جولان افزایش قیمت‌ها در روزهای کرونایی بازار

جولان افزایش قیمت‌ها در روزهای کرونایی بازار

گروه گزارش:بازار کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم در این روزهای کرونایی با نوسان و افزایش بی ضابطه قیمت روبه‌رو شده که به هیچ وجه منصفانه نیست.
چند ماهی است که ویروس منحوس کرونا میهمان کشور ماه بوده و علاوه بر هزاران نفر از مردم کشور را مبتلا کرده، آسیب هایی را نیز به لحاظ اقتصادی به خانوارها و به برخی مشاغل وارد کرده است.
اما در کنار این ویروس منحوس و در شرایطی که وضعیت اشتغال و درآمد مردم تحت تاثیر این ویروس قابل قبول نیست، بازار کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم از جمله لبنیات، برنج روغن، حبوبات و غیره نیز با نوسان و افزایش بی ضابطه قیمت روبه‌رو شده که به هیچ وجه منصفانه نیست.
با گشتی در بازار به راحتی می توان فهیمد که قیمت برخی کالاها از یک مغازه به مغازه دیگر متفاوت بوده و کمتر کالایی نیز است که افزایش قیمت نداشته باشد و در واقع گرانی با زندگی این روزهای ما عجین شده است.
همیشه هم وقتی صحبت از گرانی‌، افزایش بی ضابطه قیمت و رسیدگی به نوسانات قیمت در بازار می شود
از نظارت بر بازار و قیمت‌گذاری از سوی برخی سازمان ها مانند اصناف و اداره صمت سخن به میان می آید موضوعی که برخی شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما بارها آن را مطرح کرده و خواستار نظارت بیشتر بر بازار و رسیدگی به افزایش بی ضابطه قیمت شدند.
رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی تلویزیونی که به مناسبت عید سعید قربان داشتند، با اشاره به گرانی‌ها و مشکلات جدی خانوارها در تأمین معیشت، گفتند: کارهای لازم برای رفع این مشکلات را در جلسات خصوصی با مسئولان از جمله آقای رئیس‌جمهور مطرح کرده‌ایم و باز هم به دستگاههای مسئول تأکید می‌کنیم.
ایشان مسئله فوری در بخش اقتصاد را »مهار نوسان قیمت‌ها، ایجاد ثبات در بازار و حفظ ارزش پولی ملی« و افزودند: این حالتِ هر روز یک قیمت برای اجناس و افسار پاره کردن قیمت ارز برای کشور مضر است و افراد آشنا به مدیریت‌های اجرایی معتقدند که این مسئله با برخورد دستگاه‌های اجرایی و در مواردی دستگاه قضایی قابل‌مهار است.
سفره مردم کوچک شده است
در این زمینه مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گویی که با پارسینه داشت، با تاکید بر لزوم توجه به رفاه و معیشت مردم و با انتقاد از تحقق نیافات شعار دولت در این زمینه، گفت: بنا بود دولت سفره مردم را رنگین کند، اما متاسفانه اینگونه نشده و سفره مردم حتی کوچک شده است.
وی با بیان اینکه دولت جایی برای دفاع نگذاشته است ، افزود: بخاطر مردم و ایران عزیز با دولت تعامل می کنیم و تلاش می کنیم تا برای مردم رفاه به ارمغان آورده و مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم.
عیسی زاده با اشاره به اینکه حق قانونی نمایندگان است که از وزرا در موارد گوناگون سوال داشته باشند و تذکر دهند، اظهار کرد:نمایندگان از این حق خود نخواهند گذشت و وزرا هم باید به موضوعات مختلفی که مطرح می شود، پاسخگو باشند که چرا اینگونه شده است.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در داخل کشور از ظرفیت فراوانی برخورداریم که باید از آن استفاده شود تصریح کرد: با نگاه به داخل کشور و با اقتدار می_توانیم بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم همانطور که در زمینه موشکی و دفاعی قدرت و اقتدار خود را به رخ دشمنان می کشیم.
تشکیل سه هزار و ۸۸۶ فقره پرونده تخلف صنفی و غیرصنفی در آذربایجان‌غربی
غلامرضا بابایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این زمینه با بیان اینکه مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و احتکار به صورت شبانه‌روزی با شماره تلفن ۱۲۴ نظارت و بازرسی ادارات صنعت معدن و تجارت شهرستان‌ها و استان تماس بگیرند،گفت: در پنج ماهه امسال از ۸۶ هزار و ۷۲۲ بازرسی انجام شده از واحدهای صنفی و غیرصنفی در آذربایجان‌غربی، سه هزار و ۸۸۶ مورد آن منجر به تشکیل پرونده تخلف صنفی شد
بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی وی به مهمترین اقدامات معاونت نظارت و بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان از ابتدای سالجاری تا ۱۴ مرداد ماه اشاره و اظهار داشت: از ۸۶ هزار و ۷۲۲ بازرسی انجام شده از واحدهای صنفی و غیرصنفی در آذربایجان‌غربی سه هزار و ۸۸۶ مورد آن منجر به تشکیل پرونده تخلف صنفی شد.
غلامرضا بابایی با اشاره به اینکه ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه را ۴۱۴ میلیارد ریال است افزود: تعداد یک هزار و ۸۳۴ مورد پرونده مربوط به خرده‌فروشان، ۱۸۹ پرونده متشکله مربوط به عمده‌فروشان و همچنین ۵۰۱ مورد مربوط به شرکت‌های خدماتی بوده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به تعداد شکایت‌های واصله از سوی مردم و نتایج آنها اشاره کرد و گفت: در پنج ماهه امسال از کل گزارشات دریافتی ۶۰۹ مورد مربوط به گزارش مردمی، ۹۰۶ مورد ناظران افتخاری بوده که از کل گزارشات دریافتی تعداد یک هزار و ۱۱۸ مورد کالایی و تعداد ۳۲۷ مورد خدماتی بوده است.وی با اشاره به بازرسی از چهار هزار و ۶۴۶ واحد صنفی و تولیدی مصالح ساختمانی و تشکیل بیش از ۲۲۴ پرونده متخلف خبر داد و اظهار داشت: این اقدام در پی اجرای طرح نظارتی و بررسی دقیق عملکرد واحد‌های تولید و توزیع کننده انواع مصالح ساختمانی، با هماهنگی بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و بازرسان اصناف انجام شد.
بابایی به ‌عملکرد پرونده های ارزی نیز اشاره کرد و گفت: از بررسی ۲۵ فقره پرونده ارزی، ۱۰ فقره از آنها با تخلف عدم اجرای تعهدات منجر به تکمیل پرونده به ارزش ۲۷۷ میلیارد ریال شده و جهت رسیدگی پرونده ها به تعزیرات حکومتی ارسال شده‌اند.وی عنوان کرد: همچنین در این مدت از سه هزار و ۲۶۳ واحد اقلام بهداشتی بازرسی به عمل آمده که ??? مورد منجر به تشکیل پرونده به ارزش چهار میلیارد ریال شده و جهت رسیدگی پرونده‌ها به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: سامانه ۱۲۴ جهت دریافت هرگونه گزارش گران‌فروشی، احتکار، کم‌فروشی و هرگونه تخلفات صنفی در خدمت عموم شهروندان است.
نظارت و برخورد قاطع با سودجویان؛ راه حل گرانی‌های غیراصولی
پرواضح است که نقش نظارت در جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی برخی سودجویان از شرایط تحریمی و اقتصادی کشور بسیار پر رنگ بوده و قانون‌گذار مشخص کرده که این وظیفه بر عهده چه کسی و کدام سازمان ها است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از زرین خبر، اگر این وظیفه‌ نظارتی کم‌فروغ شده و با تخلفات صورت گرفته در این زمینه برخورد مناسب و بازدارنده انجام نشود عرصه برای جولان دلالان و سوداگران فراهم خواهد شد و تعادل قیمتی در بازار به‌هم‌ریخته و مصرف‌کننده نهایی برای تهیه‌ی اقلام اساسی در تنگنا و فشار قرار خواهد گرفت و لازم و ضروری است
متولیان امر بر بازار نظارت مستمر و دقیق داشته و با افزایش نظارت ها جلوی این گرانی ها را بگیرد و از سوی دیگر متولیان باید با دلالان و سودجویان برخورد قاطعی داشته باشند تا مردم هر روز دغدغه و نگرانی افزایش قیمت کالاها بخصوص مایحتاج ضروری زندگی خود را نداشته باشند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱:۳۷ ب.ظ

دیدگاه


شش + = 15