مديرکل نوسازي توسعه و تجهيز مدارس استان:

۶ هزار کلاس درس در آذربایجان غربی نیازمند تخریب و بازسازی است

۶ هزار کلاس درس در آذربایجان غربی نیازمند تخریب و بازسازی است

گروه خبر: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: نزدیک به ۵هزار و ۶۵۶کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و ۹ هزار و ۹۰ کلاس درس در سطح استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
به گزارش آرازآذربایجان ، آیدین رحمانی ، اظهار کرد: از مجموع ۲۴ هزار کلاس درس در سطح استان، نزدیک به پنج هزار و ۶۵۶ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و شش هزار و ۹۰ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که امیدواریم با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات، عقب ماندگی استان در این زمینه را جبران کنیم.
وی، با بیان اینکه تمام مدارس خشتی و گلی تخریب و در راستای بازسازی آنها اقدام می شود تا امسال عاری از مدارس خشتی و گلی باشیم، افزود: ۴۷۷ کلاس درس کانکسی نیز داریم که با توجه به اعتبار ۵۰میلیارد تومانی مصوب در سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت، تلاش می کنیم با روش های صنعتی سازی و نوین ساخت مدارس، این مشکل را نیز حل کنیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی، گفت: با توجه به آخرین آمار و اطلاعات، سرانه فضای آموزشی در استان ۴٫۰۵مترمربع برای هر دانش آموز است که از میانگین کشوری۱۸/۵ برای هر دانش آموز پایین است.
رحمانی، تصریح کرد: سال گذشته مجموع اعتبارات ملی و استانی ۲۶۰ میلیارد تومان بود که تخصیص پیدا کرد و ما توانستیم پروژه ها را در قالب های مختلف مدارس احداثی برای جبران عقب ماندگی سرانه آموزشی و در راستای مقاوم سازی و تخریب و بازسازی هزینه و امیدواریم بتوانیم این رقم و سرعت اصلاح ایرادها و مشکلات فضاهای آموزشی را افزایش دهیم.
وی، اظهار کرد: سال گذشته با صرف اعتباری نزدیک به ۹۴ میلیارد تومان از طرف خیرین در سطح استان ۱۸۰ مدرسه در قالب ۸۷۸ کلاس درس احداث شد.
مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: جشن خداحافظی با مدارس خشتی و گلی طی سال تحصیلی جدید در سطح این استان برگزار می شود. آیدین رحمانی اظهار کرد: ۴۷۷ کلاس درس کانکسی نیز در استان وجود دارد که با توجه به اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی مصوب در سفر ریاست جمهوری، تلاش می شود با استفاده از بخشی از این اعتبار مدارسی با روش های صنعتی و نوین احداث و این مشکل نیز در استان حل شود.
مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: از مجموع ۲۴ هزار کلاس درس استان، پنج هزار و ۶۵۶کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و ۶ هزار و ۹۰ کلاس درس نیز نیازمند بازسازی است که امسال در تلاش هستیم تا با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات موردنیاز، عقب ماندگی های آذربایجان غربی در این زمینه جبران شود.
وی سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی برای هر دانش آموز را ۴٫۰۵ مترمربع اعلام کرد و افزود: این میزان از یانگین کشوری که ۵٫۱۸ مترمربع است؛ بیش از یک متر کمتر می باشد.
«رحمانی» بیان کرد: در سال گذشته مجموع اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته برای امر مدرسه سازی در استان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بود که در قالب آن، طرح های مختلفی از جمله مدارس احداثی برای جبران عقب ماندگی سرانه فضای آموزشی و هم در راستای مقاوم سازی، بازسازی و توسعه فضاهای آموزشی و ورزشی هزینه شد.
وی اظهار کرد: همچنین سال گذشته تعهد خیران برای ساخت مدرسه ۹۴۰ میلیارد ریال بود که بر اساس آن در سطح استان ۱۸۰مدرسه در قالب ۷۸۷کلاس درس احداث شد.
وی در خصوص وضعیت مدارس میاندوآب نیز بیان کرد: در میاندوآب سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز ۴٫۴۳ درصد است و با توجه به وجود ۳۱۱باب مدرسه در قالب یکهزار و ۱۲۰ کلاس درس در این شهرستان، حدود ۳۹۲کلاس درس تخریبی است و نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد.
وی گفت: همچنین در سطح استان سیستم گرمایشی ۶ هزار و ۲۸۲ کلاس درس از طریق بخاری های نفتی تامین می شود که سهم میاندوآب ۳۷۲ کلاس درس است و در سال ۹۸ استانداردسازی این مدارس در دستور کار قرار دارد.
آذربایجان غربی از نظر سرانه فضاهای آموزشی جایگاه مطلوبی در سطح کشور ندارد و در رتبه بیست و هشتم است؛ آموزش و پرورش استان در تلاش برای رسیدن به میانگین کشوری بوده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است که طی ۲ تا سه سال آینده با تزریق اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شاهد تغییرات مثبتی در این بخش خواهیم بود.
در حال حاضر نزدیک به ۲هزار و ۳۰۰ کلاس درس در استان در حال ساخت است و به طور میانگین بین ۳۰ تا ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از اعتبارات خیران، مشارکتی، استانی، ملی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و سپاه پاسداران برای ساخت آنها بهره گرفته می شود.
همچنین استان از نظر سرانه فضاهای پرورشی در رتبه ۲۸ قرار دارد و رتبه سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان ۲۹ کشور است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


2 − = یک