روند شتابی شکستن حرمت ها متاثرازفضای مجازی

روند شتابی شکستن حرمت ها متاثرازفضای مجازی

گروه تحلیل:پس از انقلاب اسلامی و ۸ سال جنگ تحمیلی، زمانی که استکبار جهانی خود را در شکست نیروی انقلابی ایران ناکام یافت راهبرد جدیدی را برای از پای درآوردن جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت. دشمن دیرینه اسلام پس از ناامیدی از جنگ با سلاح گرم، با تمام قوا وارد جنگ نرم شد که یکی از ابزارهای آن ماهواره است؛ وسیله‌ای که مدت‌هاست برای تسلط غرب بر جهان از آن استفاده می‌شود. و البته امروزه فضای مجازی به این روند شتابی دوچندان داده است.
آن‌چه امروزه در کشور ما و دیگر کشورهای مورد هجوم جنگ نرم مشاهده می‌شود، تغییر مداوم فرهنگ اصیل است؛ تغییر و تحولی نامحسوس و در حال نفوذ در عمق جان ارزش‌ها و باورهای مردم.
تاثیرگذاری بر معماری ایرانی، جزو اهداف ابتدایی شبکه‌های ماهواره‌ای به شمارمی‌آید، که مشهودترین نمونه آن تغییر آشپزخانه‌های ایرانی است؛ آشپزخانه‌هایی که در قدیم، مکانی امن برای کدبانوی خانه بود و به صورت مطبخ، در پستوها و دور از چشم مهمانان در ارزیابی طولی و عرضی آشپزخانه و اشیای داخل آن و کدبانوی در حال کار بود و خانم خانه بدون این اضطراب و در کمال آرامش به مدیریت در آشپزخانه مشغول می‌شد؛ اما امروزه به مکانی ناامن مبدل شده است؛ مکانی معروف به آشپزخانه »open«. در سریال‌های ماهواره‌ای، خانه‌هایی به نمایش گذاشته می‌شود که آشپزخانه و اتاق میهمانان به طور کامل به‌ یکدیگر مشرف هستند. این معماری خلاف معماری آرامش‌بخش سنتی است؛ چراکه بر اساس سنّت گذشته ایرانیان، اتاق پذیرایی از مردان، اتاق پذیرایی از زنان و محل پخت و پز جدای از یکدیگر بودند.
در راستای open شدن آشپزخانه‌ها بسیاری از ضوابط ارتباطی بین زنان و مردان نیز open شد. زنان که تا دیروز در مأمن‌های خود با خیال راحت اسباب پذیرایی از مهمانان را فراهم می‌کردند، و کم‌تر با مهمانان نامحرم در ارتباط بودند، امروزه باید به صورت عیان در مقابل چشمان آن‌ها به امورشان رسیدگی کنند. نتیجه قهری این تغییر، شکسته‌شدن حریم کدبانوی خانه است. این امر را با القای این ادعا که در مطبخ بودن مساوی با حبس خانم‌ها و عقب‌ماندگی، و تغییر این معماری برابر با آزادی اندیشه و رشد است، ممکن کردند.
مسأله حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی با آغاز موج دوم فمینیسم شدت یافت. دست‌اندرکاران برنامه‌ساز ماهواره نیز تلاش ویژه‌ای برای رونق یافتن این موضوع کردند، تا زن به جای این‌که مرکز و مأمن افراد خانواده باشد، بخش عمده‌ای از وقت خود را در بیرون از منزل سپری کند؛ در حالی که این شیوه با توانایی جسمی و روحی زنان هماهنگ نیست. زنی که بیش‌تر انرژی و توانایی خود را در بیرون از منزل صرف کند، نه‌تنها نمی‌تواند منبع انرژی و آرامش خانه باشد، بلکه خود به یک منبع انرژی نیاز دارد؛ و این یعنی سبک زندگی‌ای که ملت آمریکا سالیان درازی‌ به آن خو کرده‌اند.وقتی ماهواره حریم بانوان جامعه را بشکند، زنانی که تا مدت‌ها شاهزاده‌وار در خانه‌های خود به دور از دیدگان هر نامحرمی بودند، همچون خدمه‌ای تمام تلاش خویش را برای جلب توجه و رضایت دیگران به کار می‌گیرند. آن‌ها در فضایی رقابتی بدون در نظر گرفتن موقعیت و ظرافت‌هایشان، در هرعرصه‌ای که مردان قدم گذاشتند، حضور یافتند. لازمه این حضور آن است که زنان خواستار جمال و زیبایی بکوشند در محیط‌های مختلط، حضوری با نهایت زیبایی داشته باشند.
ماهواره با آگاهی از این نیاز، ندای آزادی زنان را سر می‌دهد و بانوان جامعه اسلامی را به رهایی از چادر فرامی‌خواند که به ظاهر پوششی دست‌و‌ پاگیر است. از دست دادن چادر یعنی عیان‌شدن آن‌چه یک زن به عنوان گوهری در صدف چادر نهان کرده است؛ و هنگامی ‌که زنان را از حجاب کامل دور کردند، خانم‌های طرفدار جدی مد و لباس را به سمت پوشش غربی یا به عبارتی آمریکایی سوق می‌دهند.
زمانی که به گفته برخی از بزرگان، مناظر زیبای شهر(بانوان آراسته) روز به روز بیش‌تر و زیباتر می‌شوند، جوانان علاقه بیش‌تری به وقت‌گذرانی در خیابان‌ها برای استفاده بیش‌تر از این مناظر دارند. ماهواره‌ها که روزی فداکارانه جوانان را به سمت و سوی زندگی غربی هدایت می‌کردندامروز به یاری فضای مجازی زمینه ملاقات آنان را در مکان‌هایی غیر از خانه در محلی باز و ناامن فراهم می‌کنند. در حقیقت، ماهواره‌ها که جامعه را در آشپزخانه open نشاندند، فضای مجازی ملاقات open را در خارج از خانه فراهم کردند.
سردمداران رسانه‌های غربی به خوبی راه این استقلال‌طلبی را به جوانان و نوجوانان نشان دادند و با بی‌هویت کردن خانواده و غیرمهم جلوه دادن احترام به والدین روابط خانوادگی را سست کردند. با این تعصب‌زدایی از کانون خانواده و ترویج بی‌اعتنایی به حریم خانواده، دختران و پسران جوان به جای تمرکز بر خانواده و خویشان، خود را در خیابان‌ها مشغول می‌کنند. اما از آن‌جایی‌که پرسه‌زدن در خیابان به‌تنهایی موجب سرگرمی نمی‌شود، به کمک ماهواره و فضای مجازی خیرخواهانه این خلأ را پر می‌کند. دشمنان مسأله ازدواج و کانون خانواده را مورد هدف قرار داده‌اند.
زمانی که هدف از ازدواج تغییر می کند و راه‌های رفع نیاز عاطفی و جنسی آسان و در دسترس می‌شود، راه ترویج خیانت نیز گشوده می شود؛ چنان‌که در چند سال اخیر در شبکه‌های ماهواره‌ای تاکید فراوانی بر عادی جلوه دادن امر قبیح خیانت می‌کنند.یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردارمی باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده ها به شمار می_رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند.صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی ها و شکست های بزرگی در زندگی جوانان شده است. اینها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه یابی و درمان شوند. یکی از زمینه های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولاً نارضایتی از زندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه ای بوجود آمده و باعث آن گردیده تا سطح توقع و ارضاء از زندگی های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد. تحت تأثیر این فضا آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد به نوعی تحریف می شود. لذت و صمیمیتی که از برنامه ها و محتویات رسانه ها مانند فیلم ها و سریال ها در اذهان جوانان نقش می بندد تا حد بسیار زیادی در زندگی طبیعی قابل دست یابی نخواهند بود و این می تواند تبعات زیانباری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد.
امروزه اینترنت در زندگی اجتماعی، جای دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است. افرادی که ساعت ها وقت خود را در سایت های اینترنتی می گذرانند بسیاری از ارزش های اجتماعی را زیر پا می نهند. چرا که فرد دیگر فعالیت های اجتماعی خود را کنار گذاشته و به فعالیت های فردی روی می آورد. بررسی محققان نشان می دهد شاید هیچگاه کاربران اینترنت از افسردگی و انزوای اجتماعی خود آگاه نباشند و در صورت آگاهی آنرا تایید نکنند اما ماهیت کار با اینترنت چنان است که فرد را در خود غرق می کند. پژوهش های انجام شده حاکی است دنیای اجتماعی در آینده دنیای منزوی باشد چرا که اینترنت با توجه به رشدی که دارد و جذابیت های کاذبی که برای نوجوانان ایجاد می کند آنها را به خود معتاد ساخته و جانشین والدین می شود.
ارتباط از طریق فضای مجازی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است. شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد (فردی و اجتماعی) تأثیرگذارند. در شکل دهی به هویت نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند. امروزه با توجه به نقشی که تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی_توان آن ها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ی افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند. ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه ی نخست اولویت قرار دارد. پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست وهنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می شود. لذا، چنانچه خانواده ها نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می آید.
اینترنت شکاف میان نسل ها را بیشتر کرده است و اکنون شکاف میان نسل دوم و سوم علاقمند به اینترنت نیز آشکار شده، به گونه ای که هیچ یک زبان دیگری را نمی فهمند. امروزه با ورود وسایل و تکنولوژی‌های جدید به عرصه خانواده‌ها شاهد این هستیم که والدین و فرزندان ساعت‌های متمادی در کنار یکدیگر می‌نشینند بدون آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. ما دیگر کمتر نشانه‌هایی از آن نوع خانواده‌هایی را داریم که والدین و فرزندان دور هم نشسته و درباره موضوعات مختلف خانوادگی و کاری با هم گفتگو کرده و نظرات همدیگر را راجع به موضوعات مختلف جویا شوند. در شرایط فعلی روابط موجود میان والدین و فرزندان به سردی گرائیده و دو نسل به دلیل داشتن تفاوت‌های اجتماعی و تجربه‌های زیسته مختلف زندگی را از دیدگاه خود نگریسته و مطابق با بینش خود آن را تفسیر می‌کنند. نسل دیروز (والدین) احساس دانایی و با تجربگی می‌کند و نسل امروز (فرزندان) که خواهان تطابق با پیشرفت‌های روز است، در برابر آنها واکنش نشان می‌دهد و چون از پس منطق و نصیحت‌های ریشه‌دار و سرشار از تجربه آنها بر نمی‌آید به لجبازی روی می‌‌آورد .
امروزه سرعت تکنولوژی شکاف بین نسل فرزندان و والدینشان را بسط داده است. براساس اظهارات معاون سازمان بهزیستی کشور میزان گفتگو در بین اعضای خانواده در کشور تنها حدود ۳۰ دقیقه است که این می‌تواند آسیب‌زا باشد. فرزندان در مقایسه با والدین با وجود اینکه در یک فضای فرهنگی زندگی می‌کنند اطلاعات گرایش‌ها و رفتارهای متفاوتی دارند، عوامل متعددی بر این پدیده تأثیرگذارند و این شکاف را روز به روز بیشتر می‌کنند. سرعت تحولات و بسط ارتباطات با جهان توسعه‌یافته، توجه بیشتر جوانان به برنامه‌های جهانی‌شدن فرهنگ رسانه‌ها، گسترش روزافزون انجمن‌ها و کانون‌هایی غیر از کانون خانواده برای پیوستن و تعلق یافتن جوانان به آن‌ها و غیره از آن جمله است.
دکتر مجید ابهری، رفتارشناس و رئیس هیأت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده قوه قضاییه، از تأثیر ۸۰ درصدی ماهواره و اینترنت در تغییر سبک زندگی ایرانیان خبر داده است. نتایج پژوهش‌های انجام‌شده توسط بنیاد علوم رفتاری بر روی هزار و ۶۰۰ زوج و ۱۰ هزار جوان مجرد در ۷ شهر کشور نکات تکان‌دهنده‌ای را به همراه دارد. سردی بین زوج‌ها، انزواطلبی، کاهش روابط عاطفی و روابط خانوادگی از جمله آسیب‌هایی است که شبکه‌های ماهواره‌ای بر خانواده‌های ما تحمیل کرده‌اند.چند سالی است که فضای مجازی شتاب‌دهنده این روند شده است و زندگی را اُپن‌تر از ماهواره می‌کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


شش − 1 =