مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي:

شروع بادهای فصلی با توفان_های نمکی همراه است

شروع بادهای فصلی با توفان_های نمکی همراه است

گروه خبر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی وقوع پدیده ریزگردهای نمکی در اطراف دریاچه ارومیه را تهدیدی جدی برای شهرهای اطراف دانست.
حسن عباس نژاد با اعلام اینکه شرایط اکولوژیکی حاکم بر دریاچه ارومیه و تبدیل بیش از دو سوم وسعت آبی آن به شوره زار، این دریاچه را به کانون اصلی کویرزایی در منطقه تبدیل کرده، افزود: متاسفانه به دلیل ریسک بالای فرسایش پذیری شوره زارها هر روز به وسعت و دامنه آن‌ها افزوده می‌شود.
وی با بیان اینکه دریاچه با دارا بودن بلورهای نمک و انواع دیگر یون‌های مواد معدنی در اثر افزایش تبخیر به تدریج رطوبت خود را از دست داده، اظهار داشت:در این راستا زمینه برای تبدیل آن‌ها به ذرات در حد میکرون، افزایش می‌یابد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه ذرات میکرونی به همراه خود یون‌های نمک را نیز حمل می‌کنند، ادامه داد: این ذرات می‌توانند عامل اصلی در تهدید زمین‌های کشاورزی و جوامع محلی باشند.
عباس نژاد گفت: طی چند روز گذشته، با شروع بادهای فصلی محلی، متأسفانه شاهد وقوع طوفان‌های نمکی در منطقه بودیم که پیش بینی می‌شود در صورت تداوم، به عنوان تهدیدی برای اقتصاد معیشتی جوامع محلی خواهد بود.
وی با اعلام این هشدار که متأسفانه دامنه تاثیر_گذاری این پدیده هر روز نسبت به روز قبل افزایش می‌یابد، ادامه داد: با توجه به جهت باد غالب در منطقه، در آینده نزدیک شهرهای سواحل شرقی و شمالی دریاچه ارومیه را به شدت تهدید خواهد نکرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: باید در اسرع وقت نسبت به توسعه پوشش گیاهی با استفاده از گونه های اندمیک و بومی خود پارک ملی دریاچه ارومیه که شورپسند هستند، در این مناطق اقدام شود. عباس نژاد در ادامه بر اهتمام جدی بر مدیریت منابع آب حوضه آبخیز دریاچه ارومیه تاکید کرد.
از سال آبی ۷۵ – ۷۴ تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سال‌های اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.بنا بر تحقیقات انجام شده از ۱۷ سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.
پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی‌های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می‌رود.
این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین تالاب دایمی با دارا بودن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت‌های زیادی را در دل خود جای داده است.
مساحت این دریاچه بیش از ۵۷۰ هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و… نیز به خطر خواهد افتاد.
به هر حال گویی این بار دریاچه ارومیه خون می‌گرید تا تمام فریادهای باصدا و بی صدایش را به گوش دوستداران محیط زیست برساند.?

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


1 + هفت =