رئيس حوزه هنري آذربايجان غربي:

حمایت‌ از هنرمندان آذربایجان غربی بسترساز اقتصادی‌سازی فرهنگ است

حمایت‌ از هنرمندان آذربایجان غربی بسترساز اقتصادی‌سازی فرهنگ است

گروه فرهنگی: هنرمندان در غنی‌سازی فرهنگ بومی ایران اسلامی نقش کلیدی و تاثیرگذاری بر عهده دارند تا جایی که به عنوان معماران فرهنگ به شمار می‌روند، بنابراین پشتیبانی از آن‌ها به معنای واقعی اهمیت بسیار زیادی دارد.
در بین رشته‌های مختلف هنری می‌توان به هنرهایی مانند نقاشی، طراحی، عکاسی داستان‌نویسی، شعر، تئاتر و موسیقی اشاره کرد که در کشور و استان ما استعدادهای بالفعل و بالقوه زیادی در این زمینه‌ها وجود دارد.پای صحبت‌های هر هنرمند فارغ از رشته فعالیت و تخصص وی که بنشینید، به طور قطع مانند سایر افراد از جمله نخبگان، تولیدکننده‌ها و … از نبود حمایت‌های کافی، فقدان ساز و کار برای عرضه هنر خود اظهار نارضایتی خواهد کرد. در شرایط بد اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار علیه ایران اسلامی پشتیبانی همه‌جانبه از همه اقشار اجتماعی و فعالان عرصه‌های گوناگون امری دشوار است حال آنکه نباید از نظر دور داشت صرف منابع مالی در عرصه هنر هزینه نبوده، بلکه سرمایه‌گذاری به معنای واقعی کلمه است.بنابراین برای جویا شدن از چگونگی رویکرد حوزه هنری آذربایجان غربی در مواجهه با هنرمندان، گفت‌وگویی با ریاست حوزه هنری استان علیرضا نوروزی ترتیب داده‌ایم که از نظر مخاطبان می‌گذرد.
پیرامون محل ساخت گالری و اعتبار هزینه شده برای تکمیل آن توضیح دهید.
این گالری در طبقه هم‌کف حوزه هنری آذربایجان غربی، سالن انتظار سینمای سابق بوده ۱۱۰ مترمربع مساحت دارد که طی چند روز اخیر با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.بیش از ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار برای تکمیل و تجهیز این پروژه هزینه شده است.
آیا گالری در ازای دریافت هزینه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد؟
در ارتباط با نحوه استفاده هنرمندان از این گالری باید گفت ‌‌نه‌تنها هزینه‌ای از افراد اخذ نمی‌‌شود، بلکه کمک‌هایی در موارد مختلف به آن‌ها انجام می‌گیرد و در زمینه اقدامات تبلیغاتی تهیه پوستر، بروشور و کارت دعوت جهت اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه مساعدت‌هایی انجام می‌گیرد.
در سال‌های گذشته با وجود نبودن گالری و نمایشگاه حمایت‌هایی در اندازه بضاعت از هنرمندان برای به نمایش گذاشتن آثار به عمل می‌آمد که این روند حمایت به طور قطع تداوم داشته و در صورت امکان افزایش پیدا می‌کند.
چه نوع حمایت‌هایی از هنرمندان به عمل می‌آورید؟
همه هنرمندان اعم از کسانی که در نمایشگاه اداره ارشاد یا گالری‌های خصوصی محصولات خود را عرضه می‌کنند، این مساعدت‌ و کمک‌ها را از جانب حوزه هنری آذربایجان غربی بعد از بررسی آثار دریافت می‌کنند.یکی از مهم‌ترین کمک‌ها به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مربوط می‌شود که با محتوای موضوع نمایشگاه افتتاحیه زمان بازدید و … به اقشار مختلف جامعه و عموم مردم فرستاده می‌شود.
همه هنرمندان اعم از چهره‌‌های شاخص و برجسته یا هنرمندان تازه‌کار از این مساعدت‌ها برای معرفی محصولات و آثار خود بهره‌مند می‌شوند تا در رشته فعالیت خود با علاقه و رغبتی بیشتر از گذشته فعالیت کنند.
پیرامون بازه‌های زمانی فعالیت این نمایشگاه توضیح دهید.
طبق برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته این گالری هیچ‌گاه به تعطیلی کشیده نشده و از محصولات و آثار هنری خالی نخواهد بود، از طرف دیگر برای بالا بردن سطح کیفی محصولات عرضه شده اهتمام می‌شود.
تا آخر آبان ماه این نمایشگاه توسط هنرمندان رزرو شده است تا جایی که هر هنرمند حداکثر دو هفته این فضای فیزیکی را برای به نمایش گذاشتن آثار و محصولات هنری خود در اختیار می‌گیرد.
به طوری که با در نظر گرفتن تعداد کثیر متقاضیان و درخواست‌ها احتمالا تعداد روزها نیز کاهش پیدا کند و حداکثر ۱۰ روز این محل را در اختیار هنرمندان قرار دهیم.
همه هنرمندان که در زمینه تولید آثار تجسمی و تابلو اعم از عکس، نقاشی، پوستر و گرافیک مشغول فعالیت هستند، می‌توانند آثار خود را در این محل در معرض دید اقشار مختلف جامعه قرار دهند.
هنر و هنرمندان سرمایه‌های اجتماعی ارزشمندی در هر جامعه‌ به شمار می‌روند، به ویژه اینکه در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که سیاست‌های کلان کشورها در قالب فیلم و انیمیشین پیاده می‌شود، بنابراین برای مقابله با تهدیدات دشمنان نظام و اسلام باید از این سرمایه‌های انسانی صیانت کرد.
در لابه‌لای شعار سال ۱۳۹۳ مبنی بر»اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی« توجه به هنر و هنرمند نیز نهفته است، بنابراین گام برداشتن در این زمینه در واقع لبیک‌گویی به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری قلمداد می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 6 =