محيط زيست در انتظار کارزاري موثر

راز همراهی مردم با محیط زیست چیست

راز همراهی مردم با محیط زیست چیست

گروه جامعه : مشارکت‌ مردمی در جلسه‌های مدیریتی محیط زیست همیشه راه‌ حلی است که در حرف هر چند آسان اما در عمل ناشدنی است؛ در حالی که همراه‌کردن مردم در حفظ محیط زیست، مصرف بهینه انرژی، کاهش تولید پسماند و… می‌تواند پاسخ بسیاری از معماهای مدیریتی برای حل مشکلات باشد اما این مهم است که بدانیم برای جلب نظر و مشارکت مردم به چه نیاز داریم؟
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایسنا، واژه »کمپین« به معنای “کارزار” است؛ یعنی تلاش دسته‌جمعی، برنامه‌ریزی شده و زمان‌مند برای دستیابی به هدفی خاص. کمپین‌ها مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه برنامه‌ریزی شده مداوم و مرتبط با یکدیگر، با هدف مشخص و برای مخاطب مشخص هستند و پیامی را با مخاطب در میان می‌گذارند.
در مورد مسائل و مشکلات محیط زیست کشورمان نیز به نظز می‌رسد به چنین تلاش جمعی‌ای نیاز داریم؛ اما می‌توان به جرأت گفت تا کنون حرکت عملی‌ای برای همراه کردن مردم در رفع مسائل در کشور دیده نشده است، در حالی که کمپین‌های مردمی و گروه‌های غیردولتی از فعالان محیط زیست ایرانی برای مقابله با معضل آلودگی هوا و جلوگیری از تخریب محیط زیست و بخصوص حل بحران آب به اقداماتی کارآمدتر نیاز دارند.
*نباید در ایجاد کمپین‌های اجتماعی شرایط را به سمت فضای فانتزی ببریم
تورج صابری‌وند، یک فعال اجتماعی در این باره به خبرنگار محیط زیست ایسنا می‌گوید: کمپین‌های اجتماعی حرکت‌های مردمی هستند که متناسب با موضوع ، توجه مردم را به کاری که می‌خواهند جلب می‌کنند و این جلب توجه می‌تواند نسبت به مشکل محیط‌ زیستی‌ای مانند آلودگی هوا باشد.وی با بیان اینکه کمپین‌های اجتماعی می‌تواند با پیام مراقبت از محیط زیست و ارائه راهکار عملی همراه باشند می‌افزاید: باید بدانیم چه پیشنهادی به مردم بدهیم تا هم عملی باشد و هم اینکه تاثیر مثبتی داشته باشد. به طور مثال درباره مصرف آب ، فقط اقدامات سمبلیک کافی نیست و نباید در ایجاد کمپین‌های اجتماعی فضا را به سمت فضای فانتزی ببریم چرا که در این صورت به یک سرگرمی تبدیل و نقش اطلاع‌رسانی آن کمرنگ می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به موفقیت کمپین سطل آب یخ در دنیا اظهار می‌کند: کمپین‌هایی که در سطح جهانی پاسخ مثبت گرفته با یک ایده ساده آغاز شده ولی گاهی ایده‌ها آنقدر پیچیده و لایه‌لایه می‌شوند که مردم حرف اصلی را متوجه نمی‌شوند که اعتراض به چیزی یا همراهی برای چه کاری صورت می‌گیرد و چگونه باید به آن بپیوندند.
این فعال اجتماعی با تاکید بر سادگی و سریع‌الانتقال بودن کمپین‌های اجتماعی و تاثیر آن در فراگیری بین مردم می‌گوید: باید مردم را دعوت کنیم تا کار واقعی انجام دهند؛ چرا که مساله محیط زیست ما از اقدامات سمبلیک فراتر رفته است؛ به طور مثال کمپین دوچرخه‌سواری یا اصلاح الگوی مصرف آب می‌تواند تاثیرات خوبی بر محیط زیست داشته باشد.
سعید طهماسبیان، فعال محیط‌زیست نیز درباره آموزش و فرهنگ‌سازی برای حل مشکلات محیط زیست می‌گوید: در آگاه‌سازی عمومی باید مباحث خاص و مستقیم با زندگی مردم را در نظر بگیریم تا با جریان‌سازی، اثرگذار باشد.وی با اشاره به کمپین سطل آب اهار می‌کند: هدر دادن آبی که در این کمپین تبلیغ شد مورد انتقاد ما بود اما نباید فراموش کنیم که نفس آن موفق بود؛ گرچه نمی‌توان به عنوان الگو برای طراحی کمپین جدید به آن نگاه کرد.امروز بحران آب در جهان و از جمله ایران موضوعی جدیست و حتی پرسش مهر امسال رئیس جمهوری از دانش‌آموزان نیز به طور مستقیم به موضوع کم‌آبی و راهکار برای آن اشاره می‌کند.
در این شرایط دیدیم عده زیادی از ایرانیان با سطل‌هایی پر از آب به کمپین شوخی‌مآبانه ” چالش سطل آب یخ” پیوستند اما نسبت به حرکات محیط زیستی بی‌توجه ماندند.تنها هدف کمپین “سطل آب یخ” که چندی پیش در دنیا فراگیر شد شناساندن بیماری “اس. ال. ای ” و جمع‌آوری کمک‌های مالی بود که ظاهرا نتایج خوبی داشت؛ هرچند این کمپین هم گاهی به حاشیه می‌رفت و از مقصد اصلی خود دور می‌شد اما از همه آن در راستای جلب نظر دیگران و نزدیک شدن به هدف بهره برده شد.
پس از همه‌گیر شدن کمپین سطل آب یخ ، جواد حیدریان با هدف بیابان‌زدایی “کمپین کلوخ” را پیشنهاد داد اما فراگیر نشد و تنها تعدادی از علاقه‌مندان محیط زیست از آن با خبر شدند.
مهم است که فراموش نکنیم اگر قرار بر انجام چنین فعالیت‌هایی باشد باید توجه داشته باشیم که موضوعیت آن بر کیفیت زندگی مردم تاثیرگذار باشد و این اثر را در آن فعالیت به آن‌ها نشان دهیم.
کمپین “یک قطره آب ” نیز با انتشار تصویری از مخاطبان می‌خواهد که بر اساس میزان مصرف استاندارد روزانه برای استحمام، یعنی ۴۳ لیتر آب معادل ۵ دقیقه دوش آب مصرف کنند تا ماهانه چندین هزار لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


دو × 6 =