خیابان‌های ارومیه ظرفیت اجرای خطوط تندرو اتوبوس ندارد

خیابان‌های ارومیه ظرفیت اجرای خطوط تندرو  اتوبوس ندارد

گروه اجتماعی: توسعه خطوط ویژه اتوبوس و ساماندهی ناوگان اتوبوس‌رانی یکی از راهکارهای اصلی کوتاه مدت کم هزینه و موثر در بهبود وضعیت ترافیک ارومیه اعلام شد، ولی به گفته شهردار ارومیه خیابان‌های منتهی به مراکز شهری فاقد ظرفیت لازم برای اجرای این طرح در حال حاضر هستند.کندی تحرک و پایین بودن بهره‌وری همیشه یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف سیستم حمل و نقل مسافر با اتوبوس‌های شهری محسوب می‌شود و در این بین عدم دسترسی آسان، ازدحام بیش از اندازه مسافران در ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها، نامنظم بودن زمان حرکت اتوبوس‌ها، طولانی بودن زمان انتظار در ایستگاه‌ها و زمان سفر به دلیل سرعت کم اتوبوس، وضعیت نامطلوب اتوبوس‌ها نیز از جمله دلایل عدم رغبت مردم به استفاده از سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی در ارومیه شده است.
در این راستا چهره دومین شهر پر ماشین کشور در ساعات روز غیر قابل تحمل می‌شود، خودروهای تک سرنشین، مصرف زیاد بنزین، آلودگی هوا، ترافیک و… همگی شاید ناشی از ضعف موجود در سیستم حمل و نقل عمومی ارومیه است، خیابان‌های کم عرض به ویژه در مناطق مرکزی ارومیه نیز مزید بر علت شده تا روند حرکت اتوبوس‌ها کند و موجب دلزدگی مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها شود.هر چند تعداد قابل توجهی از مردم به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه ناوگان حمل و نقل از این سیستم استفاده می‌کنند، ولی درصد قابل توجهی نیز با توجیه ناکارآمد بودن این سیستم، ترجیح می‌دهند با خودروهای شخصی نسبت به انجام امور روزانه خود اقدام کنند.نبود اتوبوس‌های تندرو نیز مزید بر علت جولان خودروهای تک سرنشین در سطح خیابان‌های ارومیه شده، به طوری که باید گفت مردم از طرح راه اندازی دو خط اتوبوس ویژه در مسیرهای پر رفت و آمد شهر استقبال کردند، ولی در ادامه کاهش تعداد اتوبوس‌های این مسیر ویژه نیز مشکل ساز شده و شهرداری باید فکری برای حفظ بهره‌مندان از ناوگان حمل و نقل عمومی بکند.راه اندازی اتوبوس‌های تندرو منجر به کم شدن زمان انتظار در ایستگاه‌ها و افزایش رضایت‌مندی مشتریان، دریافت بلیط قبل از ورود به ایستگاه و حذف رابطه مستقیم بین راننده و مسافران، ایمنی و امنیت مسافران به دلیل طراحی خاص ایستگاه‌ها، اطلاع رسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس، سهولت استفاده معلولین جسمی – حرکتی، زمان بندی مناسب، تخصیص هوشمندانه اتوبوس‌ها به مسیرها که باعث کاهش ازدحام مسافران در ایستگاه‌ها و افزایش بهره‌وری اتوبوس‌ها شده و هزینه کمتر آماده سازی خطوط BRT نسبت به خطوط حمل و نقل ریلی می‌شود.
*راه اندازی خطوط تندرو ویژه اتوبوس در کمربندی ارومیه
شهردار ارومیه در نشست خبری از راه اندازی خطوط تندرو ویژه اتوبوس در کمربندی ارومیه خبر داد و اعلام کرده که این طرح با ?? دستگاه اتوبوس و ?? درصد کاهش قیمت نسبت به دیگر مسیرهای شهر در کمربندی ارومیه اجرا می‌شود.شهردار ارومیه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن برنامه ۱۵ ساله شهرداری ارومیه، گفته طبق برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری صورت گرفته، در افق ۱۴۰۵ ارومیه باید به یک شهر ایمن، پاک، زیبا و برخوردار از حداکثر خدمات الکترونیکی تبدیل شود.حضرت پور به کرایه تاکسی‌های شهر ارومیه اشاره و بیان کرد: محدودیت‌های قانونی برای افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها وجود دارد و شورای تاکسیرانی سالانه می‌تواند تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد ولی در حال حاضر شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هستیم.
*دنبال آرمان‌گرایی نیستیم دنبال اجرای ایده آل‌ها در شهر هستیم
شهردار ارومیه با اشاره به اینکه بر اساس طرح جامع ترافیک و تفصیلی شهر ارومیه اجرای خط اول اتوبوس تندرو از شهرک ایثار تا میدان خاتم‌الانبیا اولویت گذاری شده، افزود: این در حالی است که هم اکنون در ارومیه بر اساس تقاضای سفرها اجرای خط ۲ BRT از شهرک بهداری تا میدان شهدا از دید شهرداری ضروری است.
حضرت پور با بیان اینکه خط اول این طرح مناطق ۳ و ۲ شهرداری ارومیه بالغ بر ۵۴ درصد جمعیت شهری را تحت پوشش قرار می‌دهد، اعلام کرد: این در حالی است که تقاضای سفر از منطقه یک ارومیه شامل ۲۷ درصد جمعیت به منطقه مرکزی شهر بیشتر از مناطق دیگر بود که با توجه به مشکلات ترافیکی در این محدوده اجرای خط دوم با وجود اولویت گذاری اجرای خط اول در مطالعات جامع ضروری‌تر است.شهردار ارومیه با اعلام اینکه افق اجرای خط اول سال ۱۳۹۵ و خط دوم ۱۴۰۵ بر اساس طرح‌های جامع ترافیک و تفصیلی شهر تعیین شده، ادامه داد: در این راستا مسیرهای جایگزین، مراکز جاذب سفر، تعداد مسافر و نیازهای اجرای طرح و نقشه اجرایی هم اکنون توسط مشاور در حال بررسی و تدوین بوده که امیدواریم طی آینده نزدیک به اتمام برسد.حضرت پور با اعلام اینکه خط اول اتوبوس تندرو ارومیه به طول ۱۱٫۵ کیلومتر باید اجرایی شود که نیازمند اعتبار ویژه ای برای اجرا است، اظهار داشت: در راستای اجرای مسیر BRT ارومیه در ۳ تقاطع میدان مادر، میدان مخابرات و تقاطع مدنی- مطهری باید تقاطع غیر همسطح اجرایی شود که در میدان مادر این طرح اجرایی شده است.
*استقبال بیشتر مردم ارومیه به استفاده از خودروهای شخصی
وی با اشاره به استقبال بیشتر مردم ارومیه به استفاده از خودروهای شخصی بر خلاف سایر شهرهای کشور، عنوان کرد: برای کاهش بار ترافیک و مدیریت سفرهای درون شهری از محل آورده طرح مجتمع تجاری عمار خط تراموا در خیابان تاریخی امام خمینی (ره) ارومیه اجرایی می‌شود که در این راستا اجرای خط اتوبوس تندرو در این مسیر ضروری می‌شود.شهردار ارومیه اضافه کرد: برای جلوگیری از ورود خودروهای شخصی به خیابان امام ارومیه و خط اتوبوس‌های تندرو پارکینگ ۲۵ هزار متر مربعی در میدان امام، ۲۳ هزار متر مربعی در میدان امام حسین (ع)، خیابان طالقانی، عطایی و جانبازان در دست مطالعه و احداث است.وی از برنامه ریزی برای اخذ عوارض اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها به خیابان امام (ره) ارومیه خبر داد و گفت: متأسفانه با وجود اجرای این طرح هنوز با مشکلات زیادی مواجه هستیم که اخذ عوارض می‌تواند یکی از راهکارهای بازدارنده استفاده از خودروهای شخصی و تمایل مردم به استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی شود.
*افزایش پایانه های اتوبوس رانی و تمرکز زدایی از خیابان شهید عطایی
حضرت پور از افزایش تعداد پایانه های اتوبوس‌رانی و تمرکز زدایی از خیابان شهید عطایی خبر داد و با اشاره به ضرورت احداث مترو در ارومیه اظهار داشت: با توجه توسعه و رشد جمعیتی شهر ارومیه مترو یکی از نیازهای ۱۰ الی ۲۵ ساله شهر است و در این راستا تلاش می‌کنیم این طرح به مرحله کلنگ زنی برسد. تجربه نشان داده هر طرحی کلنگ زنی شود روزی حتما به اتمام می‌رسد.
هم اکنون ۳۲۴ دستگاه اتوبوس در سطح شهر ارومیه برای حمل و نقل مسافر درون شهری فعال بوده که روزانه ۴۵۰ هزار مسافر جابجا کرده و بر اساس اعلام مدیر عامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری ارومیه تا پایان سال جاری با اضافه شدن ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید تعداد اتوبوس‌های فعال شهر به ۳۷۴ دستگاه افزایش می‌یابد.?

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


+ یک = 4