حمل‌ونقل همگانی مورد بی مهری شهرداری

حمل‌ونقل همگانی  مورد بی مهری شهرداری

گروه گزارش: درحالی‌که کمتر از یک دهه پیش میزان استفاده شهروندان ارومیه از خودروی شخصی کمتر از ۵۰ درصد بود به دلیل بی‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل عمومی هم اینک میزان استفاده مردم این شهر از خودروی شخصی به ۷۰ درصد افزایش یافته است. حمل‌ونقل عمومی یکی از شاخص‌های رفاه و توسعه‌یافتگی هر کلان‌شهری است گرچه برخی هم معتقدند هر قدر در یک شهر استفاده از خودروهای شخصی بیشتر باشد نشانه رفاه شهروندان آن شهر است اما مشخص است که وقتی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سهولت در اختیار شهروندان باشد و بتوانند با استفاده از آن به موقع و با حفظ شأن و شخصیت خود به مقصد درون‌شهری برسند اساساً نیازی به استفاده از خودروی شخصی نخواهند داشت.
در یک دهه اخیر تلاش سه شهردار در دو دوره شورای اسلامی شهر بر احداث پل‌ها و خیابان‌های جدید استوار بوده به نحوی که اگر کسی ۱۰ سال پیش از ارومیه خارج شده بود اگر امروز وارد این شهر شود سیمایی بسیار متفاوت از شهر ارومیه را مقابل چشمانش خواهد دید چراکه زیرساخت‌های ترافیکی شهر ارومیه در این یک دهه کن فیکون شده‌اند.
با این حال همزمان به توسعه فیزیکی شهر ارومیه و اضافه شدن معابر، خیابان‌ها، پل‌ها و شهرک‌های متعدد ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر به صورت متناسبی توسعه نیافته است.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان غربی معتقد است: سن ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارومیه به اتمام رسیده و مثلاً یک اتوبوس معیوب در حد ۲۰۰ اتوبوس با استاندارد یورو ۴ آلودگی تولید می‌کند.
سعید موسوی می‌گوید: در شهرها و کشورهای پیشرفته که در کنترل آلاینده‌های هوا فعالیت کرده و موفق نیز بوده‌اند ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش مهمی دارد، از آنجایی که هرچه فعالیت این ناوگان بهتر و بیشتر باشد می‌تواند سبب استفاده کمتر از خودروهای شخصی شود و در نتیجه آلاینده کمتری به محیط شهر که ظرفیت خود بالای محدودی دارد می‌شود.
۱۱ خرداد ۹۷ عضو شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار داشته بود: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در ارتباط با کاهش ترافیک درون‌شهری و آلودگی هوای این شهر انجام‌شده است ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود.
مرتضی پیری گفته بود: این اتوبوس‌ها بسیار سریع، راحت و ایمن هستند و از لحاظ قیمت نیز باصرفه‌تر است و در این ارتباط می‌توان از آن‌ها در بخش خصوصی استفاده کرد و ضمن این که یارانه قابل‌توجهی هم برای این اتوبوس‌ها در نظر گرفته می‌شود چون اگر مالکیت این اتوبوس‌ها شخصی باشد با صرفه‌تر است.
۱۰۰ اتوبوسی که هیچ وقت به ارومیه نرسید
اما ۲۳ تیر ۹۷ سرپرست اداره نظارت بر اتوبوس‌رانی شهرداری ارومیه فقط از اضافه شدن ۱۴ دستگاه اتوبوس‌های موصوف به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خبر داد و از فرسودگی ۶۷ درصدی اتوبوس‌های ناوگان اتوبوس‌رانی ارومیه پرده برداشت و گفت: ۲۱۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه نیاز به بازسازی دارند.
مهراب مظهری در همان مصاحبه گفته بود: در حال حاضر ۱۸ درصد از مسافران شهر ارومیه با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند و تلاش می‌شود با نوسازی و بازسازی ناوگان و ایجاد پایانه‌های مکمل خطی، این شاخص افزایش یابد.
پیش از این نیز هر سال وعده اضافه شدن ۱۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارومیه از سوی اعضای شورا و مدیران شهرداری داده شده بود اما هر سال فقط کمی بیش‌تر از ده درصد از این وعده‌ها تحقق می‌یافت.
با مرور آنچه از نظر گذشت روشن می‌شود که برنامه‌های رسیدگی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارومیه به گونه‌ای نبوده که نیازهای این کلان شهر را پاسخ دهد.
انجام یک میلیون و ۴۰۰ سفر درون شهری در ارومیه
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در دومین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان گفته است: روزانه بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سفر درون شهری در ارومیه انجام می‌شود.پیمان آرامون از تصویب مطالعات اولیه برای اجرای طرح قطار شهری در ۳ مسیر در ارومیه خبر داده و می‌گوید: با اجرای این پروژه در مراحل اولیه ۱۴ تا ۲۰ درصد از این حجم پوشش داده خواهد شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی می‌افزاید: متأسفانه از سال ۸۷ تاکنون با بی مهری شهرداری ارومیه به حمل‌ونقل همگانی، میزان استفاده از خودروی شخصی از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافته و این سبب تراکم در معابر شده است و در نهایت افزایش آلودگی را در پی آورده است.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = بیست هفت