دردسر عشق‌های مجازی

دردسر عشق‌های مجازی

گروه اجتماعی: این روزها در عصر دیجیتال همه چیز تغییر کرده؛ این تغییرات به حدی بوده که در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی‌ها نیز تاثیر گذاشته مثل همین نحوه ازدواج جوانان. اگر تا دیروز حجب و حیای جوانان قدیم اجازه نمی‌داد تا سر صحبت در این زمینه را با والدین خود باز کنند اما اکنون چنین نیست.
جوانان امروزی کمتر به نقش والدین در زمینه ازدواج که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاق در زندگی هر فردی است، توجه دارند، گویا به حدی از تجربه رسیده اند که بد یا خوب زندگی را بدانند انتخاب درست از نادرست را تشخیص دهند متاسفانه این روزها والدین تنها شده اند و کمتر در تصمیم گیری‌های بزرگ فرزندان خود دخیل هستند.
جوانان امروزی ملاک درست و مشخصی از همسر آینده خود ندارند و گاه به ظاهر و تیپ افراد بسنده می کنند اما زمانی این اتفاق بدتر رقم می_خورد که به فضای مجازی کشیده می شود، چه بسیار افرادی که در فضای مجازی به دوستی و ازدواج های اینترنتی روی آورده و در انتها با شکست مواجه شده اند البته شکست هایی که گاه قابل جبران نیست.
والدین در این زمینه گلایه هایی دارند و به گفته برخی آنها این گلایه ها را با خود در میان می گذارند و گوش شنوایی ندارند. برخی از والدین می گویند به حدی جوانمان را نصیحت کرده و خواسته ایم آنها را از یک تصمیم اشتباه آگاه کنیم اما فایده ای نداشته و حرف های ما برای آن ها تکراری شده است.
یکی از والدین می گوید: یک زمانی والدین جایگاه خاصی در بین اعضای خانواده داشتند و بدون اجازه آن ها کسی حق آب خوردن نداشت یک زمانی جلوی بزرگترها پاهایمان را دراز نمی_کردیم حالا همه این ها به کنار و اصلا نمی_خواهیم مثل گذشته با ما رفتار شود اما حداقل احترام به والدین را فراموش نکنند و چند وقت پیش پسرم به اجبار خودش با دختری که در فضای مجازی با او آشنا شده بود، ازدواج کرد اما طول ازدواج آنها همین چند ماه بود و از همسرش جدا شد و اکنون باید مهریه سنگین خانومش را بپردازد، وقتی زیر یک سقف رفت تازه فهمید با فردی ازدواج کرده که اصلا اهل زندگی نیست و به دنبال مسائل مربوط به خودش است. پسرم ابراز تاسف کرد که چرا به حرف ما گوش نداد اما چه فایده، کار از کار گذشته و او مانده با یک تجربه تلخ و بدهی سنگین.
یکی از والدین دیگر در این زمینه می گوید: ما ایرانی ها در تاریخ خود ثابت کرده ایم که اصل احترام به والدین همواره برای ما مهم و ارزش بوده، ارزشی که این روزها گویا به کم رنگی روی آورده و جوانان به آنها کمتر بها داده اند، این روزها جوان ها تاحدودی به خانواده که نهاد آن را والدین تشکیل می دهند، بی مهری می کنند و این بی مهری ها بیشتر در شیوه انتخاب همسر رخ می_نماید. اگر یک روزی والدین راس و محور شکل گیری زندگی دو جوان بودند گویا اکنون به حاشیه رانده شده و جای آن ها را فضای مجازی گرفته است.
وی ادامه می دهد: اگر قدیمی ها یا والدین ما نکته ای را مدام یادآور می شوند هر چند با ادبیاتی ساده، از سر تجربه و پختگی بوده، تجربه ای که اکنون دیگر دیده و شنیده نمی شود. چه بسیار آشنایی و در نهایت ازدواج هایی که از فضای مجازی آغاز شده و به نتیجه ای نافرجام ختم شده است.
در همسایگی ما دختری با پسری که در فضای مجازی با او آشنا شده بود ازدواج کرد که بعد از چند سال به طلاق انجامید، دختر جوان متوجه شده بود همسرش در فضای مجازی با زنان و دختران دیگر در ارتباط است. در شرایط فعلی وقتی فردی را از نزدیک می بینی و درباره اش تحقیق می کنی باز نمی توانی به او اعتماد کنی در تعجبم جوانان چطور فردی را به عنوان همسر بر می گزینند که بیشتر در فضای مجازی او را شناخته اند، زندگی شوخی نیست که آغازش را با دنیای مجازی شروع کنیم.
مثال ها در این رابطه بسیار است مثل داستان دختری که فرزند تاجری ثروتمند ساکن یکی از استان های کشور بود که از طریق واتس آپ فریب مردی را خورده بود که جز پشیمانی برایش سودی نداشت.
خودش در این زمینه در گفت و گو با رسانه ها گفته بود، چند وقتی بود که با پسری از طریق واتس آپ آشنا شدم، چیز زیادی از او نمی_دانستم ولی آنطور که فهمیدم ۲۵ سال داشت، مدت زیادی نبود که او را می شناختم ولی در همین مدت کوتاه خیلی برایم جذاب به نظر می_رسید البته آنگونه که خودش را در پشت واتس آپ معرفی کرده بود و من نیز به این دوستی اعتماد کرده بودم او را قبول داشتم.
با اینکه زمان کوتاهی از مدت آشنایی ما از طریق واتس آپ می گذشت اما در همین مدت کوتاه بسیاری از اطلاعات زندگی من در اختیار او قرار گرفت البته او با زیرکی در بعضی از پست_هایی که برایم می فرستاد از زندگی شخصی من نیز سوالاتی می پرسید، درآمد و شغل پدرم برایش خیلی اهمیت داشت یادم هست وقتی که گفتم پدرم یک تاجر ثروتمند است برای دفعه اول اصلا باورش نشد و فکر می کرد من واقعیت را پنهان می کنم، برای همین چند مرتبه در مورد شغل پدرم سوال می کرد و من ندانسته از نقشه ای شوم تمام واقعیت های زندگی ام را با او در میان گذاشتم.
یک روز گفت می خواهم از نزدیک ببینمت وقت آن رسیده که با یکدیگر ملاقات داشته باشیم و من هم مثل همه روزهای گذشته که به او اعتماد کرده بودم، حاضر به این ملاقات شدم، دیداری که به دور از اطلاع خانواده ام شکل گرفت و تقدیری بد را برایم رقم زد.
در یکی از شهرهای خراسان رضوی قرار ملاقات گذاشت، آن روز به هر بهانه ای بود خودم را به قرار ملاقات رساندم. او مثل همان پست های واتس آپی که برایم می فرستاد جذاب به نظر می_رسید و حرفهایش بیشتر مجذوبم می کرد.
او مرا به شهری که بعدا فهمیدم زابل است آورد، بلافاصله پس از رسیدن به زابل مرا در اتاق منزلی زندانی کرد و تلفن همراه ام را گرفت، تازه فهمیده بودم چه کلاهی بر سرم رفته و امید آرزوهای من قلابی است. به صراحت می گفت من تو را فقط به خاطر پول پدرت به اینجا آوردم او درخواست ۷۰۰ میلیون پول از پدرم داشت حتی تصمیم داشت که مرا به افغانستان ببرد تا ۷۰۰ میلیون به دستش برسد اما پدرم پس از اولین تماس خودش را به زابل رساند، البته با همان مقدار پولی که او می خواست و سربازان گمنامی که مرا از چنگال دام شیطانی واتس آپ نجات دادند.
در طول شبانه روز هزاران اتفاق این چنینی در پس این تکنولوژی رخ می دهد که پایبند نبودن به ارزش های خانواده مسیر پرتگاه را بیشتر برای قربانیانش فراهم می کند. بسیاری از کارشناسان خانواده معتقد هستند برخی استفاده‌ کنندگان از شبکه‌های اجتماعی تا جایی پیش رفته‌ اند که زندگی خانوادگی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلاتی برای آنها به وجود آمده و گاهی نیز زندگی برخی افراد در اثر استفاده از این شبکه‌ها به مرز جدایی و طلاق رسیده است، نگرانی خانواده‌ها نیز از حضور فرزندان خود در این شبکه‌ها در اوج قرار دارد.
آسیب شناسانان معتقدند در ازدواج هایی که مورد تایید والدین نیست، زوج جوان از اعتماد به نفس کمتری در زندگی مشترک برخوردار هستند زیرا از حداقل حمایت ها برخوردارند این در حالی است که ازدواج های موفق شامل ازدواج_هایی است که علاوه بر موافقت زوجین برای ازدواج، والدین نیز موافق باشند.
دلبستگی_های بوجود آمده در دوستی های اینترنتی در دراز مدت ممکن است منجر به سوء استفاده افراد فرصت طلب شود و در تجربه این دوستی ها، فرصتی برای انتخاب و شناخت صحیح دختر و پسر از یکدیگر به وجود نمی آید.
معمولا افراد در این گونه دوستی ها فقط ادعا می کنند که ارتباطشان با انگیزه ازدواج است و این رابطه بیش تر بر عشق ورزی کور استوار است و عنصر خرد ورزی و عقلانیت در تصمیم گیری های اینچنینی وجود ندارد.
دوستی های اینترنتی نه تنها مشکلی را برای پسران و دختران حل نمی کند بلکه اگر هم این روابط به ازدواج بیانجامد، در زندگی مشترک سوء ظن و بی اعتمادی را برای دو طرف به همراه دارد.
معمولا دوستی های اینترنتی با انگیزه تفنن، سرگرمی و هوسرانی شکل می گیرد، عمر این دوستی ها بسیار کوتاه است و آنچه که در پی آن باقی می ماند تعارض فکری و احساسی دختران و پسران و از دست دادن اعتماد به نفس و به وجود آمدن بدبینی در بین آنها است.
برای پیشگیری از چنین آسیب هایی باید خانواده ها به نقش حیاتی خود در برابر فرزندان آگاه شوند تا بتوانند الگوهای صحیح رفتاری را به فرزندان ارائه دهند و آنها را در برابر آسیب های اجتماعی واکسینه کنند.بازگشت به ریشه ارزش_ها و باورهایمان و استفاده صحیح و به جا از تکنولوژی راهگشای حل بسیاری از آسیب های اجتماعی است، راهکاری ساده که اکنون بسیاری از کشورهای توسعه یافته به آن دست یافته اند راهکاری که روزگاری ریشه در نهاد خانواده ایرانی داشت. بیایید به باور هایمان بازگردیم.همه این ها در حالیست که شواهد و آمارها نشان می_هد که گویا دوره ازدواج سنتی که عاقلانه تر بود، به سر آمده و این روزها والدین هیچ نقشی در شکل گیری و انتخاب همسر فرزندانشان ندارند و جایگاه آنها به حاشیه رانده شده است. این روزها جوانان بیشتر وقت و سرمایه جوانی خود را صرف فضای مجازی کرده و همه انتخاب های آنها اعم از خرید و آموزش و بویژه دوستی ها و ازدواج آن ها مجازی شده است.
در برخی روابط شکل گرفته در فضای مجازی یکسری اطلاعات و عکس هایی بین طرفین رد و بدل می شود که در این بین خانم ها بیشترین آسیب را می بینند زیرا چه بسیار پرونده هایی که در پلیس فتا به دلیل هتک حیثیت تشکل می شود که بیشتر شاکیان پرونده را خانم ها تشکیل می_دهند این در حالیست که به استناد ماده۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، هر فردی به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
به گفته کارشناسان پلیس فتا، یکی از مهم ترین ایرادهایی که می توان در حوزه پیشرفت و ورود تکنولوژی وارد کرد این است که در همه کشورهای پیشرفته حفظ ارزش ها و هنجارهای آن جامعه بسیار مهم تر از ورود ابزارهای تکنولوژیک جدید محسوب می شود، در واقع در جامعه ها باید سعی شود قبل از ورود یک رسانه یا ابزار جدید با فرهنگ سازی و آموزش درست، آن را در خدمت فرهنگ و ارزش های رایج در جامعه خود دربیاروند. ازدواج در هه جوامع امری مقدس و اصلی‌ترین مرحله ورود به زندگی عاطفی است و می توان گفت که از ابتدای تشکیل جامعه بشری مراحل و شکل‌های مختلفی را گذرانده تا به شکل امروزی تثبیت‌ شده است.
کارشناسان حوزه فضای مجازی نیز معتقد هستند، با نگاهی گذرا به دنیای اینترنت و تفحصی کوتاه در دنیای مجازی مشخص می‌شود در نگاه اول، اتکا به اینترنت و فضای مجازی آسان‌ترین راه همسریابی تلقی شود اما واقعیت آن است که فضای نامطمئن مجازی نمی‌تواند ملاک دقیق و خوبی برای یافتن شریک زندگی به‌ حساب آید زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد چون دوستی‌ها و آشنایی‌های اینترنتی تعهدی میان افراد به وجود نمی‌آورد، می‌تواند خیلی زود به جدایی منجر شود همچنین شناختی که از این طریق شکل می‌گیرد چندان کامل نیست چون ازدواج باید با آگاهی و درک عمیق صورت بگیرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، تحقیقات نشان می‌دهد ازدواج‌های اینترنتی اگر هم اتفاق بیفتند از روی عقل و منطق نیستند و متأسفانه سوءاستفاده در این سایت‌ها بسیار زیاد است و بیشترین رابطه‌هایی که به شکلی در این سایت‌ها ایجاد می‌شود با اهداف جنسی است و اخلاق در بسیاری از موارد در این سایت‌ها زیر پا گذاشته می‌شود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


7 − = سه