده و طبیعی است که تقاضا برای صادرات افزایش یابد. با این حال اقداماتی صورت گرفته تا قبل از حرکت کامیون‌ها به سمت مرز هماهنگی‌ها انجام شود.
مدیرکل گمرک بازرگان به مسیرهای جایگزین اشاره کرد و گفت: تجار و بازرگانان می‌توانند کالاهای خود را از مرزهای سرو، رازی و جمهوری خودمختار نخجوان صادر کنند که پشت مرز معطل نشوند.
در هفته‌های اخیر، معاون اقتصادى وزیر امور خارجه به همراه هیئتى مرکب از عباسى فرماندار شهرستان ماکو و نمایندگى هاى وزارت امور خارجه در استانهاى آذربایجان غربى و شرقى و معاونت لجستیک منطقه آزاد و مسئولین محلى ماکو از گمرک بازرگان بازدید کرده بودند.
به گفته مسئولان، سالانه نزدیک به ۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد دلار با حدود ۳ هزار کامیون از گمرک بازرگان ترانزیت شده است. همچنین ۴ میلیارد دلار کالاهاى غیرنفتى سایر گمرکات به کشورهاى همسایه از طریق گمرک بازرگان صادر می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس، قطعا به واسطه شرایط تحریم و مسائل سیاسی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در پیشانی جبهه جنگ نابرابر اقتصادی حضور دارند و می طلبد که مسئولان دستگاه‌ دیپلماسی، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و سایر ارگان‌ها در جهت شکوفایی و تحقق شعار سال و تامین ارز مورد نیاز کشور از مصائب پیش روی صادرات کالای ایرانی بکاهند.
.Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۳ ب.ظ

دیدگاه


شش × = 54