پاسخ رئيس دانشگاه صنعتي اروميه به شايعه ادغام دانشگاه:

عدو شود سبب خیرا گر خدا خواهد

عدو شود سبب خیرا گر خدا خواهد

گروه اجتماعی :۱۶ آذر، روزی که قرار بود متعلق به دانشجو باشد به نام دولت و افراد پشت پرده سیاسی رقم خورد. در دانشگاه صنعتی هم طبق بخش نامه سراسری، برگزاری مراسم روز دانشجو برعهده خود دانشگاه بود و نه تشکل های دانشجویی.بعد از کلی کش و قوس قرار بر این شد عزت الله ضرغامی سخنران مراسم روز دانشجو در دانشگاه صنعتی ارومیه باشد. این پیشنهاد تحت تاثیر مخالفت های افراد و جریانات خارج از دانشگاه رد شد.
بحث بر سر سخنران اصلی مراسم به افرادی چون معصومه ابتکار، سراج، حجت السلام قریشی، خواجه سروی و عایرضارادفر رسید تا اینکه با سخنرانی استاندار توافق شد و اگر وی نتوانست محسن شکرنیا به این مراست دعوت شود.با کمال تعجب هیچ یک از این دو نفر در مراسم روز دانشجو حضور نداشتند، شنیده شده که استاندار به دلیل مشغله کاری به این جلسه نیامده و با حضور رئیس صدا و سیمای استان نیز از خارج دانشگاه مخالفت شده است.این مراسم که هر ساله مورد توجه دانشجویان قرار می گیرد امسال با حال و هوای خاصی برگزار شد، علت هم این بود که شایعات در مورد ادغام این دانشگاه با دانشگاه ارومیه و انتقال دانشگاه به مکانی دیگر و همین طور فروش املاک دانشگاه از برج ۱۷ طبقه گرفته تا زمین های سایت جهت لو نقل محافل دانشجویی دانشگاه بود.
برخلاف تصور که قرار بود این جشن در سالن دو منظوره دانشگاه برگزار شود، مراسم به سایت جهتلو انتقال یافت و در سالنی تنگ و ناموزون برگزار شد. مسیر طولانی و نامناسب این مکان نیز موجب نارضایتی عده ای از دانشجویان بود.
سایت جهتلو دارای یک ساختمان با زیر بنای ۲۷۰۰متر در زمین ۴۶ هکتاری است که به علت عدم علاقه رئیس قبلی دانشگاه به این مکان، مورد توجه و بررسی قرار نگرفته بود.مراسم ساعت ۱۴:۳۰ شروع شد، در ابتدا رئیس دانشگاه با خوش آمد گویی و توضیحاتی در مورد مکان جشن، شایعات ادغام دانشگاه را رد کرده و به بررسی اوضاع دانشگاه پرداخت.رضازاده سخنان خود را با عبارت “عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد” ادامه داد و افزود: عده ای به عمد دروغ ادغام را مطرح کردند اما با همین جو دانشگاه دوباره حق بهره برداری از سایت جهت لو را بدست آورد.وی از درخواست انتقال پرونده آموزشی خود از دانشگاه ارومیه به دانشگاه صنعتی خبر داد و گفت: مکان فعلی دانشگاه صنعتی ارومیه متعلق به اداره آب و فاضلاب است و دانشگاه به طور موقت از آن بهره برداری کرده است.سخنان رئیس دانشگاه و همین طور مجری مراسم که از نبود کاخ و سکه برای دانشجویان و چند کنایه دیگر همراه بود که به مذاق بعضی از دانشجویان خوش نیامد و به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند.پس از وی، خلیل آریا معاون جدید اداری و مالی دانشگاه به عنوان سخنران مراسم، دقایقی را سخنرانی کرد.
در حین سخنرانی آریا با اتفاقاتی از جمله پخش کاغذ پاره شده از دفترچه! به دانشجویان برای طرح سوال، رفت و آمد چندین باره معاون دانشجویی و مسئول حراست به بیرون و داخل سالن و ترک سالن توسط دانشجویان همراه شد و عده ای در محوطه ساختمان تجمع کردند عده ای هم سوار بر سرویس به خوابگاه برگشتند.
اما شاید گرم ترین بحث ها در هوای سرد حیاط در جریان بود که عده ای سعی در جهت دادن به آن بودند و عده ای در حال عکاسی بودند.بعد از سخنرانی معاون اداری و مالی دانشگاه، رئیس دانشگاه بار دیگر به پشت تریبون رفت تا به سوالات دانشجویان پاسخ دهد.رضازاده به بدهی ۱۱ میلیارد تومانی دانشگاه اشاره کرد و گفت: برخی کارها در گذشته ما را به این روز انداخته است، امروز ما بدهی سال ۸۵ دانشگاه را پرداخت می کنیم . حکم دادگاه در مورد خوابگاه های متعلق به مخابرات بر علیه دانشگاه است و ما باید ضرر و خسارت سنگین ان را پرداخت کنیم.
وی اظهار کرد: زمین فعلی دانشگاه ۲ هکتار است که جواب گوی توسعه دانشگاه نیست در حالی که زمین جهتلو ۴۶ هکتار است و توسعه همه جانبه دانشگاه باید در زمینی وسیع صورت پذیرد.
رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه خواستار حمایت بیشتر دانشجویان از مجموعه دانشگاه شد و افزود: وجود پشتوانه دانشجویی منجر به افزایش قدرت دانشگاه در استانداری می شود، پارک علم و فناوری طبق مصوب هیت وزرا متعلق به دانشگاه صنعتی است اما با نظر استاندار قبل و تایید استاندار وقت در اختیار این دانشگاه نیست.وی تصریح کرد: اگر دانشگاه ارومیه مادر است، باید دانشگاه صنعتی هم پدر دانشگاه های ارومیه باشد. دانشگاه در نظر دارد در ازای ساخت و ساز فیزیکی توسط دانشگاه علوم پزشکی در سایت جاده شهید کلانتری برای دانشگاه صنعتی، زمین های سایت جهتلو را به علوم پزشکی واگذار کند. در حین سخنرانی رئیس دانشگاه، جمعی از دانشجویان بیرون از سالن تجمع کرده بودند. عده ای می گفتنند “رفتیم به فنا” عده ای هم رگ اعتراضشون بد جور باد کرده بود، عده ایی هم معاون دانشجویی دانشگاه را گیر انداخته بودند و سوال پیچش می کردند.
لابی های دانشجویی میان دانشجویان و اعضای تشکل ها در جریان بود به طوری که هر محفل لابی گونه سناریو خاصی را در ذهن خود می پروراند. گرمای لابی ها سرمای هوا را بی تاثیر کرده بود، اعتراض دانشجویان و نگرانی آن ها از آینده تحصیلی و شغلی کاملا در چهره ها نمایان بود.
بلاخره جلسه تمام شد و رئیس دانشگاه به محفل داغ دانشجویان سرما خورده حیاط وارد شد و در حلقه ای تنگ که حاکی از تنگی ارتباط مسئول و دانشجو بود قرار گرفت. دانشجویان چندین خط قرمز به رئیس دانشگاه اعلام کردند. خط قرمز اول،عدم ادغام دانشگاه بود که جواب قاطع رئیس این بود که اصلا از این شوخی ها نکنید، ادغامی در کار نیست.خط قرمز دوم هم عدم فروش محل فعلی دانشگاه و انتقال آن به محل دیگر بود که رضازاده پاسخ داد: این مکان از همان ابتدا موقتی بود همچنین در طرح توسعه دانشگاه حداقل ۶۰۰۰دانشجو تحصیل خواهند کرد که حتی برج ۱۷ طبقه هم جوابگوی آن نیست.
وی با اشاره به فضای محدود مکان فعلی دانشگاه، گفت: اگر بنا باشد این مکان دائم باشد باید به آن سوی رود پل بزنیم که با توجه به اعلام شهرداری مبنی بر طرح تفریحی این مناطق، کاملا منتفی است و تنها راه حل همان پارک علم و فناوری است که در زمان اقای جلال زاده از دانشگاه گرفته شد و متاسفانه اقای سعادت هم، همنظر با استاندار قبلی است.این حلقه با شوخی های دکتر رضازاده و خنده های دانشجویان فضای گرم و صمیمی را تجربه کرد و دانشجویان با تعیین نماینده به صورت موقت با خنده سوار سرویس شدند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


+ هفت = 11