معاون امور عمراني استاندار:

کاهش ۵ سانتیمتری ترازدریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه پارسال

کاهش ۵ سانتیمتری ترازدریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه پارسال

گروه خبر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰٫۶۵ سانتیمتر رسیده است.
هادی بهادری با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه به صورت روزانه رصد می شود اظهارداشت: بر اساس آخرین برآورد امروز سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰٫۶۵ سانتیمتر رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال ? سانتیمتر کاهش نشان می دهد.
وی با اعلام اینکه این در حالی است که سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با ابتدای سال زراعی جاری ۶۰ سانتیمتر بالا آمده است عنوان کرد: بارندگی های مناسب به همراه اجرای طرح های احیا یکی از عوامل بالا آمدن سطح آب دریاچه بوده است.
بهادری با اشاره به رها سازی ۱۳۷ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان به دریاچه ارومیه در اسفندماه سال گذشته ادامه داد: امسال نیز بخشی از آب پشت سدهای استان به دریاچه ارومیه رهاسازی می شود اما بسته زمان و شرایط خواهد بود تا شاهد هدررفت آن نباشیم.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تشدید اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه تابستان امسال شاهد هوای گرم خواهیم بود و این یعنی به این وضعیت نباید دلخوش بود که دریاچه ارومیه وضعیت بهتری داشته باشد.بهادری در خصوص تزریق اعتبارات طرح های احیای دریاچه ارومیه نیز افزود: هم اکنون اعتبار پروژه های شرکت آب منطقه ای، آب و فاضلاب در مجموع وزارت نیرو تخصیص داده شده و طرح ها با قوت بیشتر در حال اجرا هستند.
وی همچنین خواستار همکاری و مساعدت مردم و کشاورزان در خصوص صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف آب شد و اعلام کرد: بدون مشارکت همگانی و مردمی احیای دریاچه ارومیه مشکل خواهد بود.
نزدیک دو دهه است دریاچه ارومیه آهنگ خشک شدن را طی می کند که یک دهه آن به توجهی مسئولان گذشت تا اینکه در سالهای اخیر همایش های بین المللی، ملی و استانی برگزار شد حتی شورای منطقه ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه نیز تشکیل و طرح های مختلفی در این سالها تدوین شد ولی با گذشت این همه سال هنوز مسئولان و کارشناسان اندر خم یک کوچه اند چرا که آمارها، طرح ها و نظرات کارشناسی تفاوت های فاحشی با یکدیگر دارند.
برخی کارشناسان پایین بودن راندمان آب در بخش کشاورزی و مصرف بالای این بخش و کارشناسان حوزه کشاورزی سدها را از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان می کنند. این در حالی است که هنوز با گذشت این همه مدت و برگزاری سمینارها و همایش ها هنوز مسئولان به نظر واحد و راهکارهای عملی تر برای حل هرچه سریعتر این بحران نرسیده اند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 4