اتصال فضای مجازی به دنیای واقعی روستا

اتصال فضای مجازی به دنیای واقعی روستا

گروه اقتصادی: امروزه توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دهکده جهانی از مرزهای شهری پا فراتر نهاده و اتصال به فضای مجازی در روستاهای بالای ۱۰ خانوار به هدیه ای از جنس تدبیر و امید برای روستانشینان تبدیل شده است.
خاطرات محرومیت در روستاهای بسیاری از مناطق کشور در سال های نه چندان دور، هنوز به باد فراموشی سپرده نشده است؛ سال هایی که برخورداری از آب شرب سالم و فرار از تاریکی های شب به آرزوی دور از ذهن اهالی روستا تبدیل شده بود. گازرسانی در حجم بالا، ایجاد راه روستایی آسفالته، اجرای طرح های هادی، راه اندازی شبکه های آبرسانی روستایی و عمران و مقاوم سازی منازل روستایی از جمله اقدامات دولت یازدهم در مناطق روستایی است.
در این میان توسعه زیرساخت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات در روستاها از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه روستایی و اینترنت پرسرعت در دولت یازدهم قابل توجه است. آذربایجان غربی از جمله استان های فعال و پیشرو در برخورداری روستاها از مولفه های ارتباطی از جمله اینترنت پرسرعت است؛ به طوری که حدود ۴۰ درصد روستاهای این استان امسال به اینترنت پرسرعت وصل می شوند و این روند تا برخورداری همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار ادامه می یابد. اکبر مظاهری که در روستایی در ۴۵ کیلومتری ارومیه زندگی می کند و در دانشگاه ارومیه مشغول به تحصیل است، با ابراز رضایت از خدمات ارائه شده در حوزه اینترنت در روستاها گفت: پس از راه اندازی اینترنت در روستا بسیاری از ترددهای شهری کاهش یافته و زمینه تحقیق بهتر با برخورداری از منابع داخلی و خارجی برای دانشجویان روستایی فراهم شده است. وی افزود: پیش از راه اندازی اینترنت پرسرعت در روستا، این دانشجویان برای یک فعالیت کوچک تحقیقی باید به ارومیه مراجعه می کردند ولی در حال حاضر این مشکل مرتفع شده است. وی با قدردانی از خدمات دولت تدبیر و امید اظهار کرد: سرعت اینترنت روستایی مورد استفاده نیز بسیار خوب است و مشکل خاصی در خصوص قطعی اینترنت وجود ندارد. محمد قادرپور یکی دیگر از روستانشینان ارومیه با اشاره به محرومیت های قابل توجه روستاها در سال های گذشته گفت: یکی از مهمترین خواسته های روستاییان، ایجاد خدمات رفاهی اولیه است و در این میان پرداخت یارانه این انتظار را برطرف نمی کند. وی اضافه کرد: روستای ما به خوبی از امکانات و زیرساخت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است ولی امیدواریم با همت دولت تدبیر و امید روستاهای دوردست تر نیز علاوه بر امکانات زیرساختی به امکانات رفاهی دست پیدا کنند. به گفته مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات آذربایجان غربی در سال ۹۳ شمسی بیش از سه هزار روستا در این استان از امکانات تلفن خانگی و ۳۲۷ مرکز روستایی و روستاهای اقماری از امکانات اینترنت پر سرعت /ADSL/ بهره مند شدند. مظفر یوسف زاده افزود: در سال گذشته نیز در راستای کاهش شکاف دیجیتالی و توسعه دولت الکترونیک و پس از امضای قرارداد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای واگذاری اینترنت پرسرعت در روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان، در فاز نخست زیرساخت های ارتباطی یک هزار و ۲۰۰ روستای استان ایجاد شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن برای خدمت رسانی بهتر به روستانشینان، ۵۰۰ دستگاه مودم و سیم کارت رایگان به دهیاری ها و مراکز بهداشت روستایی نیز تحویل داده شده است. وی اظهار کرد: با توجه به عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید، شاخص های ICT استان از رشد چشمگیری برخوردار بوده که می توان به رشد ۵ برابری ظرفیت شبکه انتقال، رشد ۱۲ برابری ظرفیت پهنای باند ورودی استان، رشد هشت برابری ظرفیت پهنای باند بهره برداری شده، رشد پنج درصدی تعداد روستاهای دارای دسترسی تلفن خانگی، رشد ۲ برابری تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت، افزایش ۱۰ درصدی طول شبکه فیبر نوری استان و برخورداری تمامی مراکز شهرستان های استان از نسل سوم و چهارم تلفن همراه اشاره کرد. مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تا پایان سال جاری در ۱۰۰ روستای استان اینترنت پر سرعت /وای فای/ را تامین می کنیم که این امر یکی از درخواست های روستانشینان از این شرکت است. بهمن اسمعیل زاده افزود: در حال حاضر ۵۸۰ روستا به این اینترنت متصل است که این رقم به حدود ۷۰۰ روستا تا پایان سال می رسد. وی با تاکید بر گسترش شبکه فیبر نوری ادامه داد: تا پایان سال آینده طول این شبکه در آذربایجان غربی با ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به بیش از ۷۵۰ کیلومتر می رسد. وی از افتتاح ۸۳۴ طرح مخابراتی در آذربایجان غربی به مناسبت دهه فجر خبر داد و اظهار کرد: برای افتتاح این طرح ها که بهره مندی روستاییان یکی از مولفه های مهم این افتتاحیه ها بود، حدود ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد. وی ادامه داد: ۲۹۲ طرح مربوط به نصب و راه اندازی سایت های همراه اول نسل های ۲، ۳ و ۴ و سایت های GSM روستایی، اجرای ۱۲۴ طرح با حجم ۸۴ کیلومتر فیبر خاکی، کانالی و هوایی مربوط به توسعه شبکه فیبر نوری و اجرای ۱۰۴ طرح مربوط به نصب بیش از ۱۵ هزار پورت راه اندازی اینترنت پرسرعت در مراکز شهری و روستایی از جمله این طرح هاست.
به گفته وی از دیگر طرح های افتتاح شده در دهه فجر امسال می توان به ۵۰ طرح مربوط به نصب و راه اندازی WIFI در نقاط مختلف استان و ۱۷۰ طرح مربوط به افزایش پهنای باند ADSL در مراکز شهری و روستایی اشاره کرد. به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا و بر اساس تقسیمات کشوری سال ۹۰، آذربایجان غربی دارای ۱۷ شهرستان، ۴۰ بخش، ۴۲ شهر، ۱۱۳ دهستان و چهار هزار و ۵۳۱ آبادی دارای سکنه است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 3 =