دام بازی های اینترنتی غیربومی وغفلت خانواده ها

دام بازی های اینترنتی غیربومی وغفلت خانواده ها

مهسا شریفی
گروه اجتماعی: بازی های رایانه ای مخاطبان و مشتاقان بسیاری را در سراسر جهان به خود جذب کرده است و در برخی موارد چگونگی استفاده از این برنامه ها و محتوای آنها، چالش_های فراوانی مانند ایجاد آسیب های روحی و روانی، تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، افت تحصیلی و ازخود بیگانگی را به دنبال دارد.
در کنار مشکل های عنوان شده باید گفت بهره گیری درست و مفید از این فناوری به منظور سرعت بخشی و دقت در کارها و کمک به پیشرفت انسان مفید خواهد بود و سبب ایجاد مزیت هایی همچون آسان کردن فرآیند یادگیری، ارتقای مهارت ها زندگی و پرکردن اوقات فراغت می شود.
ضرورت توجه به بازی های اینترنتی و پیامدهای ناشی از آن باعث شد تا دیدگاه های »جعفر بای« پژوهشگر، آسیب شناس اجتماعی و استاد دانشگاه را در این ارتباط مرور کنیم.
*بازی¬های اینترنتی و پیامدهای زیاده روی در آنها
بازی های اینترنتی بر پایه یک مدار، استاندارد و قاعده خاصی طراحی شده اند که برخی افراد به دلیل نوع ویژگی و شخصیت به افراط در این زمینه روی می آورند و قواعد بازی را رعایت نمی_کنند و با زیاده روی در کاربرد آن، سبب بروز مشکل های فراوانی می شوند.
مبنا و اصول بیشتر این بازی ها بر پایه خصلت فرهنگ، روحیه، تفکر و اندیشه های بومی و محلی طراحی نشده است و بسترساز آسیب های اجتماعی بسیاری خواهد شد.
متاسفانه جوانان و نوجوانان به جای آن که در معرض تشویق قرار بگیرند، سرکوب می شوند و چون که میدانی برای عرضه کردن توانایی های خویش مشاهده نمی کنند، به این این بازی‌ها می_پردازند و به طرف آنها جذب می شوند.
*استفاده ابزاری از احساسات بازیگران در بازی های رایانه ای
برخی از بازی ها مانند نهنگ آبی از احساسات و عواطف بازیگران استفاده ابزاری می کنند و با توجه به نقاط ضعفی که در روند شخصیتی افراد به وجود آمده است از این مساله در جهت خواست خود بهره می برند به طور مثال نوجوان، تمایل دارد تا برپایه ویژگی ها و خصلت های خویش دیده و از طرف دیگران تشویق شود و اگر این اتفاق نیافتد.
نوجوان سرخورده خواهد شد و این بازی شرایطی را مهیا می سازد تا این نقاط ضعف به روشی کاذب پاسخ داده شود و این پاسخ ها و پوشش های پوشالی باعث افزایش اشتیاق و گرایش به این بازی در این گروه از افراد خواهد شد و همین که فرد این بازی را آغاز می کند بازی طوری طراحی شده است که هنرمندانه بازیگر را شکار می کند و مرحله به مرحله او را به همراه خود پیش می برد.
*بازی های اینترنتی و پاسخگویی به نیازهای عاطفی و روانی
برخی از بازی های اینترنتی از جمله نهنگ آبی به گونه‌ای است که تمام خلاء ها، عقده ها، کمبودها و نقاط ضعف بازیگران را که در زندگی با آنها روبرو بوده اند.
پوشش می‌دهند و از آنها بهره می برند و در حقیقت این برنامه ها با احساس ها و عواطف بازیگر طوری بازی را هدایت می کنند که فرد به وسیله پاداش های درونی، دریافت های احساسی خود را مثبت ارزیابی و تمام نیازها و کمبودهای خود را از آن دریافت می کند.
باید تلاش کرد تا بازی هایی برپایه فرهنگ و اندیشه دینی و بومی طراحی شود.
بازی های وارداتی این چنینی به دلیل اختلاف_های قومی و فرهنگی، نمی تواند پاسخگوی نیازهای جوانان ایرانی باشد.
*آسیب های جسمی و روحی؛ ارمغان بازی_های اینترنتی مخرب
این بازی ها آسیب های جدی جسمی، روحی و روانی را به بازیگر تحمیل می کند و به لحاظ جسمانی روند رشد را مختل می سازد و از نظر روحی افراد را انزوا طلب و گوشه گیر پرورش می دهد.
برخی از بازی ها به گونه‌ای طراحی شده_اند که از بازیگر فردی تهاجمی و آشوبگر به وجود می آورد.
خانواده ها باید از فرزندان خویش به درستی مراقبت کنند تا بدانند چه نوع بازی های انجام می_دهند.
باید برای جوانان در عرصه هایی همچون زمینه های ورزشی و اجتماعی، شرایط مطلوب پاسخگویی به نیازهای آنان در نظر گرفته شود.
وقتی که این نوع تمایل های احساسی جوانان پاسخ داده نشود، افراد گمشده های خود را در این بازی ها جست وجو خواهند کرد.
*ضرورت نظارت دقیق بر محتوای بازی_های اینترنتی
هیچ گونه نظارتی بر کیفیت و استاندارد بازی های اینترنتی وجود ندارد، البته نظارت مستقیم توصیه نمی شود بلکه می بایست خانواده ها، مدرسه ها و نهادهای فرهنگی بر این مساله که چه نوع بازی هایی در اختیار کودکان قرار می گیرد، آگاهی داشته باشند و آنها دچار نوعی رهاشدگی نباشند. آزادی بی اندازه، مشکل هایی را برای افراد به بار می آورد، بنابراین باید بر محتوای بازی_ها به طور غیر مستقیم نظارت شود و افرادی که مبادرت به طراحی و تولید اینگونه بازی ها می_کنند، این کار را متناسب با فرهنگ و هویت ملی انجام دهند تا کودکان و نوجوان با خیالی امن به بازی بپردازند.
»امان الله قرایی مقدم« آسیب شناس اجتماعی نیز درون گرایی و انزواطلبی را از جمله آثار و پیامدهای بازی های اینترنتی عنوان می کند و در این باره می گوید:
برخی از جامعه شناسان تاثیر برخی از بازی_های رایانه‌ای را بر روند رشد افراد مثبت ارزیابی کرده اند اما بعضی استفاده های نادرست از فضای مجازی و بازی های اینترنتی را سبب بی_توجهی افراد به اطراف خود دانسته اند و دیگر اینکه به جای نشاط و شادی، درون گرا و انزواطلب می شوند و این مساله نوجوانان و جوانان را به طرف بازی هایی خطرناک از جمله نهنگ آبی که سرانجام فرد را به اعمالی مانند آسیب رساندن به خود، خودکشی و دیگر آسیب_های اجتماعی سوق می دهند که این به معنای نوعی اعتراض به وضع موجود است.
*بازی های اینترنتی و افزایش ناامیدی در جامعه
استفاده از این گونه بازی های اینترنتی به بی اعتمادی در جامعه دامن می‌زنند و ناامیدی و یاس را در میان جوانان رواج می دهند و افراد را از فرهنگ خود دور و با ایجاد بیگانه پرستی در جامعه، غرب را به عنوان مدینه فاضله و آرزوی جوانان ترسیم می‌کنند.
*پاسخ به نیاز جوانان؛ راهکاری موثر در هدایت آنها
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، زمانی که پیوند افراد با جامعه بریده و اعتقادهای دینی و مذهبی آنها کمرنگ شود، آنگاه فرد به درون خود فرو می رود و به وسیله بازی_هایی مانند نهنگ آبی به نیازها و خواسته_های خود پاسخ می دهد و حتی تا مرز خودکشی پیش می رود.
پاسخ به نیازهای اساسی نسل جوان، انجام دادن مناسک مذهبی، تشویق به ورزش و دیدار با اقوام و خویشان می تواند به در امان ماندن جوانان از این دام ها کمک کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 0