حماسه سوم خرداد پیام عزت و سربلندی انقلاب اسلامی ایران را به جهانیان عرضه کرد

حماسه سوم خرداد پیام عزت و سربلندی انقلاب اسلامی ایران  را به جهانیان عرضه کرد

سرهنگ مصطفی رضوی
دوران ۸ ساله دفاع مقدس امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای این مرز و بوم، به مثابه یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات راستین این ملت، همچون نگینی تابناک، تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد.
دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران، حامل فرهنگ و ویژگی‌های روان‌شناختی و جامعه شناختی ویژه‌ای است که آن را از سایر نبردها و جنگ‌های متعارف به استثنای نبردهای قهرمانان صدر اسلام متمایز می‌سازد.
فرهنگ و ادبیاتی که در دفاع مقدس تولید شد آمیزه‌ای از حماسه و عرفان بود و درون مایه آن باورهای دینی و اندیشه دفاعی اسلام بود که حضرت امام (ره) در تبیین و تولید این فرهنگ و ادبیات نقش تعیین کننده‌ای دارند.
تبیین، حفظ و توسعه این فرهنگ به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه قدرت نرم کشور برای بهره برداری از آن در جنگ‌های آینده ضرورتی جدی است. روحیه حماسی ملت ایران و روحیه رزمی رزمندگان در میدان‌های نبرد با دشمن بعثی، یکی از عوامل سرنوشت ساز در دفاع مقدس و دستاوردهای آن بود که آثار و پیامدهای گسترده ای در پشتیبانی از جنگ و پیروزی در میدان نبرد داشت.
مهم اینکه به اقرار تمام صاحبنظران و فرماندهان جنگ، مهم ترین مولفه قدرت ملی و توان رزم در دفاع مقدس، روحیه حماسی و ویژگی های برگرفته از باورها و اعتقادات مردم ایران و رزمندگان اسلام می باشد.
در کنار این مباحث، مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. آنها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند.
به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت ها قابل مقایسه نیست. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است. از این رو، سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه این امت است که همگی در کنار یکدیگر این شهر را آزاد کردند.
در این میان آذربایحان غربی از سالیان دور جزء مناطقی است که در دفاع از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی ایران اسلامی نقش مهمی ایفا نموده است و این نقش بعد از انقلاب اسلامی و بویژه در ۸ سال دفاع مقدس پر رنگ تر شده است.وجود نزدیک به ۲۰۰کیلومتر مرز مشترک با عراق، آذربایجان غربی را در موقعیت خاصی از نظر دفاعی در دوران هشت سال دفاع مقدس قرار داده بود. رزمندگان جان برکف و مردم آذربایجان غربی در دوران هشت سال دفاع مقدس و به خصوص در آزادسازی خرمشهر ضمن اینکه در جبهه‌های مختلف کشور حضور پر رنگی داشتند، در دفع تجاوز از مناطق مرزی استان نیز ایفای نقش می‌کردند.
درحالی که دشمن بعثی با حمایت مستقیم غرب و بیش ازچندین کشور با پیشرفته ترین ابزار نظامی روز در فکر تجاوز و تعدی به کشورمان بود ، مردم آذربایجان غربی از این قافله سالار بی رحمی بی نصیب نماند و مورد تجاوز دشمن قرار گرفت. این استان با تقدیم ۱۲ هزار شهید و۳۶ هزار جانباز وآزاده رتبه سوم کشور را به لحاظ تعداد شهید و مجروح از آن خود کرده است و حال بعد از حدود ۲۵ سال از اتمام جنگ تحمیلی باب شهادت هنوز هم در این منطقه باز است وهر روز جوانانی از این میهن برای دفاع از کیان و هستی این سرزمین جانشان را فدا می کنند.
نقش مردم آذربایجان غربی در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی از همان روزهای اول انقلاب آغاز شده بود بطوری که قبل از شروع جنگ تحمیلی، استان وارد مبارزه با گروهک های ضد انقلاب شدکه اقوام و عشایر استان در این برهه نقش قابل توجهی را در دفاع از کیان انقلاب اسلامی داشتند.نقش مردم آذربایجان غربی در مقایسه با مردم سایر استان های کشور در هشت سال جنگ تحمیلی بسیار خطیر بود چرا که بیشتر استان ها فقط در بخش اعزام نیرو به این مناطق فعال بودند ولی تک تک زنان و مردان این استان در ایام دفاع مقدس در نبرد مسلحانه با دشمنان وارد شدند و بیش از ۱۲ هزار شهید را تقدیم نظام کردند.
آذربایجان غربی شهیدان بزرگی چون باکری ها و امینی ها را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و محل شهادت شهدای بزرگی چون قهاری، بروجردی، کاظمی، کاوه و آبشناسان است. اما در در کنار این عوامل بودند زنانی که مرد گونه وارد میدان شدند و به حفاظت از کیان اسلامی و آرمان‌های امام شهدا و انقلاب اسلامی پرداختند. زنان با تمام مشکلات و دشواری ها مبارزه کردند تا اسلام و مسلمانان پیروز شوند. آنها آیینه تمام نمای ایثار و فداکاری و اسطوره های شهادت و شهامت بودند. دختران جوان و فداکار این کشور که در مکتب اسوه و مقتدای خودشان حضرت زهرا پرورش یافته بودند علاوه بر اینکه در بحران های مهم خود را در معرض آسیب و خطر قرار دادند، به یاری انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و رزمندگان سلحشور شتافتند.
اما بر اساس سیاست جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس امسال سعی در برجسته سازی نقش حماسی زنان در فتح خرمشهر و پیروزی انقلاب اسلامی داریم و ویژه نامه پیش رو مقدمه ای برای صحه گذاشتن بر این امر است.
باشد که از رهروان راستین حضرت اباعبدالله (ع)، راه امام (ره) و شهدای گرانقدر و همچنین از پیروان رهبر و مقتدای خود، مقام عظمای ولایت باشیم، ان شا الله.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


× دو = 8