حل مشکلات کارگری استان در گرو حمایت از کارفرمایان خوب

حل مشکلات کارگری استان در گرو حمایت از  کارفرمایان خوب

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : وضعیت فضای کسب و کار در استان آذربایجان غربی مناسب نیست و باید برای بهبود آن تلاش مضاعفی شود. باید زمینه‌های اقتصادی کارگران را تقویت کرد و این امر در گرو حمایت از کارفرمایان خوب است. هر ساله با نزدیک شدن به ایام روز کار و کارگر دغدغه ها و مشکلات این قشر زحمت کش و بی ادعای جامعه مطرح می شود. قشری که همواره از سوی مطبوعات و رسانه ها اگرچه مورد عنایت ویژه هستند ولی از سوی دولت ها مورد بی مهری قرار می گیرند.
کارگران که همیشه ستون اصلی و بدنه نیروی کار هستند باید به صورت جدی از سوی کارفرمایان و دولت ها حمایت شوند و مشکلات و دغدغه های آنها حل و فصل شود.
استان آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت ها بوده است جمعیت قابل توجهی از کارگران در بخش های مختلف آن از جمله در ساختمان در کشاورزی و باغداری و زراعت و همچنین معدن و غیره مشغول فعالیت هستند.
این در شرایطی است که با وجود گرانی ها و تورم شدید و روز افزون زندگی، دستمزد پایین و بدون تناسب با فشارهای اقتصادی عرصه زندگی را بر قشر زحمتکش کارگران ساختمانی تنگ کرده و آینده ای مبهم را در انتظار آنان قرار داده است.کارگران ساختمانی استان در حالی پیگیر وضعیت بیمه اجتماعی خود هستند که بسیاری به نام کارگر توانسته اند از مزایای بیمه کارگران ساختمانی برخوردار شوند و بسیاری از کارگران واقعی برای رسیدن به این حق خود همچنان در بروکراسی های اداری گرفتار شده اند.شرایط زندگی و اجتماعی کارگران ساختمانی در وضعیت کنونی با انواع مخاطرات دست و پنجه نرم می کند و اما در این میان برخی از کارگران ساختمانی استان در کسب مدارک لازم برای برخورداری از بیمه اجتماعی با مشکلاتی مواجه شده اند و در حالی بسیاری از این کارگران تا کنون تحت پوشش این بیمه قرار نگرفته اند که برخی افراد بنام کارگر توانسته اند با دریافت مدارک مورد نیاز از سوی سازمان های زیربط مشمول مزایای بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی شوند.این در حالی است که برخی از کارگرانی که موفق به دریافت کارت مهارت شده اند، از نحوه عجیب ارزیابی ها برای این کارت سخن می گویند بطوریکه برخی با چند سئوال ساده شفاهی، برخی دیگر با پرداخت مبلغی به عنوان حق صدور کارت مهارت و عناوینی این چنینی اکنون جزء دارندگان کارت مهارت و مشمولان طرح بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی محسوب می شوند.این در شرایطی است که تعیین دستمزد پایه ای برای کارگران توسط شورای عالی کار همه ساله باید براساس ماده ۴۱ قانون کار انجام شود، قانونی که می گوید، حداقل مزد کارگران باید با توجه به درصد تورمی اعلامی از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین‌ شود.این دریافتی بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ ای باشد تا‌ زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید موضوعی که از نظر بسیاری از فعالان جامعه کارگری و کارشناسان حوزه اقتصادی آذربایجان غربی مورد غفلت قرار گرفته است.
از سوی دیگر, رونق کشور در کنار تلاش کارگران حاصل می‌شود و زمانی حقوق کارگران به خوبی رعایت می‌شود که از کارفرمایان خوب استان حمایت شود. با مناسب شدن فضای کار و اشتغال سرمایه‌گذاران و کارفرمایان خود به دنبال کارگران می‌روند و تثبیت نظام کار و بازار از اهداف مهم دولت است و انصافا در این مورد موفقیت‌های خوبی حاصل شده است. البته استان آذربایجان غربی کارفرمایان بسیار خوبی دارد که خود به دنبال رعایت حقوق کارگران هستند و می‌خواهند با رضایت کارگران از خود رضایت خداوند و مراقبت از خود و خانواده‌شان را تضمین کنند.
همه در استان ملزم هستند تا فقر و بیکاری را از بین ببرند ولی وضعیت فضای کسب و کار در استان آذربایجان غربی مناسب نیست و باید برای بهبود آن تلاش مضاعفی شود. باید زمینه‌های اقتصادی کارگران را تقویت کرد و این امر در گرو حمایت از کارفرمایان خوب است. برخی کارفرمایان از کارگران قردادهای سفید امضاء می‌گیرند و کارگران هم ناچار به امضاء هستند. نبود امنیت شغلی از مهمترین مشکلات کارگران است. برخی از کارفرمایان از کارگران قردادهای سفید امضاء می‌خواهند و چون کارگران برای تامین هزینه‌های زندگی خود به پول نیاز دارند، این قراردادها را امضاء می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = چهار