پشت پرده پرونده وخیم سینماهای آذربایجان غربی

پشت پرده پرونده وخیم سینماهای آذربایجان غربی

گروه گزارش: سینماهای آذربایجان غربی در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند و با ادامه این روند سینماهای موجود هم در شرف تعطیلی قرار می‌گیرند.
۱۹ سینما در آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد فقط سه سینما و آن هم در ارومیه دائر است که درآمد حاصل از این سه سینما کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد و در شرف تعطیلی هستند، مطالب بیان شده وخامت شرایط حاکم بر سینما‌های آذربایجان غربی را هشدار می‌دهد.
ادامه روند موجود استقبال مردم از سینما را روز به روز کاهش داده و سینما‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در شرف تعطیلی قرار می‌گیرند، رونق سینماهای آذربایجان غربی نیازمند تحول بنیادین در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است.
در حوزه نرم‌افزاری این تحول از طریق تهیه فیلم‌هایی باکیفیت و بامحتوا و در حوزه سخت‌افزاری نیز با بازسازی و ایجاد سینماهای جدید و تجهیز این سینماها با امکانات روز صورت می‌گیرد.
کمبود بودجه و عدم تخصیص بودجه فرهنگی در زمینه تجهیز و بازسازی سینماها از جمله دلایل بنیادین در راکد بودن سینماها و روند رو به زوال سینماهای آذربایجان غربی است.
بیشتر سینماهای کشور دیجیتالی نشده که این امر هزینه تهیه پوزتیو را تحمیل می‌کند البته سینماهایی هم به اسم دیجیتالی شدند اما در عمل دیجیتالی نبوده و سینماداران با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه رو‌به‌رو هستند در این میان سه سینمای موجود در ارومیه هنوز فیلم ۳۵ میلی‌متری همچون دهه ۴۰ پخش می‌کنند به طوری که اگر پخش فیلم ۳۵ میلی‌متری قطع شود این سه سینما نیز تعطیل خواهند شد. نابسامانی‌های اقتصادی و افزایش دغدغه‌های مردم سبب فروش پایین فیلم‌ها و دوری آن‌ها از سینما شده است.
یکی از دغدغه‌های سینماداران کاهش استقبال مردم از فیلم‌های در حال اکران است که با ادامه این روند هزینه‌های تحمیل شده از درآمد حاصل بیشتر خواهد بود که این موضوع نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش‌ روی سینماداران است.
سینما و فیلم دارای سابقه‌ای نه‌چندان قدیمی در جهان بوده که ابتدا با اختراع دوربین آغاز به کار کرد، برادران لومیر، در دسامبر ۱۸۹۵ دستگاهى را به راه انداختند که سینماتوگراف نام داشت.‌ این دستگاه پیچیده عکس‌هاى متحرک را نشان مى‌داد و با چرخاندن دستک آن، عکس‌هاى متحرک روى پرده‌اى سفید به نمایش گذاشته می‌شد.
در تمام این سال‌ها، سینما در هر دوره و زمانه‌اى به شکلى در آمد، گاه هنر ناب بود و گاه وسیله تبلیغ، گاه اسباب تفریح و سرگرمى و گاه زمینه‌اى براى انتقال پیام.
نخستین فیلم در سینماهای آذربایجان غربی در سال ۱۳۱۰ اکران شد و نخستین سینمای آذربایجان غربی نیز با ۳۱۵ صندلی در خوی آغاز به کار کرد و در شهرستان ارومیه نیز به عنوان مرکز آذربایجان غربی سینما آزادی ارومیه در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید.توسعه و ترویج وسایل ارتباطی نوین از جمله سی‌دی، ماهواره اینترنت، فن‌آوری‌های بصری و صوتی و توسعه شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای سبب کاهش مخاطب در سینماها و در نتیجه رکود سینماها شد که در این راستا سینماها نیز باید با امکانات و تکنولوژی جدید تجهیز شوند تا برای مخاطبان جذابیت بیافرینند.
*سینماهای آذربایجان غربی پاسخگوی نیاز جوانان نیست
رحیم مطلبی جوان ۲۵ ساله ارومیه‌ای امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: سینماهای آذربایجان غربی پاسخگوی نیازهای جوانان نیست و از جذابیت کافی برای جذب جوانان برای حضور در سینماها برخوردار نیست.
وی خواستار تهیه و پخش فیلم‌های جذاب پرمحتوا و تاثیرگذار از متولیان این امر شد و ابراز داشت: تا زمانی که فیلم‌های مناسب تهیه و پخش نشود نوجوانان و جوانان همواره جذب فیلم‌های خارجی شده که در آنان تاثیر مخربی دارد و به نوعی آنان را از فرهنگ کشور خود دور می‌کند.
مطلبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرسوده بودن سینماهای شهر ارومیه، گفت: با ایجاد سینماهای جدید و مجهز کردن آن با امکانات به روز می‌توان قشر جوان را بیشتر به حضور در سینما ترغیب کرد.
وی یادآور شد: با توجه مسئولان به مقوله سینما به عنوان مهم‌ترین مرکز اشاعه فرهنگی و توسعه فرهنگی جامعه می‌توان شاهد رونق و توسعه سینماهای کشور شد و آنان را از وضعیت نامناسب کنونی خارج کرد.
*استهلاک ساختمان و تجهیزات از دلایل اصلی رکود سینماهای آذربایجان غربی
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر فیلم و تصویر به عنوان موثرترین و تاثیرگذارترین مقوله‌های تبلیغاتی در جهان مطرح بوده که اگر توجه کنیم دنیای غرب بیشترین تلاش را در این زمینه دارد و با ایجاد هالیوود و بالیوود به راحتی توانسته با انجام سرمایه‌گذاری انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی ارائه دهد که در ذهن کودکان و نوجوانان به‌گونه‌ای تاثیر گذارد که حتی در زندگانی خود شخصیت نخست فیلم را الگو برای خود قرار دهند.
علیرضا نوروزی با بیان اینکه چنین فیلم‌هایی سبب می‌شود تصویر ذهنی کودکان و نوجوانان فقط شخصیت نخست فیلم را الگو قرار دهد اظهار داشت: سینمای ایران نیز می‌تواند با معرفی صحیح و درست اسوه و الگوهای خود و ایجاد فیلم‌های تاثیرگذار در الگوبرداری کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد.
وی سینما را جزو شاخصه‌های فرهنگی هر شهر یا تمدن عنوان کرد و یادآور شد: سینما از شاخصه‌های فرهنگ و تمدن یک جامعه بوده به طوری که وقتی سطح فرهنگی یک شهر بررسی می‌شود بحث تعداد سینماهای فعال و تعداد صندلی به نسبت جمعیت آن شهر مطرح بوده که با مقایسه این معیارها سطح فرهنگی یک شهر مشخص می‌شود.
نوروزی ادامه داد: به همین دلیل لازم است دست به دست هم داده و با همکاری و حمایت مسئولان خدمات شایسته و درخور مردم ایران اسلامی ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های نجات سینماهای آذربایجان غربی بحث تخصیص بودجه به مقوله سینماها است، ابراز داشت: از طرف حوزه هنری آذربایجان غربی پیشنهاداتی به استانداری ارائه شده که در صورتی که بررسی و تایید شود بدون بودجه نیز می‌توان کارهای موثری انجام داد به طوری که با سینماهای موجود و با تبدیل وضعیت و تغییر کاربری سینماها می‌توان مشکلات آن‌ها را حل کرد.
*لزوم تجهیز سینماهای آذربایجان غربی به سیستم دیجیتالی
نوروزی با بیان اینکه وضعیت سینماها وخیم‌ است، اذعان داشت: رفته‌رفته بحث فیلم ۳۵ میلی‌متری منسوخ شده و به طرف بحث دیجیتالی حرکت می‌کند.
وی افزود: در حال حاضر هیچ یک از سینماهای آذربایجان غربی از امکانات دیجیتالی برخوردار نبوده و فیلم ۳۵ میلی‌متری سال ۴۰ از آپارات‌های قدیمی پخش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که اگر اکنون پخش فیلم ۳۵ میلی‌متری قطع شود عملا این سه سینمای آذربایجان غربی هم به اجبار تعطیل می‌شوند.
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی یادآور شد: در حال حاضر فقط سه سینما و آن نیز در مرکز استان در حال پخش فیلم هستند.
وی با بیان اینکه وضعیت ساختمان و تجهیزات این سه سینما در وضعیت وخیمی به سر می‌برد تصریح کرد: بازسازی و حفظ این سه سینما نیاز شدیدی به کمک و مساعدت مالی دارد ولی تاکنون هیچ کمکی در این زمینه انجام نشده است.
نوروزی افزود: فعلا با امکانات و تجهیزات دهه ۴۰ و ۵۰ فیلم پخش می‌شود و همه مردم از آن استفاده می‌کنند.
وی با ابراز تاسف از اینکه فروش بلیط در سینماها راضی کننده نیست، ابراز داشت: در آمد حاصل از این سینماها اصلا کفاف هزینه‌های مورد نظر را نمی‌کند و از نظر اقتصادی در شرف تعطیلی هستند.
نوروزی اضافه کرد: به خاطر وظیفه‌ای که در قبال مردم داریم و حق و حقوقی که مردم در زمینه بحث‌های فرهنگی و وجود سینما دارند این سه سینما همچنان پا برجاست.
وی با اشاره به راهکارهای رونق سینماهای استان، اذعان داشت: در حال حاضر سینما در دو جهت می‌تواند در راستای پیشرفت حرکت کند که این دو جهت شامل بخش نرم‌افزاری و بخش سخت‌افزاری است.
نوروزی یادآور شد: بحث نرم‌افزاری بحث فیلم باکیفیت بوده و بحث سخت‌افزاری بحث بازسازی و تجهیز سینما است به طوری که بحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم و ملزوم هم هستند.
وی افزود: مطمئنا اگر دو مقوله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کنار یکدیگر قرار گیرند سینماها از رونق خوبی برخوردار خواهد شد.
همه مسئولان ذی‌ربط در قبال فرسوده و بی‌کس ماندن سینماهای آذربایجان غربی مسئول بوده و اصلی‌ترین نیاز سینما حمایت مسئولان و تخصیص بودجه در خور مراکز فرهنگی است.
مهم‌ترین عامل رکود سینماهای کشور و به تبع آن استان فرسوده بودن ساختمان، امکانات تجهیزات سینماها و نمایش نیافتن فیلم‌های با محتوای قوی، جذاب و مطابق با فرهنگ مردم است اما نمی‌توان به راحتی از کنار نحوه برقراری ارتباط با مخاطب سینما عبور کرد.در حال حاضر ساختار فیزیکی سینماهای آذربایجان غربی پاسخگوی نیاز مخاطب نیست و در این زمینه باید اقدامات اساسی برای بازسازی سینماها صورت گیرد.رونق سینماها به تحول بنیادین در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیازمند بوده و رونق سینماها با ساخت و تهیه فیلم‌های با محتوای قوی و تجهیز سینماها به تکنولوژی روز امکان‌پذیر است.برخلاف تاکیدات مقام معظم به رفع مظلومیت از چهره فرهنگ به جای توجه به وضعیت سینماهای کشور و استان آذربایجان_غربی شاهد تعطیلی سینماها هستیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = سی