خریداران حرفه‌ای؛ چانه‌زنان حرفه‌ای‌تر

خریداران حرفه‌ای؛ چانه‌زنان حرفه‌ای‌تر

معصومه عرب حلوائی
گروه اجتماعی:خرید کردن از کارهایی است که همه ما کم و بیش با آن سر و کار داریم و به همین خاطر باید مهارت های آن را به خوبی بیاموزیم؛‌ چرا که اگر مدیریت خرید را به خوبی یاد نگیریم و این مهارت را به فرزندانمان آموزش ندهیم ممکن است پولی که به زحمت به دست می آوریم به آسانی از دست بدهیم. با نگاهی به زندگی خوب و راحت برخی افراد فکر می کنیم که حتما آنان از درآمد خیلی خوبی برخوردار هستند، اما اگر کمی در مورد شیوه زندگی افراد هم طبقه دقت کنیم، متوجه می شویم که این افراد شاید در میزان درآمد با ما یکی باشند اما از آنجایی که مهارتهای خرید را به خوبی می دانند،‌ دخل و خرج خود را به خوبی مدیریت می کنند.
***
*فهرست خرید داشته باشید
لازم است قبل از خرید، فهرستی از مایحتاج خود تهیه کنید تا در هنگام خرید علاوه بر صرفه جویی در زمان،‌ سردر گم نشوید. به علاوه این موضوع به شما کمک می کند تا بودجه بندی لازم را انجام دهید و بیش از مقدار خرید نکنید.
*شکاک باشید
فروشندگان برای بالابردن سطح فروش خود همیشه عادت دارند تا از اجناس خود بیش از اندازه تعریف کرده و در واقع شما را برای خرید وسوسه کنند. از اینرو هر آنچه می‌بینید یا می‌شنوید را باور نکنید. زرق و برق اجناس پشت ویترین، در نگاه اول تضمینی بر کارایی و نیاز واقعی خریدار به تملک آنها نیست.
*در زمان خستگی خرید نکنید
وقتی خسته و گرسنه هستید و عجله دارید خرید نکنید. سعی کنید برنامه خریدهایی چون تهیه مواد غذایی برای منزل را به صورت هفتگی تنظیم کنید تا در هر هفته، یک روز خاص را به این امر اختصاص دهید. با اجرای این راهکار مشخص، احتمال خرید مواد غذایی بی ‌خاصیت به حداقل می ‌رسد.
*انفرادی به خرید بروید
تا آنجا که امکان دارد به صورت تک نفره به خرید بروید و از بردن همراه اجتناب کنید، چرا که هر چه تعداد زیادتر باشد، خواسته ها بیشتر می_شود و در نهایت به پول بیشتری هم احتیاج است. یادتان باشد اغلب خریدهای نامتعارف هنگامی صورت می‌گیرد که فرد تحت تاثیر جمع خرید می ‌کند.
*از حراجی ها خرید نکنید
فروشندگان در حراج های فصلی معمولا قیمت کالاها را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند اما این دلیل نمی شود که شما مجبور باشید خرید کنید. نخست اینکه به خاطر داشته باشید همیشه حراجی هایی در کار خواهند بود و این یک حراجی آخرین فرصت شما برای خرید کردن نیست. همچنین حراجی ها نباید باعث شوند نیاز شما به برخی کالاها افزایش یابد. خرید از حراجی ها به شرطی هوشمندانه است که شما واقعا به کالایی نیاز داشته باشید.
*از کجا خرید کنیم؟
شما می توانید برای خرید به به مراکز خریدی مراجعه کنید که با قیمت های مناسب تر کالاهای مورد نظرتان را ارائه می کند. مثلا برای خرید لوازم خانگی سعی کنید به مراکزی مراجعه کنید که هم اجناس گارانتی دار به مشتری ارائه می_دهند، هم با قیمت مناسب تری می توانید این اجناس را تهیه کنید.
*به دنبال قیمت مناسب باشید
درست است که خرید کردن می تواند برای بعضی ها لذت بخش ترین کار دنیا باشد، اما توجیه مناسبی برای اینکه بی خیال تحقیق و بررسی شویم، نیست. همیشه اولین فروشگاه و اولین کالایی که دستمان به آن می رسد، بهترین نیست و با کمی تلاش بیشتر و پرس و جو می توان هم جنس خوب پیدا کرد، هم پول اضافه نداد و هم از خرید راضی بود.
*به مقدار نیاز پول به همراه داشته باشید
همیشه هنگام بیرون رفتن از منزل به یاد داشته باشید که فقط به مقدار مورد نیاز پول به همراه داشته باشید؛ هیچ وقت پول اضافی با خود حمل نکنید که این پول به سرعت خرج شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = چهار