دعواهای انتخاباتی، مردم را از بهبود وضعیت کشور ناامید می‌کند

دعواهای انتخاباتی، مردم را از بهبود وضعیت کشور ناامید می‌کند

گروه جامعه: عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و جمعیت زنان انقلاب اسلامی، پرهیز از بدزبانی و تخریب را یکی از عوامل موثر در امید مردم و حضور آنها پای صندوق‌ها دانست و تاکید کرد: در غیر این‌صورت وقتی مردم ببینند همه دارند یکدیگر را تخریب می‌کنند، ناامید می‌شوند.
در ادامه گفت‌وگو با فعالان سیاسی درباره روند طی شده برای انتخابات ریاست جمهوری خردادماه امسال و نقش جریان‌ها و گروه‌ها برای مشارکت حداکثری، عملکرد مجلس در این زمینه و …، »لاله افتخاری« که سابقه سه دور نمایندگی مجلس را دارد، به پرسش‌ها پاسخ داد.
*با توجه به تاکید مسئولان بویژه رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری بر مشارکت حداکثری، حساسیت حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در همه ادوار حتی در صدر اسلام مشارکت حداکثری مردم در امور اهمیت داشته است اما مشارکت همراه با بصیرت نیز مهم است؛ در صدر اسلام، حضرت‌علی(ع) با اینکه مقام امامت داشتند اما وقتی به خلافت رسیدند و زمام امور را در دست گرفتند که مردم حضور پیدا کردند.
امروز هم در کشور ما مشارکت مردم مهم است، بویژه به دلیل دشمنانی که داریم، مسائل اقتصادی موجود و تلاش بیشتز از ۴۰ سالی که دشمنان برای ناامیدی مردم از نظام کرده‌اند؛ در یکی دو سال اخیر بیش از همیشه، نقشه‌های دشمنان و برخی بی‌تدبیریها سبب شد تا به زندگی مردم، سلامتی و آینده آنها آسیب وارد شود؛ اما حضور پرشور و با بصیرت مردم پای صندوق‌های رای، می‌تواند در حل مشکلات، اقتدار و استقلال کشور و نیز در ترساندن دشمنان بسیار موثر باشد.
* شورای نگهبان و نهادهای نظارتی چگونه می‌توانند در برگزاری پرشور انتخابات، ایفای نقش کنند؟
شورای نگهبان همانطوری که همیشه اینگونه بوده، باید بدون جهت‌گیری خاص، افرادی را تائید کند که واقعا به عنوان رَجل سیاسی و معتمد مردم مطرح باشند و می‌توانند زمام امور را دست بگیرند؛ تائید افرادی که واقعا لیاقت و صلاحیت لازم را به عنوان رجل سیاسی دارند می‌تواند در انتخاب و امیدواری مردم و حضور آنها پای صندوق رای تاثیرگذار باشد؛ در این‌صورت ان‌شاءالله رقابت سالمی پیش خواهد آمد و امیدواریم مردم هم فرد مناسبی را انتخاب کنند.
* بیشتر مردم عادی، قوای مختلف نظام را به یک چشم می‌بینند و برخلاف سیاسیون، از نظر مردم بین دستگاه‌های مختلف تفاوتی نیست؛ با توجه به سابقه شما در مجلس، آیا فعالیت چند ماهه مجلس یازدهم در جهت تشویق جامعه به مشارکت بیشتر بوده است؟
فعالیت مجلس یازدهم در خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، یک‌ساله می‌شود
معتقدم این مجلس هم اقدامات خوب و ارزشمندی در جهت دفاع از حقوق مردم انجام داده و هم اقدامات نسنجیده و ناپخته‌ای داشته که به گفته برخی از مجلسی‌ها، ناشی از روش آزمون و خطاست.
بنابراین به عملکرد مجلس نمی‌توان با صفر یا صد نمره داد؛ مجلس نه نمره بالایی دارد که در جهت امیدافزایی مردم بوده باشد نه نمره‌ای پایین؛ با این‌حال تا حدودی توانسته کارهایی کند که لازم است مردم انشاءالله آثار آن را ببینند.
* در همین رابطه، رفتارهایی از برخی چهره‌های مجلس می‌بینیم که از نگاه ناظران، دخالت در کارهای اجرایی است، نظر شما چیست؟
باید رفتارها را کاملا از هم جدا و یکی یکی بررسی و مشخص کرد که دقیقا کدام عملکرد دخالت در امور اجرایی است؛ اموری مانند اصلاح بودجه که وظیفه مجلس است، یا اگر مسائل دیگری هست که به نظر می‌اید چندان دخالتی در اجرا نبوده … .
* مثلا سفرهای استانی؟
نه! سفر استانی همیشه بوده و باید باشد؛ کسی که نماینده یک حوزه انتخابیه است، معمولا به طور عادی، ماهیانه یک هفته لازم است در همان حوزه باشد؛ رئیس مجلس هم باید برای نظارت میدانی و حضور در جمع مردم و بررسی حسن اجرای مصوبه‌ها، در سفرهای مختلف شرکت کند.
کلا مسئولان سه قوه باید در بین مردم باشند وگرنه روی پوشاندن از مردم یا فقط حضور در دفتر و محل کار خود، باعث می‌شود از واقعیاتی که ممکن است برایشان درست منتقل نشده باشد، غفلت کنند
از این منظر سفر استانی کار ارزشمندی است و در شرایط کرونایی هم باعث زحمت است اما رئیسان سه قوه باید در میان مردم باشند؛ در غیر این‌صورت، فایده زیادی ندارد چون مسائل را نه مستقیم، که از چشم دیگران می‌بینند؛ به نظرم، همین حضورهاست که مردم را دلگرم می‌کند.
* از نگاه برخی تحلیلگران، اینگونه اقدامات و سفرهای استانی با انتخابات ریاست جمهوری و مرتبط است.
این نظر بیشتر ادعای برخی رقباست؛ این سفرها از نظر شورای نگهبان مشکلی ندارد و مسئولان می‌توانند همزمان با مسئولیتی که دارند، نامزد انتخابات هم باشند؛ اما به هر صورت اگر این اقدامات واقعا در چارچوب نظارت بر عملکردها و اجرای بهینه مصوبه‌های مجلس باشد، درست است… ؛ اما اگر خدای نکرده با هدف نیرو چینی یا کارهای دیگری باشد، به طور قطع از ارزش انجام وظیفه می‌کاهد.
*آخرین تجربه مشارکت مردم، مربوط به اسفند ۹۸ است که در مقایسه با گذشته کاهش یافته است؛ آیا به نظر شما این تجربه برای ۱۴۰۰ تکرار می‌شود؟
امیدوارم مردم مشارکت بیشتری داشته باشند و تاکید می‌کنم در کنار این حضور حداکثری، بصیرت نیز مهم است؛ مردم باید توجه داشته باشند که در بهبود یا عقبگرد امور زندگی‌شان، بسیار تاثیرگذارند؛ فکر می‌کنم در خرداد امسال مردم حضور بیشتری خواهند داشت و با استقبال بهتری پای صندوق رای مواجه خواهیم بود.
ایرناپلاس: در ماه‌های گذشته، رهبری چندین بار بر رعایت تقوای سیاسی، اخلاق، شان مسئولان و پرهیز از بدزبانی تاکید کرده‌اند؛ از نظر شما در آستانه انتخابات، کاندیداها یا گروه‌های سیاسی چه وظیفه‌ای در عمل به تاکیدات رهبری دارند که می‌تواند در مشارکت پرشور نیز اثرگذار باشد؟
وقتی عده‌ای به جای اثبات خود، به تخریب و هتاکی دیگران می‌پردازند و هیچ حد ومرزی هم برای این رفتار خود قائل نیستند، ذهن‌ها می‌رود به انتخابات اخیر آمریکا که هنوز زمان زیادی از آن نگذشته و مردم آن را به یاد دارند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا پلاس،آن رفتار ویترینی بود از ناکارآمدی و اشکالات دولت آمریکا؛ معتقدم اگر نامزدها و طرفدارانشان، گروه‌های سیاسی و احزاب، بیایند خود را اثبات کنند و به بیان شاخص‌ها و معیارها بپردازند و در یک فضای سالم با رعایت اخلاق رفتار کنند
هم مردم امیدوارتر می‌شوند و هم وقتی پای صندوق‌های رای می‌آیند با آگاهی کامل و بصیرت حضور پیدا می‌کنند.
در غیر این‌صورت وقتی ببینند همه دارند یکدیگر را تخریب می‌کنند، ناامید می‌شوند؛ طبیعی است وقتی شاهد باشیم حتی دو بخش از یک جناح، باهم مخالفت می‌کنند، جامعه می‌گوید اگر اینها رای بیاورند و به مسئولیت برسند، قطعا به فکر ما نخواهند بود و دعوایشان سر چیز دیگری است نه رقابت برای بهبود وضعیت کشور و جامعه.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = شش