آراز آذربايجان گزارش مي دهد

روابط نامشروع مهمترین عامل بیماری ایدز

روابط نامشروع مهمترین عامل بیماری ایدز

رقیه قربانی
گروه اجتماعی: معاون امور بهداشتی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه روابط نامشروع مهمترین عامل بیماری ایدز شناخته شده است گفت: در سال گذشته ۲۲ مورد جدید آلوده به ویروسHIV در آذربایجان غربی شناسایی شده است.
به گزارش آرازآذربایجان، ویروس اچ.‌آی‌.وی با ورود به بدن بیمار گلبول‌های سفید را که نقش دفاعی دارند از بین می‌برد.این ویروس در سه مرحله عفونت اولیه که سه تا ۶ هفته طول می‌کشد، بروز می‌کند و مرحله بعد کاملاً بدون علامت است و در نهایت وارد مرحله ایدز شده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.
متاسفانه فرایند شناسایی بیماران مبتلا به اچ ای وی یا همان ایدز در کشور ما کار سختی است و به همین علت آمارها به سختی کامل می شوند.
اما در رابطه با تعداد مبتلایان به ویروس ایدز چندی پیش گزارشی منتشر شد که می توانید در ادامه مطالعه نمایید. با دکتر سلام همراه باشید.
ایدز از سوی سازمان بهداشت جهانی ششمین بیماری کشنده نام گرفته و هم اکنون حدود ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس اچ آی وی (HIV) آلوده هستند و تا به حال حدود ۳۹ میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.
رسول انتظار مهدی در گفت وگو با آراز آذربایجان اظهار داشت: تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری و کنترل HIV/AIDS و بیماری های آمیزشی در راستای چهارمین برنامه استراتژیک کشوری با هدف کلی (مدیریت برنامه پیشگیری و کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی در سال ۱۳۹۶) و اجرای این برنامه در سطح استان ، اجرای برنامه_های آموزشی و اطلاع رسانی برای عموم جامعه از طریق رسانه های جمعی، فعال سازی هسته های دانشجویی در قالب گروه های همسان، پایش و نظارت بر فعالیت مراکز پایگاه_های مشاوره و مراقبت از بیماری های رفتاری در شهرستان های تابعهاز جمله اقداماتی است که امسال مورد توجه قرار دارند.
وی ادامه داد: علاوه بر فعالیت پنج مرکز مشاوره بیماری های رفتاری (ارومیه، خوی میاندواب، بوکان و مهاباد) و شش پایگاه در شهرهای ارومیه، پیرانشهر، سلماس، نقده و ماکو جهت افزایش دسترسی همگانی و تسهیل در ارائه خدمات مشاوره ای، مراقبتی، تشخیصی و درمانی رایگان و محرمانه، نسبت به راه اندازی هشت پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری جدید درشهرستان های تکاب، شاهین دژ، سردشت اشنویه، چالدران، شوط، پلدشت، چایپاره از ابتدای سال ۱۳۹۵ اقدام شده است.
معاون امور بهداشتی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان_غربی گفت: ارتقای خدمات مشاوره ای و تشخیصی HIV با فعال تر کردن مراکز و پایگاه_های مشاوره بیماری های رفتاری، راه اندازی تیم های سیار و مراجعه به مناطق حاشیه نشین و دارای رفتار های پرخطرمشاوره با تعداد ۱۲ هزار و ۹۶۴ نفر داوطلب اختیاری متقاضی مشاوره، انجام تعداد ۷ هزار و ۱۶۱ تست تشخیصیHIV و شناسایی ۲۲ مورد جدید آلوده به ویروس HIV در سال ۱۳۹۵ را از جمله اقداماتی عنوان کرد که برای شناسایی این بیماری در استان اجرایی شده است.
انتظار مهدی ادامه داد: لازم به توضیح است که در سال ۹۵ تعداد موارد مشاوره شده نسبت به سال ۱۳۹۴، حدودا چهار برابر و تعداد موارد انجام تست تشخیصی HIV ، حدودا ۳٫۵ برابر شده است.
وی ارتقاء خدمات مراقبتی و درمان بیماران مبتلا به HIV/AIDS در مراکز مشاوره بیماری_های رفتاری (ویزیت های دوره ای، انجام آزمایشات تکمیلی، ارائه وسایل کاهش آسیب بررسی از نظر سل و سایر عفونت های فرصت طلب، تجویز داروهای ضد رترویروسی واکسیناسیون، تنظیم خانواده، مددکاری، ارجاع به سطوح بالاتر و …) با پیگیری فعال بیماران فعالیت پزشکان عمومی که دوره درمانگری ایدز را گذرانده اند و برگزاری دوره های آموزشی نحوه انجام مشاوره صحیح و هدفمند برای پرسنل این مراکز را از دیگر اقدامات اجرایی در این رابطه اعلام کرد.
این مسؤول با بیان اینکه شاهد معرفی بیماران و خانواده تحت پوشش آنها به ارگان های حمایت گر از جمله بهزیستی و کمیته امداد جهت دریافت خدمات معیشتی و حمایتی هستیم، اعلام کرد: در این خصوص شاهد راه اندازی اتوبوس ایدز در استان هستیم.
*شناسایی ۶ مورد بیماری ایدزی در اتوبوس ایدز در آذربایجان غربی
معاون امور بهداشتی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان_غربی اعلام کرد: امسال نیز در قالب راه اندازی اتوبوس ایدز شش مورد جدید مبتلا به ایدز در استان شناسایی شده که تمام موارد ابتلا از آقایان هستند.
انتظار مهدی یادآور شد: در این خصوص ۸۸ هزار و ۱۱۳ نفر مشاوره شده و ۵ هزار و ۴۴۹ تست تشخیص این بیماری دریافت شده است.
دکتر رحیم رحیم‌نژاد، متخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با آراز آذربایجان، اظهار داشت: بیماری ایدز پس از مصرف دارو ضعیف می شود و فرد می تواند بچه دار شود.
وی ادامه داد: بیماری ایدز از طریق سرنگ و مواد مخدر منتقل می شود و یکی از مهمترین عامل انتقال بیماری ایدز روابط نامشروع جنسی است.
متخصص بیماری های عفونی گفت: بسیاری از بیمارانی که مبتلا به ویروس اچ.آی.وی شدند حاضر به انجام آزمایش این بیماری نیستند و پس از حاد شدن اقدام به درمان می کنند در این صورت بیماری دیگر قابل درمان نخواهد بود.
این مسئول افزود: داروهای این بیماران از طریق بهداشت و درمان تماما رایگان تاکین می_شود لذا از این جهت مشکلی وجود ندارد.
رحیم‌نژاد ادامه داد: هم اکنون بخش عفونی بیمارستان طالقانی ارومیه جهت درمان بیماران ایدز فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری ایدز دچار استرس و افسردگی می شوند، گفت: دیدگاه مردم نسبت به افراد مبتلا به این بیماری باعث تنهایی بیماران HIV می شود.
رحیم نژاد با اشاره به ارائه آموزش به خانواده_ها اظهار داشت: حمایت روحی و روانی، برقراری ارتباط و جلوگیری از تنهایی بیماران از مهمترین وظایف خانواده ها است.
متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه از زمان ورود ویروس به بدن تا شروع بیماری ایدزممکن است بیش از ۱۰ سال طول بکشد افزود: در این زمان افراد از نظر ظاهری هیچگونه نشانه خاصی ندارند اما می توانند ناقل این ویروس باشند.
وی با اشاره به اینکه احتمال انتقال ویروس ایدز از مادر باردار به جنین است، افزود: مادران مبتلا به ویروس HIV برای جلوگیری از انتقال این ویروس به جنینشان بهتر است از روش سزارین استفاده کنند و ویروس ایدز از شیر مادر رفتارهای پر خطر، فرآورده های خونی آلوده منتقل می شود

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


9 × نُه =