حضرت سیدالشهدا و رویداد عاشورا درکلام رهبر

حضرت سیدالشهدا و رویداد عاشورا درکلام رهبر

علی رزم آرای
گروه فرهنگی:اشاره، بیانات زیر به شکل گزیده و چکیده ( هم درمحتوا وهم در تعداد) گوشه¬ای از نگاه دقیق و متفرکانه مقام معظم رهبری نسبت به زندگی حضرت سیدالشهدا و نیز راه او و هم رویداد بزرگ عاشورا است.
نسبت ما و روزگار ما با نهضت حسینی عاشورا و انقلاب اسلامی، عزداری برای حضرت سیدالشهدا و اثرات عزداری صحیح، اثرات محرم بر زندگی ما، گرفتن درس شهادت از محرم و درس حیات، تقویت قوای روحی با محرم و عاشورا، نوحه خوانی و …. از جمله محورهای اصلی این بیانات هستند.
لزوم توجه و به کارگیری اشارات عملی و فکری زیر می¬تواند مسیر صحیحی از زندگی معنوی و فکری و متأثر از پیامبر و اهل بیت پیامبر بر جامعه انسانی ما به ارمغان بیاورد:
ما بیشتر از گذشتگان، قدر نهضت حسینی را می دانیم:آنچه که نهضت ما را جهت می داد و امروز هم باید بدهد‚ دقیقا همان چیزی است که حسین بن علی(علیه السلام) در راه آن قیام کرد.
ما امروز برای شهدای خود که در جبهه های گوناگون و در راه این نظام و حفظ آن‚ به شهادت می رسند با معرفت عزاداری می کنیم.
آن شهید و جوانی که یا در جنگ تحمیلی و یا در برخورد با انواع و اقسام دشمنان و منافقان و کفار به شهادت رسیده‚ هیچ شبهه یی برای مردم ما وجود ندارد که این شهید‚ شهید راه همین نظام است و برای نگهداشتن و محکم کردن ستونهای همین نظام و انقلاب‚ به شهادت رسیده است.
اگر عاشورا نبود:اگر در جامعه ما عشق به امام حسین(ع) و یاد او و ذکر مصایب و حوادث عاشورا معمول و رایج نبود معلوم نبود که نهضت با این فاصله زمانی و با این کیفیتی که پیروز شد به پیروزی می رسید.
قوی کردن نگاه عاطفی لازمه عزاداری:امام(ره) با ظرافت آن تصور غلط روشنفکرمآبانه قبل از پیروزی انقلاب را که در برهه یی از زمان رایج بود از بین بردند.
ایشان جهت گیری سیاسی مترقی انقلابی را با جهتگیری عاطفی در قضیه عاشورا پیوند و گره زدند و روضه خوانی و ذکر مصیبت را احیا کردند و فهماندند که این یک کار زاید و تجملاتی و قدیمی و منسوخ در جامعه ما نیست. بلکه لازم است و یاد امام حسین و ذکر مصیبت و بیان فضایل آن بزرگوار چه به صورت روضه خوانی و چه به شکل مراسم عزاداری گوناگون- باید به شکل رایج و معمول و گریه آور و عاطفه برانگیز و تکان دهنده دلها در بین مردم ما باشد و از آنچه که هست قویتر هم بشود. ایشان بارها بر این مطلب تاکید می¬کردند و عملا هم خودشان وارد می شدند¬.
اثر محسوس محرم در زندگی ما:محرم دوران انقلاب بامحرمهای قبل از انقلاب و دوران عمر ما و قبل از ما‚ متفاوت است. این محرم¬ها محرمهایی است که در آن‚ معنا و روح و جهتگیری واضح و محسوس است.
ما نتایج محرم را در زندگی خود می بینیم. حکومت و حاکمیت واعلای کلمه اسلام و ایجاد امید به برکت اسلام در دل مستضعفان عالم‚ آثار محرم است.
عزاداری_میدانی_برای پیشرفت_روحی:پروردگارا این ماه محرم و ایام عزاداری را برای ما میدان پیشرفتی در معارف و عمل اسلامی قرار بده.۲۰/۴/۷۰
درس از محرم فقط به معنی کشته شدن نیست:در ایام محرم و صفر ملت عزیز ما باید روح حماسه را روح عاشورایی را روح نترسیدن از دشمن را روح توکل به خدا را روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را در خودشان تقویت کنند و از امام حسین علیه السلام مدد بگیرند.
مجالس عزاداری برای این است که دل های مارا با حسین بن علی علیه السلام و اهداف آن بزرگوار نزدیک و آشنا کند.
¬ یک عده ی کج فهم نگویند که امام حسین علیه السلام شکست خورد. یک عده ی کج فهم نگویند که راه امام حسین علیه السلام معنایش این است که همه ی ملت ایران کشته شوند.
کدام انسان نادانی چنین حرفی را ممکن است بزند. یک ملت از حسین بن علی علیه السلام باید درس بگیرد. یعنی از دشمن نترسد به خود متکی باشد به خدای خود توکل کند. ۷۱/۴/۱۰
نوحه خوانی و عروج معنوی مردم:نوحه ی سینه زنی خواندن هم شرایط دارد. باید آن کسانی که اینها را تهیه می کنند می_سرایند می¬خوانند مواظب باشند که درست برطبق معارف اسلامی حرف بزنند تا این سینه زنی‚ این روضه خوانی‚ این نوحه خوانی‚ قدمی باشد در راه عروج مردم به اوج قله ی افکار اسلامی.۷۲/۳/۲۶
بهانه ای برای نوشیدن از چشمه عاشورا:از همان روزی که موضوع ذکر مصیبت حسین بن علی علیه السلام مطرح شد چشمه¬ی جوشانی از فیض و معنویت در اذهان معتقدین و محبین اهل بیت علیهم السلام جاری گشت.
این چشمه ی جوشان تا امروزهمچنان ادامه و جریان داشته است بعد از این هم خواهد داشت و بهانه¬ی آن هم یادآوری خاطره ی عاشوراست. ۷۳/۳/۱۷_ .وسیله ای برای ارتباط روحی و قلبی با اهل بیت:مسلما شرکت در مجالس مذکور ثواب اخروی دارد اما ثواب اخروی مجالس عزا از چه ناحیه و به چه جهت است.
مسلما مربوط به جهتی است که اگر آن جهت نباشد ثواب هم نیست. بعضی از مردم متوجه این نکته نیستند.
همه باید در این مجالس شرکت کنند، قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحا و قلبا این مجالس را وسیله¬ای برای ایجاد ارتباط و اتصال هرچه محکم¬تر میان خودشان و حسین بن علی علیه السلام، خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند. این از وظایفی که در این خصوص مربوط به مردم است.
سه ویژگی عزاداری حسین بن علی (ع): در مجالس عزاداری ماه محرم این سه ویژگی باید وجود داشته باشد: ۱ -عاطفه و را نسبت به حسین بن علی و خاندان پیغمبر بیشتر کند. علقه یک رابطه ی بسیار ذی قیمت است۲ – نسبت به حادثه_ی عاشورا باید دید روشن و واضحی به مستمع بدهد. ۳ – نسبت به معارف دین هم ایجاد معرفت و هم ایجاد ایمان کند، ولو به نحو کمی.
فلسفه قیام امام حسین علیه السلام: در زیارتی از زیارت های امام حسین علیه السلام که در روز اربعین خوانده می شود جمله ای بسیار پر معنی وجود دارد و آن این است: »و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیک لِیَسْتَفیدَ عِبادَکَ مِنْ الجَهالَه« فلسفه فداکاری حسین بن علی علیه السلام در این جمله گنجانده شده است.
زائر [امام حسین علیه السلام ] به خدای متعال عرض می کند که این بنده تو، این حسین تو خون خود را نثار کرد تا مردم را از جهالت نجات بدهد و از »حیْرهُ الضَّلالَهِ«؛ [هم چنین تلاش کرد] مردم را از سرگردانی و حیرتی که در گم راهی است نجات بدهد…
نتیجه تفکر در مسئله عاشورا: هرچه درباره مسئله عاشورا و قیام حسینی بیشتر فکر کنیم باز هم این قضیه در ابعاد مختلف دارای کشش و گنجایش اندیشیدن و بیان کردن است. هرچه بیشتر درباره این قیام عظیم فکر کنیم، ممکن است حقایق تازه ای بیابیم….

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 6