دولت با دستاویز تحریم به دلایلی مبهم معیشت ملت را آچمز کرده است

دولت با دستاویز تحریم به دلایلی مبهم معیشت ملت را آچمز کرده است

گروه اقتصادی: پاسخ عامه مردم در برابر اکثر مسائل و مشکلاتی که برای اقتصاد و معیشت پیش¬می آید و دولتمردان تحریم را بهانه می کنند، این است: ” دست خودشان است. می توانند مشکل را حل کنند اگر بخواهند…”. وضعیت امروز اقتصاد بر این پاسخ مردم صحه می گذارد. سال گذشته سخت ترین تحریمهای اقتصادی به کشور تحمیل شده است، فروش نفت ایران به گواه اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، این رقم درحالی عنوان شده که در دور قبلی تحریمها کمترین فروش نفت کشور رقمی نزدیک به ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. این دور جدید تحریمها در سال جاری نیز ادامه یافته و فعلا چشم انداز مشخصی برای پایان این دست کینه جویی ها وجود ندارد.
در این بین هرچند وضعیت اقتصاد در سال گذشته به شدت وخیم شد اما بر اساس آنچه خود دولت و مسئولان گزارش داده اند، رفته رفته شاهد بروز تغییرات مثبتی هستیم که ذکر آنها قابل توجه است.
بر اساس گزارش دولت، وضعیت تولید کالا و خدمات در نیمه اول سال ۹۸ بهبود یافته و به نظر می‌رسد چشم اندازها دراین حوزه‌ها مثبت است. در سال ۹۷ هرچند شدیدترین سقوط ارزش پول ملی با اعمال تحریمهای زورگویانه رقم خورد اما همین تحریمها به عاملی برای داخلی سازی بسیاری از محصولات و تحقق خواسته چندین ساله کاهش واردات بدل گشته است.
بر اساس آمارهای رسمی، در حالی که در سال ۹۶ نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است به نظر می‌رسد در پایان سال جاری میزان واردات کشور عددی بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار خواهد بود. بر این اساس، با وجود افزایش شدید نرخ ارز مسئولان تصمیم و خواست چندین ساله نظام برنامه ریزی کشور را جامع عمل پوشانده و به صورت جدی پیگیر کنترل واردات کالاهای مصرفی و غیر ضرور شده‌اند.
در ماههای اخیر اخبار مربوط به ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه داخل و عدم تامین ارز کالاهای لوکس و مصرفی آنچنان پرتکرار بود که خاظره تلخ افت و خیز لحظه‌ای قیمت دلار تا حدودی در اذهان کم رنگ شد.
به این ترتیب و با اتخاذ سیاست مورد اشاره رفته رفته واردات کشور تقریبا نصف شد و بر این اساس تقاضای واقعی ارز نیز کنترل شد. در پس این سیاست عملا ثبات به بازار ارز نیز برگشت و بعد از یک سال پر التهاب در بازار ارز شاهد ثبات نسبی قیمت ارز در کشور هستیم.
البته بایستی به این نکته توجه کرد که سیاست کاهش واردات در کنار افزایش نرخ ارز عملا مصرف کالای خارجی را کم طرفدار کرده و ذائقه مردم با توجه به افزایش قیمتها به سمت استفاده از کالاهای ایرانی تغییر کرده است. به عبارت ساده‌تر چه در فضای تولید کالای داخلی و چه در حوزه مصرف تغییرات مثبتی به نفع استفاده از کالای داخلی شکل گرفته است که این موضوع ناشی از همان سیاست کاهش و جلوگیری از واردات کالای خارجی و لوکس مصرفی بوده است.
از سوی دیگر بعد از عبور از دوره پر التهاب اشاره شده کم کم شاهد کاهش و تعادل قیمتها در بازار داخل نیز هستیم، به عنوان مثال قیمت مسکن که در سال ۹۷ بسیاری را شوکه کرده بود و شایعاتی مبنی بر سونامی قیمت مسکن نیز مطرح شده بود اما حالا خبر از کاهش و افت قیمت در مناطق مختلف تهران بار دیگر باعث تعجب و واکنش کارشناس و مصرف کنندگان شده است.
شاخصهای کلان سنجش قیمتها نیز همین موضوع را تایید می‌کنند، بر این اساس هرچند تورم میانگین در کانال ۴۰ درصد قرار گرفته است اما تورم نقطه جهت معکوس به خود گرفته و بعد از چند ماه افزایش بدون مهار حالا به کانال آرامش بازگشته است.
آمارهای مربوط به رشد اقتصادی بهار امسال که اخیرا از سوی بانک مرکزی اعلام شد، تا حدوی نشان دهنده عبور از فضای رکودی است. بر این اساس هرچند در فصول مختلف سال ۹۷ آمار رشد اقتصادی منفی و بعضا نگران کننده بود، اما در فصل اول سال جاری شاهد رشد بخش کشاورزی و خروج بخش صنعت از ارقام منفی بوده‌ایم.
تراز تجاری مثبت، خروج آمارهای رشد اقتصادی از اعداد منفی و رشد مثبت بخش کشاورزی، کاهش تورم نقطه‌ای، ثبات در بازار ارز همه اخباری امیدوارکننده و مثبتی هستند که خوش بین ترین افراد در بحبوحه بحران ارزی سال ۹۷ و جنگ تبلیغاتی و رسانه‌‌‌ای ناشی از تحریم اقتصادی انتظار آن را نداشتند. امروز به تدبیر همان مسئولان که در سال ۹۷ مواضع منفعلانه نسبت به تحریمهای خارجی داشتند شاهد بارقه‌های امید در فضای اقتصادی کشور هستیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، سال گذشته در حالی شدیدترین تحریمهای اقتصادی به کشور تحمیل شده بود که امروز نشانه های مثبت در اقتصاد نشان دهنده این واقعیت است که با صرف فعل خواستن مسئولان، تغییر معادلات پیچیده دور از ذهن نیست. به نظر میرسد فرمول حرکت مسئولان در سایه مقاومت و باز شدن گره‌های بیشتر این بار هم جواب داده است و بایستی منتظر ماند و دید آیا همین جهت گیری در باقی مانده سال ۹۸ نیز ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


2 × شش =