رسانه ملی به هر قیمت میخواهد زنده بماند!
سهیلا شهبازی
گروه فرهنگی: رسانهای که بعضا بخاطر میزان نفوذش در میان مخاطب دچار بحران شده باشد، مشروعیتش از منظر مخاطب زیر سوال رفته باشد، گاهی از حد نرمال خارج شده باشد سعی میکند خلأها و نواقص خود را با آوردن چهرههای مشهور پر کند.
طبیعتاً رسانه به یکسری از مولفههایی که جذب مخاطب میتواند برایش داشته باشد، آویز میکند و تلاش میکند از آنها به عنوان عنصر جذبکننده مخاطب استفاده کند؛ حال فارغ از اینکه جذب مخاطب با نگهداشت مخاطب متفاوت است منتها در همان وهله اول سعی میکند از آپشنی که در دنیا رایج است و آن استفاده از سلبریتیها ست استفاده کند.
نکتهای که وجود دارد ضرورت و چگونگی استفاده از سلبریتیهاست. ضرورت حضور سلبریتیها قابل پذیرش هست و به هر حال چهرههای مشهور برای مخاطب احساس بهتری ایجاد میکنند. اما بحث بر سر حد و اندازه کیفیت و کمیت است.
رسانههایی که بعضاً میزان نفوذشان در مخاطب دچار بحران شده باشد مشروعیتشان از نظر مخاطب زیر سوال رفته باشد، گاه از حد نرمال خارج میشوند و سعی میکنند خلأها و نواقصشان را با آوردن چهرههای مشهور و سلبریتیها پر کنند و به همین دلیل از حد طبیعی و نرمال خارج میشوند.
سید محمدرضا خوشرو استاد ارتباطات درباره اینکه در چه شرایطی رسانه به سمت سلبریتی محوری میرود، معتقد است: حضور یک سلبریتی در رسانه هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی اهمیت بسزایی دارد، گفت: به لحاظ کمی میبینیم که در برنامههای ممکن است استفاده از سلبریتیها مشاهده شود که ضرورت نداشته و حتی برخی از آنها هم غلط است.
به هر حال حوزه تخصصی سلبریتیها مشخص است یا خوانندهاند یا بازیگرند و یا ورزشکار و اینگونه شهرت خود را به دست آوردهاند، استفاده ابزاری برای جذب مخاطب در خیلی از مواقع تأثیر برعکس خواهد داشت. بحث تناسب مطرح است؛ اینکه آیا در یک برنامه لازم است سلبریتی مجری باشد یا مهمان.
***
این در حالیست که یک تهیهکننده به نقش اسپانسرهای برنامههای تلویزیونی در دعوت از سلبریتیها اشاره کرد و گفت: زمانی که حامی مالی برنامه بخواهد که سلبریتیها در آن حضور داشته باشند، اگر تهیهکننده هم مخالف باشد، مجبور است که بپذیرد.
رسانه ملی برای داشتن برنامه پر مخاطب، یک فرمول دارد. استفاده از سلبریتیها. آنها که مدل برنامهسازیشان شده است تصویب طرح و ارجاعش به اسپانسر انحصاریشان که باید هزینههای تولید و رساندن برنامه به سوددهی را انجام دهد، در رقابت با حریفان آن سوی آبی فارسی زبان، انگار چاره دیگری غیر از استفاده از سلبریتیها نمیبینند.
احسان ارغوانی درباره محوریت حجم انبوهی از برنامههای تلویزیونی بر حضور بازیگران اظهار کرد: من به عنوان برنامهساز مخالف حضور بازیگران در برنامههای مناسبتی هستم اما آیا مردم هم از حضور نداشتن بازیگران در برنامهها راضی هستند؛ مهمترین مسالهای که برنامهساز در نظر میگیرد، خواست مردم است. مردم دوست دارند سلبریتیها (بازیگران، خواننده ها، ورزشکاران و …) را حتی با اینکه تکراری شدهاند، ببینند.
تهیهکننده برنامه های تلویزیونی ادامه داد: به نظرم میتوان از حضور سلبریتیها به شکل دیگری بهره برد؛ برای مثال ما در حوزه گردشگری مشکل داریم و میتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم که سلبریتیها در ویژهبرنامه نوروز به جای استودیو در شهرستان و مناطق محروم حضور پیدا کنند تا از نزدیک این مناطق را ببینند و هم بحث ایرانگردی و گردشگری اتفاق بیفتد.
با این کار مردم شهرهای دیگر هم میتوانند سلبریتیهای مورد علاقهشان را از نزدیک ببینند. او اضافه کرد: به نظرم بهترین برنامه تلویزیون در نوروز امسال، مستند »ایرانگرد« بود که اگر سلبریتیها در این برنامه حضور پیدا میکردند بر روی مردم تأثیرگذاری بیشتری داشت.
ارغوانی با اشاره به وظیفه ذائقهسازی برنامهسازان برای مخاطبان اظهار کرد: من به عنوان برنامهساز باید ذائقهسازی کنم و میتوان این کار را در برنامههایی با موضوعات مختلف انجام داد؛ برای مثال برنامه »ماه عسل«احسان علیخانی ۳۰ روز به روی آنتن میرود و یک سلبریتی هم در آن حضور ندارد اما جزو پربینندهترین برنامههای تلویزیون میشود. همچنین اغلب مهمانان برنامه »حالا خورشید« از سلبریتیها نیستند و ما در برنامه »امروز هنوز تمام نشده« فقط هفتهای یک بار مهمان سلبریتی داشتیم؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برخی برنامهها برای دیده شدن به حضور بازیگران نیازی ندارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، ارغوانی در پایان گفت: ما تا به امروز به سلبریتیهای علمی نپرداختهایم با اینکه نخبههای علمی ما در کشور کم نیستند اما به برنامهها دعوت نمیشوند.
میتوان گفت من و همکارانم و مردم در این مساله نقش داریم. همچنین اسپانسرها با توجه به مشکلات اقتصادی تلویزیون نقش تعیینکنندهای در محتوای برنامهها دارند؛ بنابراین زمانی که حامی مالی برنامه بخواهد که سلبریتیها در آن حضور داشته باشند، تهیهکننده اگر هم مخالف باشد مجبور است که بپذیرد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com
نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱:۰۶ ب.ظ