گمانی ها زنی هادرخصوص شدن گسل سيلوانا و پيش بيني يک زلزله بزرگ براي اروميه

در زلزله عظیم ارومیه چندهزار نفر جان خود را از دست می دهند

در زلزله عظیم ارومیه چندهزار نفر جان خود را از دست می دهند

گروه اجتماعی: عمده بافت های فرسوده در منطقه ۴ شهرداری ارومیه واقع شده است و این منطقه از شهر ارومیه به علت داشتن بیش از ??سال قدمت و ناپایداری در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است.زمین لرزه یک پدیده طبیعی است که به خودی خود مخرب نیست و با ترکیب ساخت بشر مرگ و میر را به همراه دارد.
ارومیه با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر در منطقه فعال از نظر زلزله خیزی قرار دارد که توجه بیش از پیش به این موضوع در مناطق مختلف شهری احساس می شود.برابر قانون برنامه پنجم توسعه سال ۱۳۸۵وزارت راه و شهر سازی و شهرداری ها موظفند هر سال در طول برنامه حداقل ۱۰ درصد از بافت های فرسوده شهری را احیا و بازسازی و تسهیلات و بودجه آن نیز همه ساله در بودجه عمومی پیش بینی و در اختیار مسکن یا شهرداری و یا مجری طرح با معرفی شهرداری قرار گیرد.
*نظارت بر ساخت و سازهای شهری در ارومیه ضعیف است
عابد فتاحی، یکی از سه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اروم نیوز با ساخت و سازهای غیرمجاز شبانه در این شهر اشاره کرد و گفت: این ساختمان ها از کمترین استانداردهای مقاومتی در برابر زلزله برخوردار نیست اند و با خفیف ترین زلزله نیز تخریب می شوند.
وی اظهار کرد: برخی از ساختمان های های شناسانامه دار که با هزینه هنگفت با نظارت سازمان نظام مهندسی نیز ساخته می شوند، استانداردهای لازم را ندارند و این سازمان هزینه نظارت را فقط می گیرد و نظارت واقعی، تخصصی و عملی را انجام نمی دهد.
*ساختمان های ارومیه با خفیف ترین زلزله تخریب می شوند
فتاحی افزود: طبق مطالعات زمین شناسان که احتمال وقوع زلزله با ریشترهای بالا در آینده در مناطق شمالغرب کشور را پیش بینی کرده اند، نیاز است که ساختمان های شهری مقاومت لازم را داشته باشند، اما به خاطر نظارت ضعیف بر ساخت و سازها این مقاومت لازم وجود ندارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شهرداری و سازمان نظام مهندسی موظفند بر رعایت آئین نامه های مربوط به ساخت و سازها نظارت کنند.
*ارومیه ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده دارد
خلیل محبت خواه، مدیر کل راه و شهرسازی در خصوص بافت های فرسوده و گسترش نامتوازن شهر گفت: براساس جلساتی که درباره بافت های فرسوده و ناکارآمدی شهری برگزار شده، ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در آذربایجان غربی وجود دارد که از این مقدار ۴۱۷ هکتار مربوط به ارومیه است..
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اظهار کرد: بخش رسیدگی به بافت های فرسوده در اداره کل راه و شهرسازی استان به این موضوع رسیدگی می کند و در برنامه کاری خود دارد تا به تعهدات خود عمل کند.
*گسل های نزدیک شهر ارومیه فعال شده است
میر علی محمدی، رئیس کمسیون عمران، برنامه ریزی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر ارومیه نیز با اشاره به وجود ??? هکتار بافت فرسوده مصوب با قدمت بالای ?? سال در ارومیه ، بیان کرد: عمده بافت های فرسوده در منطقه ۴ شهرداری ارومیه واقع شده است و این منطقه از شهر ارومیه به علت داشتن بیش از ??سال قدمت و ناپایداری در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است.وی درباره وضعیت لرزه پذیری شهر ارومیه اظهار کرد: براساس ویرایش دوم آیین نامه لرزه خیزی ???? شهر ارومیه از منطقه لرزه خیزی متوسط به زیاد بعلت فعال شدن گسل های نزدیک شهر ارومیه از جمله سیلوانا ارتقاء یافته است.
*منطقه ۴ ارومیه آسیب پذیرترین منطقه شهر در برابر زلزله
رئیس کمسیون عمران، برنامه ریزی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به آسیب پذیری بالای بافت فرسوده شهری به ویژه منطقه ? ، افزود: علاوه بر بافت فرسوده شهری در مناطقی چون اسلام آباد یک و دو، حسین آباد، علی آباد ، کوهنورد و سایر مناطق حاشیه نشین ارومیه توان مقاومت لازم را در مقابل زلزله را نداشته که در این مناطق باید مقوله نوسازی و بهسازی با شدت بیشتری دنبال شود.
*سوء استفاده فرصت طلبان در ساخت و ساز شهری دلیل ضعف مقاوم سازی ساختمان_ها
وی با اشاره به مقوله مقاوم سازی ساختمان های شهر ارومیه ، گفت: هم اینک تمامی ساختمان های شهری ارومیه با همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری ارومیه از سال ?? به بعد دارای مقاومت لازم در مقابل زلزله بوده و اگر در یک سری از ساخت و ساز های داخل شهری مقوله مقاوم سازی رعایت نمی شود بعلت حضور یک سری افراد فرصت طلب در امر ساخت و ساز شهری است.
*حیله بساز بفروش ها با هدف سود کلان
به گزاش آرازآذربایجان به نقل ازاروم نیوز، خلیلی، یکی از مشاورین املاک در منطقه بهداری ارومیه نیز درباره ساختمان های این منطقه گفت: از آنجایی که املاک زیادی در این منطقه خرید و فروش می شود روزانه به بیش از ۵ ساختمان می روم، به خاطر اینکه برخی افراد شغلشان بساز و بفروش است، ساختمان هایی با استحکام کم می سازند و برای انکه سود کلامی به جیب بزنند، به مقوله مقاوم سازی توجهی نمی کنند.وی می گوید: بسیاری از افرادی که بقصد خرید ملکی را دارند تنها ظاهر قضیه را می بینند و از باطن ساختمان خبری ندارند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 11