دورنمایی از دومین اکسپوی آثار هنری ارومیه

دورنمایی از دومین اکسپوی آثار هنری ارومیه

علی رزم آرای
گروه فرهنگی :هفته گذشته یکی از مهمترین رویدادها و شاید کم نظیرترین اتفاق هنری در سال¬های اخیر در کلانشهر ارومیه کلید خورد. این رویداد از حیث اجرا در دومین گام خود است:اکسپوی آثار هنرهای تجسمی ارومیه!
دومین دور از این رویداد مهم هنری در حالی در کلانشهر ارومیه رقم می¬خورد که پیشینه هنرهای تجسمی در استان و کلانشهرارومیه جز در میدان عمل فردی بزرگان هنری آن از حیث جریان¬سازی و جریان¬مداری به دور بوده است. بوده اند و هستند بزرگانی چون آلفرد یعقوب زاده، سیف¬ا… صمدی، رومین محتشم و …. در عکاسی، هانیبال الخاص و نصرت ا… مسلمیان در نقاشی، بهروز حشمت، بهروز دارش و اسفندیار مرادپور در مجسمه سازی و …. که همگی چهره بین¬المللی کلانشهر ارومیه و استان در هنرهای تجسمی بوده و هستند.اما در بعد جریان سازی هنری، ارومیه و استان ما هیچگاه حرفی برای گفتن نداشته است و این غریب نیست برای شهر و استانی که هنوز در بن بست تاریخ به دنبال کیستی و چیستی فرهنگی خود است، در عصری که دیرگاهی است آتشفشان¬های هنری، ادبی و فلسفی، جهانِ آن را درنوردیده و به زیر گرفته است.در حقیقت هنر معاصر در ارومیه ریشه در تاریخ انقلاب اسلامی دارد. یعنی بعد از انقلاب اسلامی، هنر معاصر در قد کشیدن شهرارومیه و حرکت ناموزون آن به سوی آینده، تازه تازه سربرآورد و در کورسوی مسیر خود خواهان حرکت و شاخه شاخه شدن، شد.تا آنجا که حافظه کلاشهرارومیه به خاطر می¬آورد، فضا و ساختاری که به توان وجود سخت افزاری هنر را در رشته¬های گوناگون آن، در حال رشد دید، تا قبل از دهه هفتاد شمسی، نمی¬توان نام برد. هنرهای تجسمی در قالب هنرمعاصر در این شهر و استان آن عمری کمتر از دو دهه دارد. پیش از آن هرچه بوده قالب فردی داشته و اغلب نیز خارج از این شهر و استان آن بوده¬است! کجا می توان از یک نگارخانه یا گالری در دهه شصت و یا اوایل هفتاد نام برد که مستقلاً و یا در قالب ساختار دولتی پذیرای آثار نمایشگاهی هنرمندان هنرهای تجسمی بوده باشد. آموزشگاه¬های هنری هم عمری در حدود همین دو دهه دارند و یا شاید کمی بیشتر!
اما اصل موضوع آنجاست که در آن سال¬ها، محملی برای خلاقیت، عرضه و ارائه داشته¬های هنری در کلانشهرارومیه نمی-توان نام برد و همین خلاء وجود هنرمند معاصر ومدرن را هم در این شهر زیرسؤال می¬برد؟ بهتر است خلاصه کنیم و در یک کلام: هنرمند اورموی (یا استانی) و هنرش، در میانسالی هنر مدرن در کشورش، در نوجوانی خود بسر می¬برند؟!با این پیشینه، رویداد مهم اکسپوی فروش آثار هنری ارومیه از چند بعد اهمیت ویژه می¬یابد. ابتداً اشاره می¬شود که با تأسیس مجتمع فرهنگی هنری ارومیه در سال ۱۳۷۵ و وجود انجمن خوشنویسی پیش از آن، و از دیگر سو فعالیت¬های مثمرثمر سازمان حوزه¬هنری آذربایجان¬غربی در سال¬های اخیر با تأسیس کارگاه هنرهای تجسمی و افتتاح گالری آن در سال جاری و نیز فعالیت¬های شهری درخور شهرداری¬ارومیه همراه با سازمان¬های تابعه خود، وجود و حرکت هنر معاصر را در قالب آثار تجسمی جانی تازه بخشیده و تکاپوهای سال¬های اخیر در قالب نمایشگاه¬ها، جشنواره¬ها، کارگاه¬های تخصصی و اجرای¬های مختلف شهری و … غیر قابل انکار است اما همچنان ما در دوران نوجوانی هنرهای معاصر در کلانشهر ارومیه و استان هستیم.قبل از ورد به شرح ابعاد ویژه برگزاری اکسپوی آثار هنری در ارومیه ابتدا به تعریفی از اکسپو برسیم:Lاکسپو کاملا گزینشی عمل می‌کند. هنرمندش را دعوت کرده، انفرادی لابی می‌کند و قیمت گذاری بر اساس تفاهم است. به عبارت دیگر چون حرکتی کاملا اقتصادی است، پس باید کلیه تعاملات آن دو سویه باشد.K (محمدرضا رفایی- برگزارکننده اکسپوی تخصصی عکاسی در کشور- پایگاه اینترنتی عکاسی، www.akkasee.com
اگر همین زاویه دید را نسبت به اکسپو که در حقیقت نمایشگاه فروش آثار هنری معنا می¬شود، در نظر بگیرم، چند مؤلفه از آن قابل استخراج است. این مؤلفه¬ها درحقیقت ویژگی یک اکسپوی موفق به حساب می¬آیند:
الف- گزینش یا انتخاب براساس دعوت ازهنرمندان: به عبارتی اکسپو آثارهنری در پی جمع آوری آثار ناب است تا جنبه هنری فرایند اجرایی خود را نیز تأمین کند. براین اساس هم هنرمند وهم اثر هنری ناب مورد توجه است. این یعنی معرفی و ایجاد تعامل فی¬مابین هنرمندانی که نماینده واقعی هنر خود و منطقه خود در یک رشته خاص هنری هستند!
ب- قیمت گذاری تفاهمی و لابی¬گری انفرادی: براین اساس قابلیت عرضه و سنجش ارزش مادی آثار بر اساس جو و موقعیت اکسپو و طبقات مختلف مخاطبان آن مد نظر است. تضمین حداقلی برای عرضه و فروش آثار و ایجاد تعامل مهم اقتصادهنر در گستره¬ای مشخص!
ج- اگر دو تعامل مهم اقتصاد هنر و اجرای واقعی هنر را در قالب یک اکسپو موفق در نظر داشته باشیم باید درانتظار ایجاد یک چرخه مداوم ومعقول در تولید و عرضه آثار و نیز ایجاد شکبه ارتباطی فی مابین فضاهای مختلف هنری اعم از گالری-های مطرح کشور در زمینه نمایش و فروش آثار، اکسپوهای فعال کشور( که ظاهراً بنا به گفته فردین میلانی صدر دبیر اکسپوی ارومیه: »ارومیه بعد از تهران قطب آرت اکسپوی ارومیه شده است« ناظر برهمین بعد است- پایگاه خبری چی-چست نیوز) و نیز زمینه برگزاری اکسپوهای ایرانی خارج از کشور و یا قابلیت شرکت در اکسپو¬های منطقه¬ای و بین¬المللی برای مثال در ترکیه یا دبی و …. باشیم.
در نهایت کلانشهرارومیه هنوز در عرصه¬های مختلف به کلان بودن و کلان دیدن و کلان معرفی کردن خود باور ندارد. اکسپوی ارومیه فرصت مغتنمی است در جهت ایجاد روحیه کلان باوری در هنر، ادبیات و فرهنگ این کلانشهر.
ارومیه خواه یا ناخواه دستخوش تغییرات به هنگام یا نابهنگام است، شناخت، عرضه، حمایت و معرفی در این خصوص از صفحات رسانه¬های جمعی آغاز می¬شود، بکوشم که در متن این تغییرات لااقل حضور به هنگام داشته باشیم!

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹ ب.ظ

دیدگاه


4 − = هیچ