رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور:

دریاچه ارومیه دیگر آرتمیای زنده ندارد

دریاچه ارومیه دیگر آرتمیای زنده ندارد

گروه اجتماعی: رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: دریاچه ارومیه آرتمیای زنده ندارد.
با افزایش تبخیر آب و بالا رفتن غلظت نمک دریاچه ارومیه وضعیت آرتمیا ارومیانا تنها جاندار این تالاب بین المللی نیز بحرانی شد.
علی نکویی فرد با بیان اینکه طی نمونه_برداری_های صورت گرفته در نیمه دوم تیرماه امسال تعداد سیست آرتمیا به شدت کاهش یافته است افزود: بر اساس آخرین نمونه برداری صورت گرفته و بررسی فاکتورهای زیستی و غیرزیستی در دو ایستگاه زنبیل و آق گنبد شاهد کاهش تعداد سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه و وضعیت بحرانی این گونه ارزشمند هستیم.
وی با بیان اینکه بر اساس این ارزیابی ها متاسفانه آرتمیای بالغ نیز در دریاچه ارومیه مشاهده نشد گفت: در این راستا بر اساس نمونه برداری صورت گرفته میزان غلظت نمک در ایستگاه زنبیل به ۳۲۳ گرم در لیتر و در ایستگاه آق گنبد ۳۳۶ گرم در لیتر رسیده است.
سیست آرتمیا کاهش قابل توجهی دارد
نکویی فرد اضافه کرد: با توجه به نمونه برداری صورت گرفته میزان سیست آرتیما در ایستگاه زنبیل ۶۵ هزارم عدد در لیتر و در ایستگاه آق گنبد به یک دهم عدد در لیتر رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال کاهش قابل توجهی نشان می دهد.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به تغییر رنگ دریاچه ارومیه نیز گفت: به دلیل بالا رفتن شوری بیش از حد آب دریاچه ارومیه و کاهش اکسیژن و ترشح رنگدانه های قرمز توسط جلبک دونالیلا سالینا رنگ دریاچه ارومیه به قرمز تغییر رنگ داده است.نکویی فرد خاطرنشان کرد: بر اساس نمونه برداری های صورت گرفته جلبک دونالیلا سالینا به ۱٫۶ میلیون عدد در لیتر و در ایستگاه آق گنبد به ۱٫۲ میلیون عدد در لیتر رسیده که کاهش چشمگیری نشان می دهد.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از افزایش دو سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: بر اساس آخرین بررسی صورت گرفته تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰٫۶۱ سانیتمتر بود که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال دو سانیتمتر افزایش نشان می دهد.
ستاد احیا دریاچه ارومیه هیچ اعتباری به مرکز تحقیقات آرتیمای کشور اختصاص نداده است
وی با گلایه از عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه به این مرکز جهت انجام تحقیقات در خصوص آرتمیا گفت: این نمونه برداری های صورت گرفته تنها در دو ایستگاه ساحلی و از طریق صرفه جویی از اعتبارات اختصاص یافته به طرح های تحقیقاتی صورت می گیرد.
نکویی فرد گفت: متاسفانه ستاد احیای دریاچه ارومیه با وجود پیگیری های مکرر تا کنون ریالی به این مرکز جهت انجام تحقیقات در خصوص آرتمیا و دریاچه ارومیه نداده و اگر بخشی از اعتبارات توسط دستگاه های نظارتی یا ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص یابد قادر به انجام مطالعات در سطح وسیع و ایستگاه های بیشتری خواهیم بود.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از انقراض آرتمیا بانک سیست آرتمیا اورمیانا راه اندازی می_شود افزود: راه اندازی بانک ژن که از تعهدات مرکز تحقیقات آرتمیاست در صورت تامین اعتبار طی نیمه نخست سال جاری در دستور کار قرار می گیرد.
مرکز تحقیقات آرتمیای کشور نیز یکی از ۱۱ مرکز وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلات در کشور است که در سال ۱۳۸۴ شمسی با هدف پایش ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه راه اندازی شد.
آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته ‌شده در جهان است و در حالت طبیعی ۵۲ درصد پروتئین و چهار درصد چربی دارد که می‌توان میزان چربی آن را در پرورش مصنوعی و غذادهی دستی به میزان ۱۴ درصد افزایش داد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، در حال حاضر ترکیب جمعیتی آرتمیا ارومیانا تنها موجود ارزشمند دریاچه ارومیه از بین رفته و تنها می‌توان سیست(تخم) این موجود را در این زیست بوم بحرانی پیدا کرد سیست‌های ارزشمندی که اگر چاره‌اندیشی نشود باید منتظر انقراض نسل آرتمیا ارومیانا در داخل دریاچه ارومیه بود
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


9 × نُه =