دریاچه ارومیه تا پایان شهریور ۹۴ خشک می شود

دریاچه ارومیه تا پایان شهریور ۹۴ خشک می شود

گروه اجتماعی: دریاچه ارومیه به عنوان بیستمین دریاچه بزرگ جهان و یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی امروزه در شرایطی قرار دارد که خشکسالی های دهه اخیر در منطقه و تبخیر بسیار بالا به همراه گرمای بیش از حد و کاهش آب ورودی به دریاچه ارومیه سبب شده است که غلظت نمک به بالای ۴۰۰ گرم بر لیتر رسیده و شرایط مطلوب برای ادامه حیات آرتمیا ارومیه از بین برود.
جدیدترین گزارشی که درباره دریاچه ارومیه این روزها به گوش می رسد حاکی از مرگ و نابودی کامل آرتمیا دارد و به گفته کارشناسان حتی می توان گفت از سه یا چهار سال گذشته آرتمیای زنده دیگر در دریاچه ارومیه مشاهده نشده است.که در این باره بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه و عضو برجسته هیات علمی دانشگاه ارومیه درباره ابعاد مختلف بحران دریاچه ارومیه و آخرین وضعیت آرتمیا به سوالات خبرنگار اروم نیوز پاسخ داده است.
این استاد دانشگاه که دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم جانوری و میکروبیولوژی دانشگاه ام.اس. بارودا هندوستان گذرانده و درجه دکترای خود را از دانشگاه گنت کشور بلژیک در رشته آبزیان گرایش آرتمیا اخذ کرده است درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه می گوید:آخرین اطلاعات موجود درباره میزان افزایش آب دریاچه ارومیه بر می گردد به گزارش اخیری که در شهریور ماه درباره افزایش۲۵ سانتیمتری میزان آب دریاچه ارومیه منتشرشد .
درست است این مقدار نسبت بالایی بود اما اگر در ابعاد وسیع بخواهیم در نظر بگیریم اصلا چشمگیری نیست.در حال حاضر نیز وضعیت همان وضعیت بحرانی است با اینکه سطح دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده ولی چون عمق آن کم است اگر وضعیت بارندگی در زمستان به این شکل ادامه پیدا کند قطعا دریاچه ارومیه تا پایان شهریورماه ۹۴ صد در صد خشک خواهد شد.
* در حال حاضر مهمترین اقداماتی که برای احیای دریاچه ارومیه در حال اجراست چیست؟
یکسری اقدامات عملیاتی در راستای تغییر الگوی کشت، کنترل بهره برداری از آب های زیر زمینی و همچنین انتقال آب از رودخانه زاب شروع شده است ولی مسئله ای که مهم است اینکه چه موقع این اقدامات نتیجه خواهد داد .
* وضعیت آرتمیای دریاچه ارومیه چگونه ارزیابی می کنید؟
از حدود ۳ سال پیش به دلیل غلظت بالای نمک دریاچه ارومیه می توان گفت آرتمیا به طور کامل از بین رفته است.
* استاندارد شوری آب برای زیست آرتمیا چقدر است؟
بهترین شرایط برای زیست آرتمیا حداکثر شوری زیر ۲۰۰ گرم در لیتر است ولی با توجه به اینکه در حاضرمیزان شوری آب دریاچه ارومیه ۴۵۰ گرم در لیتر است به همین علت جزجلبک های تک سلولی و برخی باکتری ها هیچ موجودی نمی تواند در این شرایط زندگی کند.
* از تبعات زیست محیطی از بین رفتن آرتمیا بفرمایید.
با توجه به اینکه این جاندار شاخص ترین موجود زنده دریاچه محسوب می شود وغذای اصلی پرندگان را تشکیل می دهد بالتبع از بین رفتن این موجود باعث تغییر سیکل چرخه حیات برخی از پرندگان و موجودات خواهد بود.
* از میزان تاثیر آرتمیا در آبزی پروری کشور بفرمایید.
با توجه به اینکه آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد دارد اگر امروز به هر دلیلی واردات تخم آرتمیا از خارج متوقف شود صنعت آبزی پروری کشور با مشکل مواجه خواهد شد.که اگر بتوانیم آرتمیای دریاچه ارومیه را دوباره احیا کنیم می توانیم علاوه بر ۲میلیون دلاری که سالانه صرف خرید تخم آرتمیا در کشور می شود را صرفه جویی کنیم بلکه می توانیم سالانه تا ۱۰ میلیارد دلار نیز دآمد داشته باشیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۱ ق.ظ

۱ نظر

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. 0

    با سلام .و تبریک میلاد.قابل عرضاینکه،باید در نظر داشت که چرخه اب بهم خورده..اب ورودی دو قسمت برابر نیست..اما نسخه هایی هستدکه میتواند دریاچه زنده بماند،..! جمع اوری سریع نمکهای هاشیه دریاچه ارومیه،..!رسانیدن اب ارس و اب زاب یا کلوی که از ایران خارج میشود،..!و نسخه نهایی بستن دهانه پل وزنده نگهداشتن نصف دریاچه ارومیه و….

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


− هفت = 0