جمع آوری سالانه بیش از ۴۳ هزار قلم داروی گیاهی غیرمجاز در آذربایجان غربی

جمع آوری سالانه بیش از ۴۳ هزار قلم داروی گیاهی غیرمجاز در آذربایجان غربی

آرازآذربایجان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۴۳ هزار داروی گیاهی غیرمجاز از عطاری های استان در سال جاری جمع آوری شد.
جواد آقازاده افزود: از آغاز سال جاری تاکنون تعداد ۴۳ هزار و ۷۶۵ داروی گیاهی غیرمجاز به ارزش ریالی ۶۹۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۵۰۰ ریال از عطاری های استان جمع آوری شده است.
آقازاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان ۳۴۶ باب عطاری وجود دارد که از این تعداد ۱۴۹ باب در ارومیه در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: در استان حدود ۳۰ الی ۴۰ عطاری غیرمجاز و جود دارد که در تلاش هستیم با صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه مربوطه و نیز اقدامات نظارتی اداره امور فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو استان با مشارکت متولی عطاری ها این مراکز را ساماندهی کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش گرایش مردم به سمت طب سنتی خاطر نشان کرد: برای افزایش دسترسی مردم به محصولات سلامت محور مخصوصا محصولات دارویی که فرآورده های طبیعی و سنتی نیز بخشی از آن است، تاسیس داروخانه های گیاهی _ طبیعی و سنتی می‌تواند به تحقق این مهم کمک قابل توجهی کند.
وی افزایش تعداد داروخانه های طبیعی در استان را لازم اعلام و یادآور شد: در حال حاضر تنها یک داروخانه طبیعی طب سنتی مجوزدار در استان وجود دارد که در محل معاونت غذا و دارو راه اندازی شده و توسط دکتر داروساز متخصص طب سنتی اداره می شود.
آقازاده به عواملی که باعث عدم رشد تاسیس داروخانه های طبیعی در آذربایجان غربی شده است اشاره کرد و گفت: عوامل متعددی از جمله عدم وجود زیرساختهای تولید و توسعه این نوع داروها، عدم توسعه مراکز علمی و آموزشی،عدم ارائه آموزشهای لازم در زمینه آشنایی متخصصین امر از جمله پزشکان و داروسازان با این نوع فرآورده ها و تحت پوشش نبودن بیمه ای این نوع داروها دانست که برخی از این عوامل در حال انجام و پیشرفت بوده و در آینده نزدیک شاهد توسعه هرچه بیشتر داروخانه های طبیعی و سنتی در استان خواهیم بود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۴:۵۲ ب.ظ

دیدگاه


− 2 = هفت