حرکت نظام سلامت از حاشیه به متن

حرکت نظام سلامت از حاشیه به متن

وجیهه محسنی
گروه خانواده و سلامت: زمانی که سخن از اجرای طرح تحول سلامت به میان آمد تصور می_شد این طرح نیز به سرنوشت بسیاری از طرح هایی دچار شود که در حوزه سلامت و درمان در گذشته ها مطرح می شد اما به مرحله اجرا نمی_رسید یا ناقص اجرا می شد. ضعفی که بسیاری علت آن را در اولویت قرار نداشتن موضوع سلامت از سوی دولت ها می دانستند و بر آن خرده می گرفتند. در واقع نظام سلامت و درمان در کشور آن چنان که باید به عنوان موضوع و اولویت اصلی نبود و در سایه و حاشیه مسائل دیگر کمتر مورد توجه قرار داشت از همین رو بود که در مواردی از جمله کاهش سهم مردم از هزینه های درمان طی برنامه های چهارم و حتی پنجم توسعه برخلاف تاکید قانون که بر پرداخت ۳۰ درصدی از سوی مردم و ۷۰درصدی از سوی دولت اشاره دارد حرکت کردیم. در سایر مسائل نیز مشکلاتی از این قبیل کم نبود. از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم نیز دولتمردان از در اولویت قرار داشتن حوزه بهداشت و درمان سخن می گفتند اما زمانی که از ۱۵اردیبهشت کلید طرح تحول سلامت با کاهش هزینه بستری بیماران در بیمارستان های دولتی زده شد مشخص شد که رویکرد وزارت بهداشت اصلاح نواقص متعدد در نظام بهداشت و درمان کشور است.بسته های خدمتی که در این طرح در نظر گرفته شده شامل بسته خدمات تحول در نظام بهداشت و تحول در نظام درمان است که برنامه هایی که تاکنون اجرای آن آغاز شد بیشتر به بخش درمان معطوف است و بسته های خدمات بهداشتی همچون ارائه خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها، تجهیز مراکز بهداشت و … هنوز شروع نشده است. متن زیر اشاره ای دارد به بخشی از بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت که اجرای آن آغاز شده است و گام مثبتی است که از سوی وزارت بهداشت برای اصلاح نظام بهداشت و درمان آغاز شده است هر چند منکر کمبودها و مشکلات زیاد دیگری که در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد نیستیم از جمله کمبودها در بخش های آزمایشگاهی، هتلینگ بیمارستان ها، دارو و تجهیزات پزشکی، کمبود نیروی انسانی، حمایت های بیشتر از بیماران صعب العلاج و … اما تمام این مشکلات را نمی توان چند ماهه و شاید چند ساله برطرف کرد و همین که استارت اولیه برای اصلاح وضعیت موجود زده شده است جای خوشحالی است و مسلما در مسیر اجرای برنامه شاید ضعف هایی هم باشد اما می توان ضعف ها را در حین اجرا برطرف کرد. متن زیر اشاره ای دارد به بخش هایی از بسته های خدمتی طرح تحول سلامت که اجرای آن آغاز شده است.
*کاهش هزینه بستری بیماران
با اجرای طرح تحول سلامت از ۱۵ اردیبهشت هزینه بستری بیماران در مراکز دولتی از ۳۷درصد به طور کلی به حدود ۷٫۵ درصد کاهش یافت (پرداخت مردم در شهرها به۱۰ درصد و در روستاها به ۵ درصد کاهش یافت) که متعاقب اجرای این برنامه به گفته مسئولان در طول ۳ ماه آمار بستری یک میلیون و ۴۰۰هزار مورد بوده که با افزایش ۹ درصدی همراه بوده است و بخش عمده این افزایش مراجعات ناشی از مراجعه افرادی بود که تاکنون به دلیل ضعف بنیه مالی برای درمانشان به بیمارستان مراجعه نکرده اند و بخشی نیز ناشی از ارجاع بیماران از بخش خصوصی به دولتی بوده است.
*رایگان شدن زایمان طبیعی
آمار سزارین در کشور ما بالاست گفته می شود ایران به رتبه اول سزارین در دنیا رسیده است به طوری که آمار سزارین در بیمارستان های دولتی بالای ۵۰ درصد و در بیمارستان های خصوصی بالای ۹۰درصد است.اجرای بسته رایگان شدن زایمان طبیعی آمار سزارین راطی ۲ ماه در بیمارستان های دولتی ۸ درصد و در کل بیمارستان های دولتی و خصوصی ۵ درصد کاهش داد که به گفته مسئولان این رقم باید تا پایان سال ۱۰ درصد کاهش یابد.
*مقیم شدن پزشکان در مراکز درمان
حضور پزشکان در بیمارستان زیرمجموعه وزارت بهداشت در کلیه ساعات روز، خدمتی ارزنده به مراجعان به بیمارستان ها بود که اغلب به دلیل حضور نداشتن پزشکان متخصص در ساعاتی از شبانه روز در مراکز دولتی با مشکل مواجه می شدند و این مسئله تاثیر زیادی بر کاهش کیفیت خدمات در مراکز درمانی دولتی داشت. مقیم شدن پزشکان در بیمارستان برای استفاده از توان پزشکان متخصص در ساعاتی که نیاز به حضور آنان در مراکز درمانی بود صورت گرفت تا بیماران مجبور به مراجعه به مراکز خصوصی و صرف هزینه های بالا نباشند و بتوانند از خدمات با کیفیت بهره مند شوند.
*ماندگاری پزشکان در مناطق محروم
برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اگرچه هنوز به طور کامل پوشش داده نشده است اما به گفته مسئولان ۷۰۰ پزشک عمومی در مناطق محروم خدمات رسانی می کنند و ۳هزار پزشک متخصص نیز برای این منظور اعلام همکاری کردند که البته این رقم باید افزایش یابد.
اما همین که گام اولیه برای بردن خدمات درمانی و پزشک به روستاها و مناطق محروم برداشته شد در خور توجه است.
*راه اندازی اورژانس هوایی
راه اندازی اورژانس ۱۱۵ هوایی در ۱۴ استان کشور با استفاده از بالگرد به منظور ارائه خدمات بهتر به بیماران نیازمند خدمات اورژانسی و به ویژه مصدومان تصادفات در شهرهای بزرگ از جمله برنامه هایی است که کلید آن هفته پیش در استان قم و همزمان در ۱۳استان دیگر زده شده که می تواند تحول بزرگی در ارائه خدمت به مصدومان و بیماران اورژانسی داشته باشد و از آمار مرگ و میر در مسیر انتقال فرد به بیمارستان به دلایلی چون ترافیک یا مسافت و … بکاهد. براساس آمار طی همین مدت فعالیت اورژانس هوایی منجر به نجات جان ۷۷ نفر شده است.
فرزندانتان ترسو و کم اعتماد به نفس نمیشوند اگر… گروه خانواده و سلامت:مردان و زنانی که در زندگی شان اعتماد به نفس خوبی دارند و دست به ریسک های معقول می زنند، بازتاب یک تربیت درست هستند که بسیار اصولی و حساب شده طراحی شده است. زندگی بدون داشتن اعتمادبه نفس تقریبا غیرممکن است. اگر تمام توانایی های لازم برای شروع کاری را در اختیار داشته باشید اما نتوانید به خودتان اعتماد کنید بازده کمی خواهید داشت. برای اینکه فرزندانتان به بزرگسالانی با اعتمادبه نفس پایین تبدیل نشوند و ترسو بار نیایند، از همین حالا باید به فکر باشید.
*کنترل نامحسوس
جرات به خرج دهید و فرزندتان را درگیر تجربه?های و ریسک های جدید کنید. بگذارید فرزندتان از همان سن پایین بعضی از کارهای به ظاهر دشوار را خودش انجام دهد و اگر اشتباهی نیز مرتکب شد راهنمایی اش کنید. برای مثال اگر فرزند کوچکتان خواست یک بطری شیشه ای را خودش به تنهایی جابجا کند و با این کار می خواهد به شما کمک کند اصلا مانع او نشوید. فرض را بر این می گیریم که محتویات داخل بطری به زمین ریخت. به جای سرزنش کردن همراه با فرزندتان آثار لکه و کثیفی را پاک کنید و باز هم به او فرصت امتحان کردن مجدد را بدهید. با این کار فرزندتان را از سنین پایین در مقابل اشتباه و شکست قوی بار آورده اید.
*انتخاب
به فرزندتان اجازه دهید قدرت انتخاب داشته باشد و تبعات انتخاب خود را از نزدیک حس کند. در یک روز برفی اجازه بدهید از بین شال کلاه و پوشیدن کت یا تمام این موارد خودش گزینه ای را انتخاب کند. اگر تنها کلاه را برداشت و با وجود توضیحاتتان همچنان روی انتخابش اصرار داشت، مانعش نشوید اما شال و کتش را با خود همراه داشته باشید. در این شرایط کمی احساس سردی باعث مرگ فرزندتان نمی شود بلکه به او درسی بزرگ خواهد داد؛ درسی که در بزرگسالی اش آن را خوب در خاطر خواهد سپرد. بگذارید فرزندتان با تمام وجودش از تاثیر انتخاب در زندگی شخصی اش آگاه شود و محتاطانه تر و با دقت بیشتری گزینه های مختلف را انتخاب کند و به کار بگیرد.
*وظایف کوچک اما حیاتی
این شانس را به فرزندتان بدهید تا در کارهای خانه یا بیرون از منزل به شما کمک کند. با درونی کردن این حس در همین سنین پایین روحیه همکاری را در فرزندتان می پرورانید و این موضوع باعث استقلال شخصیتی فرزندتان خواهد شد و از او یک شخص با اعتمادبه نفس قوی خواهد ساخت. بخش کوچکی از کارهای منزل را به عهده اش بگذارید اما یادتان باشد خیلی در این کار زیاده روی ن

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 15