جای خالی داستان های مصور بومی در مطبوعات

جای خالی داستان های مصور بومی در مطبوعات

گروه فرهنگی: دیرزمانی نیست که وقتی مخاطب لای روزنامه ها و نشریات را باز می کرد با داستان های مصور در قالب نقاشی روبرو می@شد اما اکنون به نظر می رسد این شیوه کم کم در مطبوعات رو به فراموشی گذاشته شده است.
داستان مصوردرکشورازنقاشی های مینیاتور پس از دوره عباسی شکل گرفت، تصویرگران درآن دوران راوی قصص و حکایت های منظوم شعرگونه بوده اند و ارتباط نزدیکی با مذهب ، دین و ادبیات داشت، اما این رویه ادامه نیافت.
داستان مصور یا کُمیک استریپ در تعریف به نقاشی یا مجموعه ای ازنقاشی های دنباله دار معنا شده می گویند. این سبک هنری نخستین بار از سده ۱۸ میلادی در اروپا شکل گرفت و تا به امروز ادامه داشته است. داستان مصور یا کُمیک‌استریپ نقاشی، یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار است که ماجرایی را روایت می‌کند. به کسی که کمیک را می‌کشد کارتونیست می‌گویند، این کمیک‌ها معمولاً در دوره‌های مرتبی به چاپ می‌رسند.
»کمیک‌استریپ، همان هنر متوالی است.« ویل آیزنر، کارتونیست.
شرح روایت و بیان ماجراها به زبان تصویر و بعضاً با استفاده از دیالوگ‌ها، به زمان مصر باستان بر می‌گردد. اما اگر شرح روایت‌های مدرن را در نظر بگیریم، کمیک اولین بار در کشورهای آلمان و انگلستان پا گرفت. اولین کمیک‌های آمریکایی در قرن بیستم شکل گرفتند. دیالوگ‌ها درون بالن‌ها گفته می‌شد، برای غافلگیری از علامت تعجب روی کله‌ها استفاده شد و برخی از لغات برای بیان حالات یا ضربات استفاده گشت و تا امروز نیز کاربرد دارد. اولین کتاب کمیک بر اساس مجموعه‌ای از کمیک‌استریپ‌های روزنامه‌ای شکل گرفت.
همانطور که از نام کمیک (Comic) بر می‌آید، محتوای آن اساساً مطلب خنده‌دار است، اولین کمیک‌استریپ‌هایی که در دهه? ۱۹۳۰ پا به‌عرصه? وجود گذاشتند، شامل ماجراهای خنده‌دار و ماجراجویانه? قهرمانانی چون باک راجرز، تارزان و ماجراهای تن تن بود.
البته قرار گرفتن نام کمیک مربوط به تاریخچه? آن است . اکنون با وجود تغییرات عمده‌ای که در نوع طراحی، موضوع، کمپزسیون، انتخاب زاویه? دید و دیگر المان‌های کمیک به وجود آمده و این هنر روایتگر را بسیار متفاوت از گذشته? خود کرده، هنوز نام کمیک روی آن باقی‌مانده است. درحالی که مایه? طنز تنها در شاخه? خاصی از این هنر به کار گرفته می‌شود.اساساً کمیک‌ها در همان ابتدای دوران حیات وجودی خود به مقاصد اجتماعی یا سیاسی می‌پرداختند.
از ارزش‌های محافظه‌کارانه? کمیک آنی اورفان کوچولو بگیر تا مفاهیم افسارگسیخته? آزادی خواهی کمیک دونزبری. کمیک استریپ پوگو با استفاده از شخصیت‌های حیوانی، خشونت را به تصویر کشید و بسیاری از سیاست‌مداران دوران را به حیواناتی مشابه چهره‌شان نسبت داد. در حرکتی دلاورانه، والت کلی تصویرگر کمیک پوگو، جوزف مک کارتی را در دهه? ۵۰ به شکل گربه‌ای وحشی کشید، گربه‌ای به نام جی. ملارکی.در دهه ۴۰ مجله کیهان بچه ها شروع به انتشار داستان مصور کرد اما امروز در کشورمان شاهد تحولاتی که در اروپا ، آمریکا ، ژاپن و غیره در حوزه تصویرسازی و داستان مصور رخ داده، نبوده ایم. همچنین در سال های اخیر، دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری، انتشارات سوره مهر و مرکز انیمیشن حوزه هنری از مراکزی بوده اند که در کنار دیگر سازمان ها و ارگان های مرتبط، بر روی این مهم تاکید داشته و سعی دارند تا با برنامه ریزی صحیح و شناخت درست از بازار مخاطبان، به دنیای داستان های مصور ورود کنند. ناشناخته بودن داستان مصور بین ایرانی ها :محمد علی مرادی، کارتونیست ،در این زمینه می‌گوید:حدود ۵۰ سال است که داستان مصور یا کمیک و تصویرسازی وارد ایران شده و متاسفانه هنوز در بین مردم جا باز نکرده است. وی ادامه می دهد: باید توجه داشت که نشر و کتاب جایگاه خوبی در بین ما ایرانی ها ندارد، آمار کتاب خوانی بسیار پایین بوده و و در سال های اخیر بسیار لطمه خورده است.
مرادی با اشاره به اینکه برای داستان های مصور بر خلاف سایر کشورها ، فرهنگ تصویری نداریم ، اظهار می دارد:برنامه ریزی ها در این زمینه محدود بوده ، در حالیکه امکان رسیدن به استانداردهای جهانی در حوزه داستان مصور و تصویرسازی وجود دارد. توجه مدیریت فرهنگی به هنر داستان مصور:این هنرمند با اشاره به آسیب‌هایی که متوجه مدیریت هنر داستان مصور است ، می گوید:افرادی که به صورت تخصصی و فنی در زمینه کمیک استریپ و داستان مصور فعالیت می کنند، در بدنه مدیریت فرهنگی و هنری کشور وجود ندارند. مرادی تصریح می‌کند:بسیاری از افراد این عرصه را به نقد کشیده‌اند و درباره آن نظر داده اند، اما مدیران و مسوولان از نقدها، پژوهش ها و راهکارهای ارائه شده برای بهتر کردن شرایط داستان های مصور در کشور استفاده نکرده اند. عقب ماندن در نویسندگی:وی اضافه می کند:در نویسندگی نسبت به تصویر عقب هستیم و باید در این حوزه بیشتر کار کنیم تا داستان های خوب و مناسب مصور داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه ورود مرکز انیمیشن حوزه هنری به بازار داستان مصور و کمیک باعث ایجاد تحرک در این حوزه می‌شود، اظهار می دارد: متخصصان حوزه داستان‌های مصور بویژه کودک و نوجوان باید گردهم بیایند و آثاری را مدیریت کنند.
دبیر دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری نیز با بیان اینکه در آثارمصور می توان با دید فرا رئال به ماجراها و وقایع رخ داده در کشورمان همچون دفاع مقدس نگاه کرد، می گوید:دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری از هر گونه طرح و حرکت خوبی در زمینه کمیک و داستان مصور حمایت می کند. عزت الله الوندی ادامه می‌دهد: وقتی فیلمی قرار است ساخته شود، یک یا چند نفر فیلم نامه را می نویسند و بعد کارگردان بر اساس آن به تولید اثر مشغول می شود.
در حوزه کمیک نیز نویسنده داستانی را بر اساس تخیل خود و تجربه هایش در فانتزی می‌سازد و پرورش داده و آن را به تصویرگر تحویل می دهد و تصویرگر نیز بر اساس داستان ارائه شده و دانش و مهارتش، فریم ها و تصاویر را خلق می کند.
وی با بیان اینکه طراحی شخصیت ها و حالت‌ها به تنهایی به هیچ وجه گویا نیست، ادامه می دهد: نویسنده و تصویرگر برای تولید داستان‌های مصور باید با هم گفت وگو کنند، در حالیکه در کشور ما این گونه نیست . بومی سازی داستان مصور:داستان های مصور می تواند به جذابیت بیشتر مطبوعات کمک کند از این رو گنجاندن و گسترش این صفحه در روزنامه ها و نشریات می‌تواند به رونق این دسته از رسانه ها بیفزاید.انتخاب داستان با اولویت قصه های بومی و همچنین نقاشی در خور می تواند بر جذابیت این صفحه در روزنامه ها یاری رساند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 5 =