راهبرد اصلاح طلبان، کسب اکثریت کرسی های مجلس دهم است

راهبرد اصلاح طلبان، کسب اکثریت کرسی های  مجلس دهم است

گروه گفتگو: »محمد رضا عارف« رییس بنیاد امید ایرانیان می گوید راهبرد اصلی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم، پیروزی و به دست آوردن اکثریت کرسی های این مجلس است.
این سیاستمدار اصلاح طلب در گفت و گو با ایرنا، ترکیب مجلس نهم را فراگیر نمی داند و تاکید می کند که ترکیب مجلس آینده باید فراگیر باشد و به نفع جوانان و زنان تغییر کند.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید که سال ۹۳ را سال تدوین راهبردها قرار داده ایم و سال ۹۴ وارد فاز شناسایی کاندیداها و چگونگی به اجماع رسیدن، می شویم.عارف با بیان اینکه درباره ائتلاف در انتخابات به او پیشنهادهایی شده است، تصریح می کند که با همه بزرگان ارتباط دارد ولی اکنون زمان اجماع و ائتلاف نیست.رییس بنیاد امید ایرانیان، زمان اجماع را نیمه اول سال آینده و زمان ائتلاف را نیمه دوم سال آینده می داند و تاکید می کند که بطور همزمان اجماع و ائتلاف را در دستور کار داریم.عارف معتقد است حمایت اصلاح طلبان از دولت به نفع کشور است و حضور بالای مردم را در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی موجب پیروزی اصلاح طلبان می داند. او در بخش دیگری از این مصاحبه، تغییرات سیاسی درون استان ها را پاسخگوی مطالبات مردم نمی داند و تاکید می کند شرایط فعلی، بهترین فرصت برای تثبیت وضعیت سیاست داخلی و مدیریت سیاسی کشور است.او همچنین درباره موضوع تفکیک جنسیتی می گوید که این اقدام هیچ نفعی جز حساس کردن جنس مخالف ندارد.محمدرضا عارف در سال ۱۳۳۰در خانواده ای مذهبی در یزد به دنیا آمد که پس از تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشگاه های تهران و استنفورد، کار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شرکت مخابرات ایران آغاز کرد.او استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و تاکنون استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف بوده است. همسرش »حمیده مروج« متخصص پوست و مو است که حاصل ازدواج آنها، سه فرزند پسر است.عارف که اکنون رییس بنیاد امید ایرانیان وعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در دولت اول \»سید محمد خاتمی« وزیر پست و تلگراف و تلفن بود؛ وزیر پستی که به گفته خودش »تا امروز، همچنان تلفن همراه ندارد و شاید در آینده فکری در این زمینه کند.«او در دولت اول خاتمی برای مدتی نیز ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را برعهده داشت و در دولت دوم اصلاحات، معاون اول رییس جمهوری بود.او در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با شعار معیشت منزلت و عقلانیت وارد عرصه انتخابات شد اما در روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۲ با درخواست سید محمد خاتمی برای رسیدن اصلاح طلبان به اجماع، از کاندیداتوری انصراف داد. متن کامل این گفت وگوی تفصیلی را می خوانید:
**تشکلی که مسیر واگرایی را دنبال کند موثر واقع نمی شود
* به تازگی یکی از موسسان حزب تازه تاسیس »ندا« عنوان کرده که این حزب تنها با هدف اصلاح چهره های مخدوش شده برخی اصلاح طلبان و یا رفع مشکلات میان اصلاح طلبان با حکومت تاسیس می شود، بفرمایید نظرتان درباره تاسیس این حزب چیست و آیا این اقدام را مثبت ارزیابی می کنید یا خیر؟ عارف: پیش از پاسخ به به این سوال باید بگویم خوشحالم که به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آمده ام. این خبرگزاری نقش بی بدیلی در اطلاع رسانی و توضیح و تبیین سیاست های اجرایی و حاکمیتی در کل نظام دارد. نگاهی که من همیشه به خبرگزاری ایرنا داشته ام این است که خبرگزاری نباید خود را بخشی صرفا دولتی بداند؛ باید در جایگاه حاکمیت با همان جهت گیری قرار گیرد. باید جهت گیری درازمدت را دنبال کند ودرگیر مسایل جناحی و سیاسی نشود . شاهد بودیم که در مقاطعی که این خبرگزاری وارد این مقولات شد و کم کم جایگاه خود را از دست داد و برخی رقبایی هم که ایجاد شدند به بهانه تنزل جایگاه این خبرگزاری بود.انشاء الله در دوران مدیریت جدید با کمک کارمندان پرتلاش و خبرنگاران ارزشمند، ایرنا بتواند در جهت کاهش چالش ها وتبیین جایگاه ها مشارکت و سهم بیشتری داشته باشد. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که بعد از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ جلسات زیادی با تشکل های مختلف سیاسی و غیر سیاسی داشتم. برخی سازمان های مردم نهاد ابراز علاقه می کردند در تشکیلات ما ادغام شوند. من به این عزیزان گفتم شرایط کشور به گونه ای نیست که به یک تشکل سیاسی فراگیر برسیم. هنوز رویکردمان نمی تواند صرفا حزبی واحد باشد؛ بنابراین بایدتشکل های همسو را با حفظ جایگاه حقوقی شان تقویت کنیم. در طول یکسال گذشته نیز جلسات متعدد هم اندیشی با سمن های (سازمان های مردم نهاد) تخصصی داشته ام. هر وقت هم می دیدم جمعی از افراد با انگیزه به دنبال ایجاد تشکل هستند، استقبال می کردم البته باید به سمت همگرایی و وحدت برویم. اگر تشکلی ایجاد شود و مسیر واگرایی را دنبال کند نه خودش جایگاهی را پیدا می کند و نه در فضای سیاسی کشور می تواند موثر واقع شود. به هر ترتیب با ایجاد هر تشکلی با همان نگاه استقبال می کنم .
**جریان های اصلاح طلبی و اصولگرایی قابل حذف نیستند/ اصلاحات در روستاها هم طرفداران پر و پاقرصی دارد
* تحلیل و ارزیابی جنابعالی از موقعیتی که اصلاح طلبان در این مقطع زمانی، یکسال بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آن قرار دارند، چیست؟ و عملکرد اصلاح طلبان را در آینده با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس آینده چگونه ارزیابی می فرمایید؟ عارف: به قبل از ۲۴ خرداد و فضایی که در ماه های آخر منتهی به خردادماه ایجاد شده بود، برگردیم. رقیب جریان اصلاحات تلاش می کرد القا کند اصلاح طلبان هیچ جایگاهی در معادلات سیاسی جامعه ندارند و مردم از اصلاح طلبان روی گردان هستند. در سفرهای انتخاباتی که داشتم به این نتیجه رسیدم تفکر اصلاحات جایگاه خوبی در میان مردم دارد. من نمی گویم جایگاه منحصر به فرد؛ شخصا واقعیت جایگاه دو جریان اصیل(اصلاح طلب و اصولگرا) را در نظام پذیرفته ام . معقتدم هیچکدام حذف شدنی نیستند. هر کدام سعی کنند رقیب را حذف کند، باعث تنزل جایگاه خود می شوند. باید تلاش همه فعالان سیاسی این باشد که انشاء الله در یک فضای رقابتی سالم ، این دو جریان اصلی با یکدیگر به رقابت بپردازند. در حال حاضر، جریان اصلاحات جایگاه خوبی دارد. گاهی تحلیل می شد اصلاحات در بخش نخبه جامعه متوسط رو به بالا حضور دارد اما این جریان سیاسی در انتخابات اخیر نشان داد در روستاها هم طرفداران پر و پاقرصی دارد و مردم با پیام ها و نامه ها یشان نشان دادند تفکر اصلاحات را قبول دارند. حماسه بزرگی بر خلاف تمام تحلیل ها داخلی و خارجی در انتخابات گذشته خلق شد؛ مردم یک بار دیگر وفاداری خود را به ارزش ها و انقلاب با حضورشان به اثبات رساندند و۷۳ درصد به صحنه آمدند. به اعتقاد من مهمترین و بزرگترین وظیفه ما بعد از۲۴ خرداد حفظ این سرمایه بود که بطور جدی در دستور کار خود قرار دادیم. مبنای حرکت ما از ابتدا در این نگاه جدید که از سال ۸۶ در بنیاد امید ایرانیان شروع کردیم، اخلاق بود. هم فعالیت اجتماعی و هم فعالیت سیاسی ما از ابتدا مبتنی بر اخلاق بود که در دستور کارمان قرار گرفت. البته حفظ این سرمایه بخشی به تشکل های مردم نهاد بازمی گردد و بخشی به عملکرد دولت و تلاشی که انجام می گیرد.
** مردم از رای شان پشیمان نیستند عارف: ما تجربه ای را در دوم خرداد ۷۶ داشتیم و در آن زمان، حماسه بزرگی خلق شد که البته بخاطر برخی درگیری ها از این سرمایه عظیم اجتماعی به خوبی استفاده نشد.
ما تصمیم گرفتیم از این تجربه استفاده کنیم. به همین دلیل در مورد خود من، جمع بندی دوستان این بود که با نخبگان جوانان و دانشجویان جلسات زیادی بگذاریم تا بتوانیم این سرمایه را حفظ کنیم وخوشحالم اعلام کنم برداشت ما این است علی رغم اینکه دولت به خاطر مشکلات زیاد نتواسته هنوز برنامه هایش به طور کامل را اجرایی کند مردم نسبت به رای هایشان پشیمان نیستند .ما پیروزی ۲۴ خرداد را بخش اول از پروژه ای می دانیم که بخش دوم آن در اسفند ۹۴ رقم می خورد که انشاء الله بتوانیم پیروزی بزرگی را رقم بزنیم .
** راهبرد اصلی ما به دست آوردن اکثریت کرسی ها در مجلس دهم است.
* به نظر جنابعالی اصلاح طلبان برای حضور درانتخابات مجلس چگونه عمل خواهند کرد؟ آیا بنیاد امید ایرانیان نیز دراین خصوص فعالیتی خواهد داشت؟ عارف: راهبرد اصلی ما پیروزی و به دست آوردن اکثریت کرسی در مجلس است. مجلس آینده باید دغدغه اش منافع و مصالح ملی باشد به جای بخشی نگری و پیگیری مسایل جاری. باید مجلسی روی کار بیاید که متخصص و توانا باشد واشراف به همه امور داشته باشد ترکیب فراگیری داشته باشد، ترکیب مجلس فعلی فراگیر نیست ؛الان ظرفیت ۵۰ درصد دانشگاه ها را بانوان تشکیل می دهند و این در حالی است که تعداد نمایندگان زن مجلس هنوز تک رقمی است. براین باوریم از این پتانسیل در همه امور به خصوص در مجلس باید استفاده کنیم تا حضور خانم ها جدی تر باشد و جوانان نیز باید حضور جدی تری داشته باشند. تجربه سه دهه گذشته انقلاب این است که هرجا به جوانان اعتماد کردیم، نتیجه گرفتیم. مدیریت جنگ با جوانان بود ، انقلاب فرهنگی متکی به جوانان بود نظرم این است ترکیب مجلس باید به نفع جوانان و بانوان تغییر کند و یک مجلس قدرتمند و کارا با پویایی بیشتر تشکیل شود. جهت گیری اصلی ما این است که رای اکثریت را به دست آوریم. در داخل جبهه اصلاحات نیز به دنبال اجماع هستیم. البته کارسخت و مشکلی است . از اواخر سال گذشته کار را شروع کردیم. بحث و بررسی کردیم و سال ۹۳ را سال تدوین راهبردها قرار دادیم و تصمیم گرفتیم فعلا وارد مصداق نشویم بحث ائتلاف با بخشی از رقبا را نیز مطرح کردیم. بر این باورم می توانیم ائتلاف نسبی را در بعضی حوزه های انتخابیه در مجلس داشته باشیم که مورد قبول هر دوجناح باشند. اگر به این جا برسیم این افراد مشترک می توانند در تعامل و همگرایی جناح ها و گروه ها موثر باشند. این کار را با برنامه ریزی مشخص شروع کردیم. امید است تا پایان امسال راهبردها را مشخص کنیم و انشاء الله سال ۹۴ وارد فاز شناسایی کاندیداها و چگونگی به اجماع رسیدنشان بشویم.
** با جریان های معتدل اصولگرا تعامل می کنیم.
* یعنی تعامل با جریان های معتدل اصولگرا را در برنامه خود دارید؟ عارف: بله . صحبت هایی با برخی از دوستان معتدل اصولگرا انجام شد و این صحبت ها ادامه خواهد داشت.
**بزرگان جریان های سیاسی باید به همگرایی برسند.
*به نظر شما همه زیر پرچم آیت الله هاشمی خواهند رفت؟ و آیا با توجه به تجربیات گذشته اصلاح طلبان، ائتلاف با آقایان ناطق نوری و هاشمی قابل شکل گیری است؟
عارف: هیچ چیز در فضای سیاسی غیرممکن نیست .این بزرگان و دیگر افراد بزرگ در اصول اختلاف اساسی ندارند. ما باید برای همگرایی هر چه بیشتر در داخل جبهه و بین جبهه ای برنامه زیری کنیم. بنابراین بطور همزمان »اجماع و ائتلاف« را در دستور کار داریم. در همین زمینه شخصا تلاشهایی برای همگرایی بین بزرگان عرصه سیاست انجام داده ام.
** باید به سمت رویکرد حزبی حرکت کنیم
* نظرتان درباره تشکیل حزب فراگیر اصلاح طلبان چیست؟ عارف: پیشنهاد تشکیل این حزب از سال گذشته مطرح شد و با تشکیل کارگروهی مورد مطالعه جدی قرار گرفت. این حزب باید بتواند اصلاح طلبان و جوانان را دور هم جمع کند. در مورد تشکیل این حزب هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم. فعلا رویکرد حرکت »جبهه ای « را برای انتخابات سال آینده دنبال می کنیم.
**ایرنا: آیا محدودیتی در این زمینه وجود دارد؟
عارف: تاکنون به محدودیتی برخورد نکرده ایم. برای این کار آمادگی درون سازمانی لازم است تا افراد و گروه های وابسته مشارکت داشته باشند. باید مرامنامه و منشور اخلاقی تعریف شود و محورهای مورد توافق محور حرکت حزبی قرار گیرد. فعلا شرایط کشور برای حرکت حزبی چندان آماده نیست. باید زمینه سازی شود. به همین دلیل الان محور اصلی کار را برتقویت سازمان های مردم نهاد اجتماعی فرهنگی گذاشتیم .آنچه مطلوب بوده این است که دو حزب فراگیر از سوی اصلاح طلبان و اصولگرایان تشکیل شود و اینها با هم رقابت کنند. باید به سمت رویکرد حزبی برویم. منتهی باید زمینه سازی لازم انجام شود .
** امسال بهترین سال برای تثبیت وضعیت سیاست داخلی است
*شما بر تشکیل چند حزب فراگیر و نظام حزبی تاکید کردید. آیا برای رسیدن به حزب و سیستم تحزبی، وزارت کشور دولت یازدهم همراهی می کند؟ برداشت شما ازعملکرد وزارت کشور در یکسال گذشته با توجه به وعده های رییس جمهوری در این زمینه چیست؟ درهمین زمینه، برخی جریان ها انتقاد دارند که در یکسال گذشته در حوزه توسعه سیاسی آنطور که انتظار می رفت فعالیتی انجام نشده ویا بحث هایی که رییس جمهوری در تبلیغات انتخاباتی مطرح می کردند به خوبی پیش نرفته است؟ چه موانعی در این مسیر می بینید یا اینکه خود دولت در این مسیر حرکت نکرده است؟ عارف: انتظار مردم قطعا در بخش توسعه سیاسی بیش از اتفاقی بود که افتاده است، انتظار ما از وزارت کشور و دولت این است که به این اولویت و وعده های داده شده توجه کنند. دو هزار استاد، مراسمی را در تیرماه دردانشگاه به بهانه قدردانی از بنده برگزار کردند در آنجا درخواست تشکیل یک تشکل اساتید مطرح شد. تصور می کنم حدود ۶-۵ ماه است که این پیشنهاد به وزرات کشور با عنوان کانون استادان ایران ارئه شد اما هنوز مجوز فعالیت دریافت نشده است. به اعتقاد بنده این کانون می تواند تاثیر خوبی در توسعه علم و فناوری و پیگیری مطالبات صنفی اساتید داشته باشد اگرچه تشکل صنفی است اما در اساسنامه، رویکرد اصلی توجه به مسائل کلان آموزش عالی و تلاش جهت پیاده شدن نقشه جامع علمی کشور وتحقق سند چشم انداز است اما علی رغم همه پیگیری ها پس از این مدت هنوز مجوزی صادر نشده است و جای تذکر دارد.در بخش سیاسی نیز به همین صورت است، این انتظار وجود دارد که آقای روحانی به صورت جدی تر بر اساس وعده هایی که در بخش توسعه سیاسی در داخل کشور داده اند، عمل کنند و به همین منظور اگر نیاز به اصلاح در بخش هایی از تشکیلات وزارت کشور و یا بخش های دیگر وجود دارد باید سریعتر انجام شود تا آن بخش ها نیز همسو با دولت در توسعه سیاسی و تثبیت نهادها و سازمان های سیاسی جلو بروند.
** گلایه از تغییرات سیاسی درون استان ها …. اصلاحات لازم با برنامه انجام شود.
الان در تقریبا هر استانی که رفته ام از تغییرات سیاسی درون استان ها گلایه دارند. احساس می_کنم این تغییرات پاسخگوی مطالبات مردم نیست که امیدواریم جدی تر به این مساله پرداخته شود. به خصوص طی سال جاری که سال خوبی است و فعالیت سیاسی و انتخاباتی نداریم و از نظر سیاسی آرامش برقرار است اما در سال آینده آرام آرام به نیمه های دوم سال که نزدیک شویم فضای کشور سیاسی می شود. بنابراین شرایط فعلی، بهترین وضعیت برای تثبیت وضعیت سیاست داخلی و مدیریت سیاسی کشوراست.
**تفکیک جنسیتی چه نفعی جز حساس کردن جنس مخالف دارد
* بسیاری خوب موضع می گیرند اما در عمل شاهد محدودیت هایی مانند عدم ورود زنان به ورزشگاهها و یا زمزمه هایی برای تفکیک جنسیتی در کنسرت ها هستیم. عارف: در کنسرت ها که عملی نشده است فقط ظاهرا در چند کنسرت در شهرستان ها این کار انجام شده است. در مورد تفکیک جنسیتی بررسی بسیاری کردم که به هر حال این تفکیک جنسیتی چه نفعی دارد،جز حساس کردن جنس های مخالف. دانشجویان در محیط دانشگاه و خیابان در کنار هم هستند. پس چه انگیزه ای در زمینه تفکیک جنسیتی وجود دارد؟ در مورد تفکیک جنسیتی در کنسرت ها نیز همین گونه است یعنی اگر خانواده ای قصد رفتن به کنسرت دارند آیا می شود یک شب خانم ها و یک شب آقایان به کنسرت بروند؟ **حمایت اصلاح طلبان از دولت به نفع کشور است
*آیا به نفع اصلاح طلبان نیست که از این دولت حمایت کنند؟ عارف: به نفع کشور است که حمایت کنیم و این کار را خواهیم کرد. در حقیقت در شرایط فعلی کشور همه گروه ها و تشکل ها که علاقه مند به رشد و اعتلای کشور هستند، باید دولت را کمک کنند.
**دلیل عدم انتشار روزنامه امید ایرانیان مشکل مالی است
* برنامه ای برای انشار روزنامه ندارید؟ عارف: (با خنده)برنامه انتشار روزنامه »امید ایرانیان« عین برنامه دانشگاه ما است. در فعالیت هایمان یک مشکل کوچک یعنی منابع مالی داریم هر وقت این مشکل حل شود، روزنامه را منتشر می کنیم. مجوزی که برای روزنامه گرفتیم مدت۶ ماهه اش به اتمام رسیده و ما درخواست تمدید مجوز کردیم تا انشاءالله بتوانیم روزنامه را راه اندازی کنیم. * همسر شما در انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد؟ عارف: از خانواده من کسی کاندیدا نخواهد شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 2