ربات‌ها جای انسان را در عرصه رسانه تنگ می‌کنند

ربات‌ها جای انسان را در عرصه رسانه تنگ می‌کنند

گروه فرهنگی:اگرچه خبر رونمایی از شبکه‌ای با مجریانی از هوش مصنوعی خبرنگاران را وحشت‌زده کرد، اما معاون امور رسانه‌ای وزارت ارشاد معتقد است هیچ فناوری نتوانسته فناوری قبل از خود را کنار بگذارد. چند وقت پیش در محافل رسانه‌ای صحبت از راه‌اندازی نخستین شبکه خبری جهان با نام Channel 1 در سال ۲۰۲۴ شده بود، که گویا همه مجریان برنامه توسط هوش مصنوعی ساخته شده‌اند. گفته می‌شد این شبکه خبری اولین تجربه از آینده شبکه‌های خبری است، که انسان‌ها در آن نقشی نخواهند داشت.
Channel 1 ویدیوی تبلیغاتی منتشر کرد که در آن توضیح می‌داد که چگونه این سرویس پوشش خبری شخصی‌سازی شده را برای کاربران از حوزه‌های بین‌المللی، مالی و سرگرمی ارائه می‌کند. اگرچه خبرنگاران در ویدئوی منتشر شده شبیه انسان هستند، اما با صدا‌های دیجیتالی و فاقد احساسات انسانی اخبار را پوشش می‌دهند.
در آن زمان سایت dailymail گزارش داد که خبرنگاران سراسر ایالات متحده با شنیدن خبر وحشت‌زده شدند و هشدار دادند که ورود هوش مصنوعی می‌تواند پیامد‌های بزرگی برای صنعت خبری داشته باشد.
فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سومین همایش «هوش مصنوعی و رسانه» در پاسخ به این سوال که آیا ربات‌ها عرصه رسانه را بر انسان‌ها تنگ خواهند کرد؟ گفت: سوال سختی است؛ اما تجربه ما در حوزه ارتباطات نشان می‌دهد که هیچ فناوری نتوانسته فناوری قبل از خود را کنار بگذارد.
مهدی‌پور ادامه داد: ما همواره با عاملیت انسانی، کنشگران، خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی رو‌به‌رو بودیم، که در این حوزه حضور داشتند و ممکن است نیرو‌های انسانی از حوزه مجله به روزنامه، از روزنامه به رادیو، از رادیو به تلویزیون، از تلویزیون به ماهواره، شبکه‌های اینترنتی و … به منتقل شوند.معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همگرایی در رسانه صحبت کرد و گفت: بنظر می‌رسد با ورود هوش مصنوعی به عرصه رسانه شاهد ادغام و هم‌زیستی باشیم. نمی‌توان با قطعیت راجب پایان یک دوره و آغاز دوره جدید صحبت کرد؛ چون تا الان تجربه چنین چیزی را شاهد نبودیم.
وی در پاسخ به این سوال که در کنار تهدیدات چه فرصت‌هایی پیش‌روی رسانه است، گفت: مهمترین قابلیت هوش مصنوعی شناسایی اخبار جعلی است. اما می‌تواند در تولیدات اخبار جعلی هم نقش داشته باشد. در زمینه تولید محتوا می‌تواند یادداشت‌ها، مقالات، گزارش‌های فنی و تخصصی تولید کند و امکان داده‌پردازی و تحقیقات روزنامه‌نگاری را فراهم کند.
پیش از این، سعید رضا عاملی عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشکده مطالعات جهان درباره تهدیدات هوش مصنوعی گفته بود، مخاطرات این فناوری در درجه اول منفعل کردن انسان است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، انسان در مقابل هوش مصنوعی تبدیل به موجود بازنده می‌شود. ما الان خودمان را به تلفن‌های همراه وابسته کردیم و اگر این وسیله را با خودمان بیرون نبریم، نمی‌توانیم تماس بگیریم. روز به روز هم قدرت حافظه ما در حال ضعیف شدن است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


4 + = دوازده