ادبیات پایداری بر پایه مفهوم هویت استوار است
گروه فرهنگی: محمدرضا سنگری ریاست اندیشکده ادبیات پایداری، آیه ۳۵ سوره مبارکه نور را قرائت کرد و در خصوص ارتباط آن با موضوع نشست گفت: در باب این آیه امام محد غزالی توضیحی دارد که نوعی گرهخوردگی با جلسه ما دارد.
غزالی در باب عالم غیب و شهود که شرط ایمان را خداوند ایمان به غیب میداند میگوید ما بر اساس این آیه با پنج روح روبرو هستیم. اولین روح، روحِ حساس و حسی است که به جسم انسان برمیگردد که ارزشمند است لذا باید جسم را پاس داشت. دومین روحِ خیالی انسان است؛ خیال از عناصر هویتبخش انسان است که ادبیات و داستان و حتی علوم، پیوند مستقیم با آن دارند. روح سوم، روحِ عقلی است که معانی خارج از حسو خیال دار.
وی افزود: چهارمین حس فکری و پنجم روح قدسی است. روح قدسی آغاز به آسمان ملکوت است. اگر بپذیریم که انقلاب اسلامی و جبهههای ما گرهخوردگی با مفاهیم قدسی داشت، قدسی بودن شایستهترین عنوان است.
این استاد ادبیات پایداری و پژوهشگر در ادامه به توضیحاتی پیرامون غلامرضا کافی پرداخت و اظهار داشت: رسم این جلسه به این صورت است که دو پاره است، پاره اول مربوط به طرح درس توسط استاد است و سپس حاضرین که صاحب فکر و نظر هستند به طرح پرسش میپردازند.
در ادامه، کافی با بیاناینکه اولین دیدار ما با جناب سنگری مربوط به سال ۱۳۷۷ و کنگره شعر دفاع مقدس در اصفهان است که قیصرامینپور در آن حضور داشت، گفت: تببین ادبیات پایداری بر پایه مفهوم هویت استوار است و دغدغه هویتسازی و حفظ آن را دارد.
این استاد ادبیات به تشریح نمودهای هویت ادبیات پایداری پرداخت و افزود: در این خصوص در مقالاتی ۶۰ مولفه را با موضوع هویت را در ۹ مولفه گردآوردهام که از ۲۱۶ مقاله جمعاوری شده است که در این مقالات مؤلفههای هویت را خارج کردهام.
وی به مقاله دیگری درخصوص وجود هویت در بیابان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان کرد: هدف ما این است که نشان بدهیم که انقلاب اسلامی بر پایه هویت استوار است و دغدغه هویت دارد و ما سه پایه اصلی درخصوص هویت داریم که شامل »میهن و وطن«، »دین و مذهب« و »زبان مادری« است.
کافی استقلال طلبی، بازگشت به خویشتن، تکریم شخصیتها و نکوهش خودباختگی را ازجمله عناصر مورد بررسی درخصوص هویت دانست و گفت: مفهوم تقابل خود با دیگری در هویت برجسته است.
این استاد دانشگاه، هویت را عامل شناخت خود از دیگران دانست و گفت: این مسئله تبیین خودی و غیرخودی است. گفته میشود ادبیات هویت ملی را بازتاب میدهد و ادبیات تعالیم پرورشدهنده انسان است که بهنظر حرف درستی است و این ادبیات پیوندی با ادبیات انقلاب دارد و ادبیات پایداری در تقسیم سهگانه در زمره ادبیات دیگرخواه است و این ادبیات در انقلاب اسلامی نمود دارد.این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در جلسات پیشین این اندیشکده گفته شده است ایرانی بودن، اسلامی بودن و تجدد پایههای هویت است، عنوان کرد: گفته شده هرکدام از این سه بنیان بهخطر بیفتاد ایستادگی شکل میگیرد که بهنظر درست است.
این پژوهشگر ادبی درخصوص این سخنکه عوامل خطرزا مبانی یک هویت را در معرض تهدید قرار میدهند، گفت: ما عوامل خطرزای زیادی داریم بنابراین میدانیم ارتباط بین هویت و مولفههای ادبیات انقلاب چگونه است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،در بخش دیگر این نشست علیرضا کمرهای در ادامه بحثی که صمدی مطرح کرد گفت: در تحقیقات و پژوهشها تاریخی صحبت از این است که باید به اصل سند رجوع شود لذا برای موضوع شعر انقلاب باید در هر دورهای به اصل شعر برای احصا مولفههای مورد نظر مراجعه کرد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com
نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹:۲۱ ق.ظ